Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Skiftet i går kveld, og allerede etter oppstart merket jeg forskjell, bilen jager ikke lenger på kald motor, er mer presis på gassrespons og generellt virker ting til å stemme bedre.

De gamle o-ringene var helt sprø, og knakk med en gang man tok på de omtrent. Stempelet kunne beveges mye nedi sylinderhuset på vanos. Når de nye var montert var det tight og fint.

Skal kjøre 32 mil nå, så resette adaptive values. Jobben gikk veldig fint, da jeg hadde kjøpt inn bøyd nebbtang til eksossiden for å få ut plastproppen. Greit å ha litt kontroll på valve cover boltene også da de 11 ikke er lik de 4 i midten (ble litt av og påmontering) og mye momentnøkkeltrekking.

Brukte ca 5 timer inkl rydding og en lengre pause.

Dette anbefaler jeg sterkt folk til å gjøre dersom man hadde symptomene på første side av denne diskusjonen.

Fått ny bil jeg nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Finnes den ikke som egen del hos BMW eller GsBildeler...!?

Ser det er en spesiell bolt, men du kan også prøve hos http://www.astrup.no/id/71

Jeg tror jeg har funnet rett del. Jeg bestilte bolt til e46 med dobbelvanos, den ser lik ut på bildene. :)

Edit: Det var ikke lik bolt på dobbelvanos og singlevanos.

Jeg kjøpte en brukt m52 singlevanos på koed som jeg tok stempelet fra.

Nå er m50b20tu min satt sammen med nye o-ringer og nytt lager i vanos. Skranglelyden er borte og registeret er gjevnere. :)

Jeg brukte ingenting spesialverktøy. Jeg låste ikke av kammer eller veiv.

Jeg brukte en tynn borr til å holde nede kjedestrammeren, så løsnet jeg boltene til reimhjulet (skrudde dem ikke ut) og snudde det med fingrene for å få vanos av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Vanos ringene bestiller du fra Beisan, og ang. hva du trenger utenom kan du lese hva jeg (og andre) skriver på side 4 i denne tråden.

De delene som er listet opp er som jeg skriver til min M54 motor, så sjekk dele numrene opp mot din motor men det er sikkert likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har nå bestillt vanosringene til min singelvanos motor. Jeg ser i denne tråden at det er mange som anbefaler å låse kammene på denne motoren? Ser at biltema har fått forskjellige verktøy sett for å låse kammer. Noen som vet om dette passer? Lurer også på om jeg vil klare meg med uten de andre verktøyene som er anbefalt? Kjedet og veivakselen ser ut som det går ann å låse med en streng eller borr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...