endre88 Skrevet August 1, 2007 Skrevet August 1, 2007 skal skifte toppakning på en e30 320i er det noen som har gjort det før som kan forklare meg kordan man gjør det og helst bilder og
Glenno Skrevet August 2, 2007 Skrevet August 2, 2007 Vet ikke men mulig du finner noe i haynes eller Bentley håndbøkene. Fant en link til Haynes pdf format her: http://www.bobmodifiedbmw.com/bmwlink_files/BMWtech.htm
turn-in Skrevet August 2, 2007 Skrevet August 2, 2007 Her er en step by step beskrivelse: http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... Gasket.htm
Haug530D Skrevet August 2, 2007 Skrevet August 2, 2007 skal skifte toppakning på en e30 320i er det noen som har gjort det før som kan forklare meg kordan man gjør det og helst bilder og har gjort det på en E28 M20 motor, men det er vel samme motor, du bør også skifte registerrem når du først er i gang, eller så er det en grei maskin å skru på
icc Skrevet August 2, 2007 Skrevet August 2, 2007 Hvis du har penger, skift regreim, regreim-strammer, vannpumpe, topp-bolter, og generelt alt av bolter som står i toppen, oppå og begge sidene. Det er en ganske enkel prosess, tar bare litt tid. Har du noe du skulle byttet i toppen så gjør det i samme slengen. Bynn med å hekt av minusen på batteriet, fjern radiatoren, ekspansjonstanken og vifta (husk du skal skru motsatt vei på vifta for å få den av), også skrur du løs thermostaten fra toppen, fjern viftereima + svinghjulene den går på, fjern dekslene over reg.reima, vri på motorn med en 22mm fastnøkkel ved veiva til du ser tdc merkene på kam hjulet og toppen stemme. Løsne reg.reim strammern og trykk den helt inn, plukk ut reg.reima, fjern reg.reim strammern, ut med vannpumpa, fjern innsuget, løsne eksosmanifold og dra bort, løsne topp-boltene og RIV av toppen, den kan sitte litt men vær forsikti med den. fjern gammel topp-pakkning, bruk sånn pakknings fjerner så alt forsvinner. Når du skal sette fra deg toppen er det lurt å sette den mellom to planker slik at ikke ventilene bøyes. Sett alt på igjen.. Men husk å stramme til rett moment på topp-boltene, også etterstramme de med 25 grader. Pass på å få TDC merkene rett når du skal sette på reima igjen, kan være litt vanskelig, har du mellom aksling så kan du fjerne fordeler lokket, løsne hele greia med en skru i bunnen, dra den opp og juster så rotoren står på tdc merket inni fordelern også sette den ned igjen, da slipper du å drive å justere på tre akslinger når du skal ha på reima.
endre88 Skrevet August 2, 2007 Forfatter Skrevet August 2, 2007 oki har fått nok info til og prøve går løs på det i morgen tidelig og håper at det går greit takker for alle svar
endre88 Skrevet August 2, 2007 Forfatter Skrevet August 2, 2007 noen som vet ka moment jeg skal bruke ?
turn-in Skrevet August 2, 2007 Skrevet August 2, 2007 Det finner du i Haynes manualen kapittel 02A http://hosting.data.bg/bmw/BMW/E-Books/ ... 20-%20E34/ Bytt toppboltene. Uansett skal du ha torx bolter, ettersom sekskantboltene har en tendens til å miste hodet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå