Gå til innhold

For lav tomgang på E36

Kenny_
 Share

Anbefalte innlegg

Motoren går på 600omdreininger på tomgang.

Noe jeg syntes er litt lite.

Men den dauer ikke, selv om anlegg, A/C og vifte så på full guffe.

Det er noe vibrasjon i bilen.

Noe jeg kan stille på? Isåfall hva?

Er seriøs grønn når det kommer til ting under panser utenom filter og oljeskift.

Eller er det andre ting som kan ha skjedd?

Dette begynte en liten stund etter jeg byttet tennplugger

(om det har noe med saken å gjøre )

Bilen det er snakk om en en 95mod 320i med automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du en feil. Tomgangs turtall skal ikke, og kan vel heller ikke justeres på disse motorene. Sjekk innsugsslangen mellom luftmengdemåler og motor, disse bruker og morkne, så sprikker de og det kommer inn falsk luft. Ellers kan du jo dra ut tomgangsmotoren og se om det blir noen forskjell. Hvis det ikke skjer noe når du drar ut denne, så er det mest sannsynlig den som er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtallet skal ligge på 700 +- 40

En god metode for å sjekke om man har falskluft er å spraye startgass rundtomkring innsugsbelgen, for da finner du garantert ut om du har falskluft eller ikke ettersom motoren ruser seg opp når startgassen kommer inn i motoren.. Det kan være vanskelig å se bittesmå hull som ligger f.eks på undersiden av belgen..

Edit: Tomgangsmotoren er montert under innsugsmanifolden, så den kan bli vanskelig å nå uten å demontere manifolden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare pga at turtelleren viser lite du synes du har for lavt turtall??

Er ikke sikkert nåle viser riktig.. Tomgang pleier ligge på rundt 7-800 omdr. Hvis ikke det er noe problem at den går som den gjør så kan det hende den er som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du en sånn lysende prikk mellom 500rpm og 1000 rpm i turtelleren når det lyser opp? ser den nesten ikke hvis det ikke er mørkt da.

Det virker som at ved normalt turtall så skal nåla ligge ved den, det gjør den i allefall med min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
kall meg dum men på min kan jeg stille tomgangen på gaswiren/ stoppern inn på spjeldet.

Det kan du ja.. Det har jeg også gjort. Men jeg har fjernet tomgangsmotoren. Men vil ikke si at det er riktig måte å justeretomgang på. med tanke på TPS-sensor og div andre datagreier? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...