Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

Ville absolutt ikke anbefalt det hvis du ikke føler du har full kontroll på hva du begir deg utpå. Kan fort ende med at du smeller en ventil eller 4 nedi stemplene og da går pengene fort. Skal ikke mange gradene feil...

Hva gjør jeg da? Er vel ikke noen verksteder som tar på seg og overhale vanosen...? Eller? Noen her inne som vil ha oppdraget? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt ikke anbefalt det hvis du ikke føler du har full kontroll på hva du begir deg utpå. Kan fort ende med at du smeller en ventil eller 4 nedi stemplene og da går pengene fort. Skal ikke mange gradene feil...

Hva gjør jeg da? Er vel ikke noen verksteder som tar på seg og overhale vanosen...? Eller? Noen her inne som vil ha oppdraget? :D

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-Cams ... veQ5fTools

Tror vanlige verksteder kan ta jobben hvis du bare skaffer ringene. Bor du hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lagde meg låseverktøy av en passelig flattjernsbit (50x10x ? mm) som fungerer utmerket.

tok bare mål mellom de to kammene når de står rett. så kappet å filte jeg flattjernet (90' alle veier) til riktig lengde.

veivlåsing trenger du egenlig ikke. bare å passe på tdc merket på svingskiven som skal stemme med en strek oppe ved veiv-sensoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen i stavanger-området som har gjort denne operasjonen, og har lyst til å mekke litt for en stakkar som ikke tør å begi seg ut på denne operasjonen?

Eller evt veit om et kvalifisert verksted som ikke skal ha betalt en arm og en fot for å gjøre jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det så er denne posedyren for S motorene?

http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm

Nei den er vel for M-motorene, men som det står nederst: Models that experience vanos rattle:

E36 320i, 323i, 330i

og

Models that do not experience vanos rattle:

E39

Til den nederste vil jeg gjerne slenge på E46 også...!

Eneste E46 modelen som jeg vet opplever vanos rattle er den amerikanske 330i ZHP versjonen, en versjon som ble laget bare for det amerikanske markedet fordi M3 CSL'en ikke ble lansert der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har en E46 328ci som jeg mistenker disse vanos o-ringene er gåene på.

Har jaging på kald motor, samt hakkete køkjøring. Har skiftet alt som kan skiftes i veivhusventilasjonen samt sjekket alle sensorer og følere, og sjekket for falsk luft.

Veldig lyst til å begynne å skru selv, men samtidig litt nervøs for å åpne mye av motoren. Gikk det greit eller? Det er vel ikke så mye som kan gå galt. det er jo bare pakninger og o-ringer det er snakk om. bestille litt bolter som lett kunne knekke osv, så burde det være en smal sak.

virker som om det er flere her som har skiftet som ikke hadde noe særlig erfaring fra før av, eller ?

skulle gjerne hatt en som hadde gjort det før i oslo området til å blitt med men....

Bare å si fra hvis noen er interessert i å hjelpe noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke være nødvendig med ekstra bolter. bare trekk til mutre og bolter med sund fornuft..

eneste du må kjøpe inn er en stor rull med tørkerull/papir.. for det gikk noen meter med papir for å si det slik :P

denne jobben synes jeg bare var gøy :) var litt kødd å få på viskosevifra igjen da den ikke vill entre. det var det største problemet jeg kom borti :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...