Gå til innhold

Hvordan er automatiske kjørelys koblet på e30?

Yngvejos
 Share

Anbefalte innlegg

Min e30 er solgt ny i Norge i 1989, derfor har bmw norge ettermontert automatiske kjørelys og sperre for å slå på tåkelys sammen med nærlys.

Jeg har leita meg grønn etter koblingskjema, men det viser seg å finnes tre forskjellige lyskoblinger:

Canada/Sverige, Norge og resten av verden.

Det er med andre ord "umulig" å finne koblingskjema til norsk e30 på nettet.

Noen som vet hvordan dette er koblet opp? Jeg kunne tenkt meg å fjerne forigglingen mellom nærlys og tåkelys, eventuelt fjerne hele automatisk kjørelys greia.

Alle koblingskjema på lysbryter, tåkelysbryter, releer etc mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et koblingskjema over lysene på europeiske biler, men fargene stemmer ikke med mine.

Det skulle gå en gul/grønn ledning mellom lysbryter, tåkelysbryter og langlysbryter. Det kan se ut som om det går en gul og grønn ledning til langlysbryteren, men til tåkelys går det en grå, en grå/blå, en grå/lilla og en gul/svart.

Ved lysbryteren, er det koblet en grå/blå inn på en brun/blå ledning.

Jeg fant også en gul/grønn ledning som henger og slenger og er isolert i enden med en strømtyv. Kan det stemme at grå/blå skal kobles sammen med denne gul/grønne?

DSC00197.jpg

Tåkelysbryter sett ovenfra.

DSC00198.jpg

Strømtyv på brun/blå ledning.

DSC00199.jpg

Ukjent gul/grønn ledning ved rattstamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffor pokker skal du ha tåkelysa til å lyse ilag med hovedlysa??? Er jo ulovligt å køyre med,og kun til irritasjon for møtende trafikk!! :roll:

Har jeg sagt at jeg skal ha det sånn? Jeg ville bare ha muligheten.

Bilen min går over 200 også, men jeg kjører ikke i den hastigheten daglig av den grunn.

Regner med at det finnes land hvor det er lov å kjøre med tåkelys og hovedlys, og da er det kjekt å ha muligheten til å slå dem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå gutten få gjøre hva han vil da. Er vel ikke ulovlig før man benytter de sammen. Alle nye biler har jo denne muligheten, men kun en brøkdel bruker de sammen.

PS! Erfaringsmessig så kan faktisk en sambruk av kjørelys og grøftlys under heftige vinterforhold gjøre forskjellen på om du havner i grøfta eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...
Det er tillatt å bruke kurve/tåkelys sammen med nærlys i tett tåke og på svingete vei i lav hastighet... alle bruker jo tåkelys å nærlys uansett. men det er enda flere som bare har et nærlys! mange idioter!!

Det er ALDRI lov å bruke kurve/tåkelys sammen med nærlys. Hvis du ikke blir blendet av å kjøre med nærlysene i tåke, har du ikke bruk for tåkelysene.

E36cab1: En liten oppdatering til deg. Frem til idag 28.02-2008, har jeg enda ikke kjørt med tåkelys og nærlys på offentlig vei.

Og grunnen til at jeg ville gjøre det, kan du se i avatarbildet mitt. Banekjøring og bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...