Positiv Skrevet Juli 28, 2007 Share Skrevet Juli 28, 2007 Klarte og knekke luftenipelen på kalipteren framme. Går det greit og borre den ut, eller burde man sende den til et bremseverksted. Lar det seg i det hele tatt, og få den ut av kalipteren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 28, 2007 Share Skrevet Juli 28, 2007 Skal gå å borre den ut, men vær forsiktig så du ikke ødelegger gjengene, bor ett hull sånn at du får en grisepikk nedi og skru den ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Juli 28, 2007 Share Skrevet Juli 28, 2007 Mine erfaringer: aldri fått ut noen knekt nippel uten å skade kaliper. Tror jeg har prøvd det meste. Bruker å få tak i bytte eller på hoggeren. Det som derimot går an (burde sikkert ikke skrive det...), er å fylle kaliper med bremsevæske i hullet der slangen står, og sørge for at slangen er rimelig full. Har fått til å lufte, hvis nødvendig, ved å løsne slange... Nødløsning dette da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 28, 2007 Share Skrevet Juli 28, 2007 Mine erfaringer: aldri fått ut noen knekt nippel uten å skade kaliper.Tror jeg har prøvd det meste. Bruker å få tak i bytte eller på hoggeren. Det som derimot går an (burde sikkert ikke skrive det...), er å fylle kaliper med bremsevæske i hullet der slangen står, og sørge for at slangen er rimelig full. Har fått til å lufte, hvis nødvendig, ved å løsne slange... Nødløsning dette da. Ja dette går også greitt, men det forusetter at du ikke har skrudd ut luftenippelen eller at den er knekt sånn at den lekker. Når jeg skrur løs luftenipler så bruker jeg en stålbørste for å gjøre det rent rundt nippelen for så sprøyte Wd40 eller liknende der, så prøver jeg å skru forsiktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 28, 2007 Share Skrevet Juli 28, 2007 Mine erfaringer: aldri fått ut noen knekt nippel uten å skade kaliper.Tror jeg har prøvd det meste. Bruker å få tak i bytte eller på hoggeren. Det som derimot går an (burde sikkert ikke skrive det...), er å fylle kaliper med bremsevæske i hullet der slangen står, og sørge for at slangen er rimelig full. Har fått til å lufte, hvis nødvendig, ved å løsne slange... Nødløsning dette da. Ja dette går også greitt, men det forusetter at du ikke har skrudd ut luftenippelen eller at den er knekt sånn at den lekker. Når jeg skrur løs luftenipler så bruker jeg en stålbørste for å gjøre det rent rundt nippelen for så sprøyte Wd40 eller liknende der, så prøver jeg å skru forsiktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Juli 28, 2007 Share Skrevet Juli 28, 2007 Ja forutsetter at det er tett, men det er det som regel hvis man ikke begynner å bore å styre og ordne. MEN poengterer at det var bare et forslag til NØDLØSNING. Viktige med slike nipler er å sette dem inn med noe som hindrer korrosjon, jeg bruker mye kobberpasta, men annet fett eller smurning er sikkert greit. Smører ikke på konen på underside av nippel! Har man mulighet er det også greit å skru litt på dem av og til hvis man holder på i nærheten av kaliper, sett en lås på pedal i inntrykt stilling. Ser nippel dårlig ut eller sitter, er det viktig å gjøre rent og smøre, har svært god erfaring med Omega jamaican som får "alt" til å løsne. Hvis nippel begynner å bli litt tynn, kan det være lurt å sette et bor inn i nippelen før man begynner å skru. Viktig med en god nøkkel som sitter som støpt, og jeg bruker å nøkke løs hvis dere forstår... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Positiv Skrevet Juli 28, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2007 Takk for svar. Da kalipteren er bra ellers, vil jeg prøve og få den ut. På en eller annen måte. Men siden jeg ikke har gjort det før, får jeg høre med div. verksteder på mandag. Det er kalipteren til en 535, så de er vel ikke så lett og få tak i. Du som skrev om bruk av grisepikk. Har du prøvd dette selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Juli 28, 2007 Share Skrevet Juli 28, 2007 Abefaler deg å legge den i tynn olje frem til Mandag, kan gjøre det lettere for de som skal prøve. Er du dyktig og har utstyr kan det gå å borre nippelen nesten helt mot gjengene, slik at det bare blir en tynn vegg igjen, denne kan så bankes/vikkes ut med tynt skrujern. hadde flere spesialverktøy på verkstedet, men endte bestandig med at det ble skeivt, gjengene gikk osv. En mulighet er å borre en dim større og få tak i tilpasset nippel, men det kan være vanskelig å få kon rett i bunn. Og så koster det noen kr å få fagfolk til å holde på også... Hvilke side var det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Positiv Skrevet Juli 28, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2007 takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Positiv Skrevet Juli 29, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2007 Andre, som har erfaring, med og fjerne nipel som er knekt i kalipteren. Den er knekt ved inngangen til kalipteren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Positiv Skrevet Juli 29, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2007 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Positiv Skrevet Juli 29, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2007 ok Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Positiv Skrevet Juli 29, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2007 Litt om min gamle Bmw 1983 mod. Dette er en 528IA Men bygget om til 535IA Motor, firetrins automatkasse, og aksel med sperre, kommer fra en 635csi. Selv hatt bilen i syv år, og ombygginge ble gjort før min tid. Så nå har jeg kjøpt fire bremsekaliptere til 535, som jeg hadde tenkt og pusse og lakkere. Og sette på nye skiver. Byttet div. i forstilling. Men trenger og bytte styresnekke, da det er noe slark. Bilen har gått ca. 200t Det er kruskontrol, glass soltak, bruntonede vinduer, 4x el vinduer, sentrallås. Ellers har den lite rust. Tatt kanaler of og det lille som var i motor-rom. Ga 17.000,- for bilen i 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Positiv Skrevet Juli 29, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2007 Så må jeg føye til at den har kn filter, cips, slipt toppen, og byttet toppakning. Det er vel nå ca. 240 hk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Juli 29, 2007 Share Skrevet Juli 29, 2007 Skikkelig fining Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå