JJ_Cool Skrevet August 8, 2007 Forfatter Skrevet August 8, 2007 Er det smart å sette på et universalt sportsluftfilter på bilen? Stemmer det at du ødelegger luftmengdemåleren?
Fredrik Skrevet August 9, 2007 Skrevet August 9, 2007 Det vil sansynligvis gå langt mer enn fem år før led-lyktene begynner å ta over. Dioder er ekstremt lite lyseffektive, altså ikke at de ikke lyser lite i forhold til tilført effekt (W), men at det er vanskelig å få de til å lyse sterkt. Utviklingen går heller ikke rask lenger da mye av potensialet er oppnådd. Dette er det jeg ble fortalt av en kar fra osram på et seminar som handlet om lys og effekter, spesielt dioder. (jeg er elektriker)Men jeg har også lest i bladet motor (naf) at bla a MB eksprimenterer for å få det til ganske snart, men han osram-karen tror jeg visste hva han snakka om, av interesse. Jeg har min informasjon fra det engelske bilmagasinet CAR... og der ble det uttalt at LED teknikken allerede er ferdig utviklet, men at prisen er ca. 4 ganger så høy som for et avansert bi-xenon system. Systemet vil derfor i første omgang komme som ekstrautstyr på kostbare biler som Ferrari, Maybach, Rolls-Royce etc. om et par år. Det var i sin tid tilsvarende med xenonlysene også og analytikere mener derfor at LED teknikken blir tilgjengelig for mer alminnelige biler som f.eks BMW´s 6/7-serie om nettopp 4-5 år. Det er primært tre årsaker til den store interessen for LED teknikken og det er at lysene lett kan implementeres i ethvert design (halogen/xenenonlysenes design har inntil nå vært en begrensning), de bruker praktisk talt ikke strøm (reduserer behovet for lading av batteriet som igjen reduserer drivstofforbruket) og holdbarheten er evig eller iallefall ut bilens levetid.
ErikS Skrevet August 9, 2007 Skrevet August 9, 2007 Her er forresten bilder av bilen http://img407.imageshack.us/my.php?imag ... 226cz3.png http://img245.imageshack.us/my.php?imag ... 968lj9.png Hvis dette er bilen din, så har den både xenon og angeleyes
JJ_Cool Skrevet August 9, 2007 Forfatter Skrevet August 9, 2007 hehe...sorry, hadde ikke bilder av min, den du ser bilder av står på Bavaria Stavanger, min er kjøpt fra Bavaria Kristiansand. Den som er avbildet er en 325i.....
The StigMeister Skrevet August 9, 2007 Skrevet August 9, 2007 Jeg har Bi-xenon på min e36. Spørsmålet mitt er om jeg må ta de av til neste eu-kontroll, siden det ikke er atomatisk justering? Er glad jeg har original lyktene liggende vertfall
Bjørn 320 Skrevet August 9, 2007 Skrevet August 9, 2007 Jeg har Bi-xenon på min e36. Spørsmålet mitt er om jeg må ta de av til neste eu-kontroll, siden det ikke er atomatisk justering? Er glad jeg har original lyktene liggende vertfall I teorien, ja! Viss det er ein grei verkstad der du veit dei ser mellom fingrane når det gjeld slikt, så treng du ikkje
JJ_Cool Skrevet August 22, 2007 Forfatter Skrevet August 22, 2007 Monterte xenon lysene jeg kjøpte på bimmers.no, var et helvete å montere, var så vanskelig å komme til på bilen min. MEN jeg er meget fornøyd med resultatet!! Anbefaler de på det meste!!! Det eneste er at jeg får opp feilmelding på bilen nå...
2mMy Skrevet August 22, 2007 Skrevet August 22, 2007 da må du vel kjøpe en slik liten motstand dem selger flere steder! da unngår du akkurat det!
JJ_Cool Skrevet August 23, 2007 Forfatter Skrevet August 23, 2007 da må du vel kjøpe en slik liten motstand dem selger flere steder! da unngår du akkurat det! Kan du forklare dette litt nærmere?
Gunnar Skrevet August 23, 2007 Skrevet August 23, 2007 Godt å høre JJ_Cool! Det er en motstand som rett og slett gjør at det faker en pære som trekker mer strøm. Siden xenonpærene bare trekker 35W (og allikevel lyser bedre enn 55W halogen), så tror noen ganger check controlen at det er noe galt.
2mMy Skrevet August 23, 2007 Skrevet August 23, 2007 tenkte på et par sånne jeg da! http://www.dybvik-trading.no/product.asp?p=4684
JJ_Cool Skrevet August 24, 2007 Forfatter Skrevet August 24, 2007 Godt å høre JJ_Cool!Det er en motstand som rett og slett gjør at det faker en pære som trekker mer strøm. Siden xenonpærene bare trekker 35W (og allikevel lyser bedre enn 55W halogen), så tror noen ganger check controlen at det er noe galt. Ja det høres jo fornuftig ut! Må vel til en BMW forhandler å få stilt på det?
JJ_Cool Skrevet August 24, 2007 Forfatter Skrevet August 24, 2007 tenkte på et par sånne jeg da!http://www.dybvik-trading.no/product.asp?p=4684 der har du det ja, er vel bare til å bestille med en gang!
Fredrik Skrevet August 28, 2007 Skrevet August 28, 2007 Jeg har min informasjon fra det engelske bilmagasinet CAR... og der ble det uttalt at LED teknikken allerede er ferdig utviklet, men at prisen er ca. 4 ganger så høy som for et avansert bi-xenon system. Systemet vil derfor i første omgang komme som ekstrautstyr på kostbare biler som Ferrari, Maybach, Rolls-Royce etc. om et par år. Det var i sin tid tilsvarende med xenonlysene også og analytikere mener derfor at LED teknikken blir tilgjengelig for mer alminnelige biler som f.eks BMW´s 6/7-serie om nettopp 4-5 år. Det er primært tre årsaker til den store interessen for LED teknikken og det er at lysene lett kan implementeres i ethvert design (halogen/xenenonlysenes design har inntil nå vært en begrensning), de bruker praktisk talt ikke strøm (reduserer behovet for lading av batteriet som igjen reduserer drivstofforbruket) og holdbarheten er evig eller iallefall ut bilens levetid. Det ser ut som om LED teknologien allerede er ferdig utviklet for nærlys (ikke til å forveksle med kjørelys) og at Lexus LS600h har dette systemet. http://www.dinside.no/php/art.php?id=394198
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå