Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

få tatt diagnose. er mye mulig det er veivakselgiver.

og du sa at biln var tungstartet?! kontrolert olje nivået? vist det er lite olje så kan dette fårårsake at du ikke får start da vanos suger luft.

men vist du har feil på en av giveran så få byttet denne og skader jo ikke og bytte o-ring på vanosen.

jeg bytter denne da min er gått 274000 og biln er tungstartet på visse tempraturer mellom varm motor. da min teori er at dette er pga oringen! at insugskammen blir feil i hennåld til resten av registeret! vist den er så dålig at den ikke klarer og bygge opp trykk får å regulere kammen rett! og at jeg bruker ca 2-3 timer på jobben:P er enkel vanos jeg har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen er nylig byttet, og nivået er der det skal være. Var akkurat i dag at den var tungstartet,(Etter at den fikk driftstempratur) har aldri vært det tidligere. Kom plutselig nå, sammen med utrolig dårlig drag. Skal la den kjøle seg ned nå, og starte opp igjen i kveld, for å se hvordan den oppfører seg da.

Men tror jeg går til innkjøp av Veiv og kamsensor samt o-ringer. Da burde den bli god som ny. Leste at diagnose fort kan vise til ødelagt LMM, selvom det egentlig er veivsensoren som er synderen. Men bytter hele pakka. Burde klare det på 6 timer en lørdag formiddag med alt verktøy tilgjenglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det noelunde ut som de samme problemene jeg hadde med min, da var det gåen veivsensor.

Veivsensor ja. Hvor mye koster det? Og mye jobb å bytte denne sensoren? Kanskje jeg må bruke noe av feriepengene til å kjøpe ny veivsensor, kamsensor og disse o-ringene. Blir en del skruing i sommer da...

EDIT: Veivsensor:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_in ... 1&type=new Nr. 8 på bildet?

og Kamsensor: http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /30988.gif Nr. 5 på bildet? Kamsensoren koster 1209 kr.

Spiller det noen stor rolle om jeg kjøper original eller alternaltiv vare? Er bare noen 100 lapper som skiller men...

Nei veivsensor er no 25 på bildet der, synes det var litt merkelig plassering men, på min er den plassert i forkant av motor, hvilken motor har du? M52B22?

Kan kjøpe uorginal ja, går helt greitt det, selv kjøpte jeg uorginal Kam og veivsensor på Ebay, kom på ca 600,- totalt, desverre bestillte jeg feil kamsensor men det var heldigvis veivsensoren som var gåen :D

Er ikke mye jobb å bytte nei, litt trangt å komme til eneste, dersom den står som på bildet du henviser til er det sikkert litt greiere, må bort med luftfilterboksen i begge tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen er nylig byttet, og nivået er der det skal være. Var akkurat i dag at den var tungstartet,(Etter at den fikk driftstempratur) har aldri vært det tidligere. Kom plutselig nå, sammen med utrolig dårlig drag. Skal la den kjøle seg ned nå, og starte opp igjen i kveld, for å se hvordan den oppfører seg da.

Men tror jeg går til innkjøp av Veiv og kamsensor samt o-ringer. Da burde den bli god som ny. Leste at diagnose fort kan vise til ødelagt LMM, selvom det egentlig er veivsensoren som er synderen. Men bytter hele pakka. Burde klare det på 6 timer en lørdag formiddag med alt verktøy tilgjenglig.

Kom helt plutselig hos meg også, viste ingenting på diagnose, hverken feil på Lmm eller andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller ser ikke jeg 25 på noen av bildene?

Ingen problem å komme til da jeg har åpent filter med varmeskjold.

Motoren er M52TUB20.

Sure greier dette her altså, men blir vell bra når jeg får byttet alle sensorene. Er kanskje ikke bortkastet å bytte alt når man først holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å kjørte en tur nå. Startet helt fint, og bilen gikk som normalt. Ingen mangel på krefter.

Men mulig jeg uansett burde bytte veivsensor og O-ringene, da disse uansett sikkert må byttes. Lurer på om jeg merker stor forskjell da. Da jeg kjøpte bilen, så var sikkert O-ringene ødelagt fra før, så jeg har jo vendt meg til det. Har ikke fått prøve en 320 med frisk vanos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller ser ikke jeg 25 på noen av bildene?

Ingen problem å komme til da jeg har åpent filter med varmeskjold.

Motoren er M52TUB20.

Sure greier dette her altså, men blir vell bra når jeg får byttet alle sensorene. Er kanskje ikke bortkastet å bytte alt når man først holder på.

Den ledningen som er litt nede til høyre.

Står jo dette på siden:

12141709616 (Bilde posisjon 25.)

Giver Veivaksel (Org)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den ledningen og pos 25 om jeg går inn på en bil med M52b20. Jeg har TUB20, og den er da litt forskjellig fra den du har i din bil :wink:

Mulig det er derfor vi ikke ser det samme.

Ehh, er jo i bildet du linket til :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det noelunde ut som de samme problemene jeg hadde med min, da var det gåen veivsensor.

Veivsensor ja. Hvor mye koster det? Og mye jobb å bytte denne sensoren? Kanskje jeg må bruke noe av feriepengene til å kjøpe ny veivsensor, kamsensor og disse o-ringene. Blir en del skruing i sommer da...

EDIT: Veivsensor:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_in ... 1&type=new Nr. 8 på bildet?

og Kamsensor: http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /30988.gif Nr. 5 på bildet? Kamsensoren koster 1209 kr.

Spiller det noen stor rolle om jeg kjøper original eller alternaltiv vare? Er bare noen 100 lapper som skiller men...

Her ser du hva du linket til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, du har vel dobbelvanos, da er det 2 kamsensorer mener jeg.

yes, en på innsugsiden, og en på eksossiden. Men bytter veivsensoren i første omgang. Og evt O-ringene om jeg drister meg ut på det. Som sagt, så virket bilen normalt i stad, da jeg prøvde den.

Det er jo ikke annet enn sensorer overalt på disse motorene. Får gå tilbake til M20 blokka :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ett sett o ringer i posten i dag :D Det jeg lurer på er, er det ikke bare 4 o ringer som skal byttes? to store og to små? fikk nemlig med to store svarte og to små(nesten firkantede) o-ringer, også to store og to små vanlige oringer som er brune. De brune o-ringene er litt mindre enn de svarte, akkuratt slik av de får plass inne i de andre...

Var også med to veldig små brune o-ringer, er det disse som skal under de plast hettene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...