Gå til innhold

Luftenipel knekt


Positiv
 Share

Anbefalte innlegg

Mine erfaringer: aldri fått ut noen knekt nippel uten å skade kaliper.

Tror jeg har prøvd det meste.

Bruker å få tak i bytte eller på hoggeren.

Det som derimot går an (burde sikkert ikke skrive det...), er å fylle kaliper med bremsevæske i hullet der slangen står, og sørge for at slangen er rimelig full. Har fått til å lufte, hvis nødvendig, ved å løsne slange...

Nødløsning dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer: aldri fått ut noen knekt nippel uten å skade kaliper.

Tror jeg har prøvd det meste.

Bruker å få tak i bytte eller på hoggeren.

Det som derimot går an (burde sikkert ikke skrive det...), er å fylle kaliper med bremsevæske i hullet der slangen står, og sørge for at slangen er rimelig full. Har fått til å lufte, hvis nødvendig, ved å løsne slange...

Nødløsning dette da.

Ja dette går også greitt, men det forusetter at du ikke har skrudd ut luftenippelen eller at den er knekt sånn at den lekker.

Når jeg skrur løs luftenipler så bruker jeg en stålbørste for å gjøre det rent rundt nippelen for så sprøyte Wd40 eller liknende der, så prøver jeg å skru forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer: aldri fått ut noen knekt nippel uten å skade kaliper.

Tror jeg har prøvd det meste.

Bruker å få tak i bytte eller på hoggeren.

Det som derimot går an (burde sikkert ikke skrive det...), er å fylle kaliper med bremsevæske i hullet der slangen står, og sørge for at slangen er rimelig full. Har fått til å lufte, hvis nødvendig, ved å løsne slange...

Nødløsning dette da.

Ja dette går også greitt, men det forusetter at du ikke har skrudd ut luftenippelen eller at den er knekt sånn at den lekker.

Når jeg skrur løs luftenipler så bruker jeg en stålbørste for å gjøre det rent rundt nippelen for så sprøyte Wd40 eller liknende der, så prøver jeg å skru forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja forutsetter at det er tett, men det er det som regel hvis man ikke begynner å bore å styre og ordne.

MEN poengterer at det var bare et forslag til NØDLØSNING.

Viktige med slike nipler er å sette dem inn med noe som hindrer korrosjon, jeg bruker mye kobberpasta, men annet fett eller smurning er sikkert greit.

Smører ikke på konen på underside av nippel!

Har man mulighet er det også greit å skru litt på dem av og til hvis man holder på i nærheten av kaliper, sett en lås på pedal i inntrykt stilling.

Ser nippel dårlig ut eller sitter, er det viktig å gjøre rent og smøre, har svært god erfaring med Omega jamaican som får "alt" til å løsne.

Hvis nippel begynner å bli litt tynn, kan det være lurt å sette et bor inn i nippelen før man begynner å skru.

Viktig med en god nøkkel som sitter som støpt, og jeg bruker å nøkke løs hvis dere forstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da kalipteren er bra ellers, vil jeg prøve og få den ut. På en eller annen måte. Men siden jeg ikke har gjort det før, får jeg høre med div. verksteder på mandag. Det er kalipteren til en 535, så de er vel ikke så lett og få tak i. Du som skrev om bruk av grisepikk. Har du prøvd dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abefaler deg å legge den i tynn olje frem til Mandag, kan gjøre det lettere for de som skal prøve.

Er du dyktig og har utstyr kan det gå å borre nippelen nesten helt mot gjengene, slik at det bare blir en tynn vegg igjen, denne kan så bankes/vikkes ut med tynt skrujern.

hadde flere spesialverktøy på verkstedet, men endte bestandig med at det ble skeivt, gjengene gikk osv.

En mulighet er å borre en dim større og få tak i tilpasset nippel, men det kan være vanskelig å få kon rett i bunn.

Og så koster det noen kr å få fagfolk til å holde på også...

Hvilke side var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om min gamle Bmw 1983 mod. Dette er en 528IA Men bygget om til 535IA Motor, firetrins automatkasse, og aksel med sperre, kommer fra en 635csi. Selv hatt bilen i syv år, og ombygginge ble gjort før min tid.

Så nå har jeg kjøpt fire bremsekaliptere til 535, som jeg hadde tenkt og pusse og lakkere. Og sette på nye skiver.

Byttet div. i forstilling. Men trenger og bytte styresnekke, da det er noe slark.

Bilen har gått ca. 200t Det er kruskontrol, glass soltak, bruntonede vinduer, 4x el vinduer, sentrallås.

Ellers har den lite rust. Tatt kanaler of og det lille som var i motor-rom.

Ga 17.000,- for bilen i 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...