Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

Må du låse kjede? snakk om en enkel vanos nu .

nei, det må du ikke... Var det ikke bare dobbel vanos som hadde dette problemet?

Skulle man låse kjede på dobbel vanos altså? Jeg byttet på min M52B20TU, altså dobbel, jeg låste ikke kjede.. Gikk veldig bra det!

Dårlig formulert av meg, lurte på om det bare var dobbel vanos som hadde problemer med o ringene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ka i f... e den nederste til? er ikke på det bilde du viste tidligere.

Den er til vanos overhaling for E46 M3 mener jeg.

Der trenger man bla. trykkluft på vanos under overhalingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki så den gjelder ikke på e39 2 liter..

ser i DIY e det kun di verktøyan som han posta bilde av som han har,, så e vell det man ska leite etter vist man ska gjøre det...

e litt skeptisk.. er ikke den STOOORe mekanikeren.. kan skru, men blir litt "redd" når det er motor å åpne ting.. som man ikke har gjort før og kan få store konsikvenser vist man gjør noe galt :D:D:D pingle.. jepp thats me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra grublet til dere som har funnet ut av dette!

Har i skrivende stund bestilt meg et sett.

Min har følgende symptomer:

-Når motoren er kald, og jeg setter i "drive", og den er i førstegir og jeg trykker pedalen et-par cm inn og holder den helt i ro ser det ut som jeg "digger" musikk med hele kroppen min, eller skal man kalle det en svak wiplash-repeat?

Dette skjer hver gang den er kald.

-Motoren er det jeg kaller veldig svak på lavt turtall, men kommer med et "poff" ved rundt 3000-3500o/min.

-Når jeg kommer kjørende mot f.eks et kryss, slipper gassen og slakker av, så akkurat i det øyeblikket jeg trår på gassen igjen bare DØR hele motoren.. Det kan gå lang tid mellom hver gang dette skjer.. Da mener jeg 1mnd og vell så det. I forrige uke hadde motoren en mongo-dag, den stoppen ca 10 ganger på en liten by-tur med endel kryss osv (iløpet av 5min.).

Eneste likhetstrekk jeg har funnet når dette skjer er at motoren er varm hver gang det skjer.

Har også lest på forumet at dette kan skyldes KAMsensor eller VEIVsensor ?

Noen som vet noe eksakt om dette ?

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de værste tilfeller kan vanos gi motorstopp men jeg ville begynt med å bytte veiv og kam sensor.

Men folkens; husk også på at motorfusk, rykk og nøkk kan skyldes vakum/luft lekkasjer pga. sprekker i gummislanger/belger på innsugssiden av motor.

(Se min tidligere post i denne tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men dette forklarer jo ikke nøkkingen jeg har når motoren er kald, og den i tillegg er treeeeg på lavt turtall. :-) (Kamsensor og veivsensor)

Byttet innsugsbelgen for ca 1mnd'e siden, og har sprayet med startgass, så alt slikt er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ka i f... e den nederste til? er ikke på det bilde du viste tidligere.

Er for å kople luft på for å sjekke vanos timingen, hvordan det fungerer aner jeg ikke.

er får og kontrolere vanosen. vanosen skal ikke regulere mindre en 8,5 mm vist den gjør det så må man time registeret på nytt.

må i tilleg ha et spesial verktøy tilkoblet vanos ventilen får å kjøre vanos ventiln. har bestilt pakkningen i går. skal legge inn litt bilder av jobben og førtelle hvordan det gikk.

er en m52b20 singel vanos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. I dag har nok Vanos fenomenet kommet til meg for fullt. Kjørte bilen 10 minutters tid for å levere en film. Skulle starte bilen igjen, og da tok det laang tid før den startet. Måtte vri starteren flere runder enn normalt. Og når den endelig startet, stoppet den etter noen få sekunder. Bilen hadde fått driftstempratur.

Helvette tenkte jeg...men kjørte avgårde. Merket fort at 2.giret var utrolig dødt oppover turtallet. Jo mer gass jeg ga, desto mindre skjedde. Eller det skjedde ikke noe mer. Over 3500 nøkket det litt, og den våknet litt til liv, men langt i fra som den har gjort. Vel ute på motorveien i 5.gir og ca 80 km/t gir jeg gass. Turtallet er da rundt 2000 tror jeg. Skjer ingenting, motoren bare låter mer, og farten øker bare såvidt. Nesten som å slepe en tung tilhenger og med bilen full av folk. Den gikk også generelt dårligere over 3000 o/min. Lite futt og energi. Vet det er en 320, men den er da faktisk frisk, når den fungerer som den skal.

Er dette typisk O-ring feil, eller kan det være en kam/veivsensor-ting? Bilen napper ikke så kjempemye ved kald motor, men i vinter husker jeg at den fuska en del. Bilen har oppført seg like dårlig en gang tidligere i vinter husker jeg, men det ga seg etterhvert. hmm... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. I dag har nok Vanos fenomenet kommet til meg for fullt. Kjørte bilen 10 minutters tid for å levere en film. Skulle starte bilen igjen, og da tok det laang tid før den startet. Måtte vri starteren flere runder enn normalt. Og når den endelig startet, stoppet den etter noen få sekunder. Bilen hadde fått driftstempratur.

Helvette tenkte jeg...men kjørte avgårde. Merket fort at 2.giret var utrolig dødt oppover turtallet. Jo mer gass jeg ga, desto mindre skjedde. Eller det skjedde ikke noe mer. Over 3500 nøkket det litt, og den våknet litt til liv, men langt i fra som den har gjort. Vel ute på motorveien i 5.gir og ca 80 km/t gir jeg gass. Turtallet er da rundt 2000 tror jeg. Skjer ingenting, motoren bare låter mer, og farten øker bare såvidt. Nesten som å slepe en tung tilhenger og med bilen full av folk. Den gikk også generelt dårligere over 3000 o/min. Lite futt og energi. Vet det er en 320, men den er da faktisk frisk, når den fungerer som den skal.

Er dette typisk O-ring feil, eller kan det være en kam/veivsensor-ting? Bilen napper ikke så kjempemye ved kald motor, men i vinter husker jeg at den fuska en del. Bilen har oppført seg like dårlig en gang tidligere i vinter husker jeg, men det ga seg etterhvert. hmm... :cry:

For meg høres det noelunde ut som de samme problemene jeg hadde med min, da var det gåen veivsensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det noelunde ut som de samme problemene jeg hadde med min, da var det gåen veivsensor.

Veivsensor ja. Hvor mye koster det? Og mye jobb å bytte denne sensoren? Kanskje jeg må bruke noe av feriepengene til å kjøpe ny veivsensor, kamsensor og disse o-ringene. Blir en del skruing i sommer da...

EDIT: Veivsensor:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_in ... 1&type=new Nr. 8 på bildet?

og Kamsensor: http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /30988.gif Nr. 5 på bildet? Kamsensoren koster 1209 kr.

Spiller det noen stor rolle om jeg kjøper original eller alternaltiv vare? Er bare noen 100 lapper som skiller men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...