Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ettermontere avtagbart hengerfeste på min E60 sedan.

Har funnet mange uorg. hengerfester på nettet, men hvordan er kvaliteten?

Er det noen som har noen anbefalinger å komme med?

Evt. montering tips.

Skrevet

Selve hengerfestet er nok greit å kjøpe u org ,vet ikke hva som får av den elektriske delen du trenger da det dreier seg om en ekstra styreenhet og div ledninger som må helt fram til hanskerom og lysbryter.Pluss at det må kodes til bilen for at det skal virke i det hele tatt.Det er i hvertfall slik på orginalmontering.

Skrevet

Vet du hva det koster for alt det elektriske?

Høres ut som det blir litt av jobb å få alle ledningene strekt.

Skrevet

Vet du hva det koster for alt det elektriske?

Høres ut som det blir litt av jobb å få alle ledningene strekt.

Skrevet

Spørst om det er regningssvarende å få et verksted til å levere hengerfeste, installere dette (i henhold til gjeldende krav) og utføre nødvendig koding. Har sett tilbud på 10.000 for å få utført en slik operasjon.

Usikker på om det kan medføre eventuelle problemer dersom det viser seg at hengerfestet ikke ble montert av autorisert verksted ??

• 4 months later...
Skrevet

Nå har jeg mottatt pakke fra Koed som inneholdt: avtagbart hengerfeste, ledningsnett m/hengerfestemodul og nødvendige deksler. Alt dette kom på rundt 6400kr levert på døren, men det fulgte ikke monteringsanvisning med :?.

Jeg satt en kollega på jobb på saken og han klarte å hoste opp en monteringsanvisning for org. BMW tilbehør. Denne anvisning var veldig detaljert med tegninger og tekst på svensk, men ingen av tegningene viser at det skal trekkes ledninger helt frem til lysbryter/hanskerom.

Vet at dette må gjøres på andre modeller, men tviler sterkt på at dette gjelder på E60 p.g.a. de detaljerte tegningene.

Er det noen som har kjennskap til dette?

Skrevet

Trodde ledningene lå frem jeg, slik som tilfellet er på tåkelys, der det ikke er orginalt montert, ledningene ligger der jo.

Men greit å fått det bekreftet.

:wink:

Skrevet

er ikke sikkert du treng å koble deg frem! har du kan hente bus siugnal fra pdc styreenheten blant anna huske ik koblingsjema i hode! men dette må kodes etterpå da må du mest sansynlig kode mange styreenheta i bilen! da dette vil ta tid å etterpå må styrevinkelsensor inisieres å en del andre ting! dette tar tid å det koster penga! hør hva du må betale på et autorisert bmw verksted får denne jobben! er litt kjipt om du kobler feil før å så levere inn biln før koding så da førsta finn dæm ut at du har kobla feil.

er ikke så detaljerte tegninger. er egentlig helt greie å førstå når man har brukt dette før

Skrevet

Hadde min bil E60 inne på Bavaria for montering av avtagbart hengerfeste.

Det var en dags jobb, de måtte ut med seter og teppe for å koble seg på samt programmere at det var hengerfeste på bilen, pris 15000 takk :shock:

Skrevet
er ikke sikkert du treng å koble deg frem! har du kan hente bus siugnal fra pdc styreenheten blant anna huske ik koblingsjema i hode! men dette må kodes etterpå da må du mest sansynlig kode mange styreenheta i bilen! da dette vil ta tid å etterpå må styrevinkelsensor inisieres å en del andre ting! dette tar tid å det koster penga! hør hva du må betale på et autorisert bmw verksted får denne jobben! er litt kjipt om du kobler feil før å så levere inn biln før koding så da førsta finn dæm ut at du har kobla feil.

er ikke så detaljerte tegninger. er egentlig helt greie å førstå når man har brukt dette før

Monteringsanvisningen er på 27 sider og med full beskrivelse om hvor alle ledningene skal kobles på. Tror dette skal gå helt fint, men selve programmeringen må nok et verksted ta seg av.

Skrevet

me hadde også e60'en vores inne for å ettermontere hengerfeste, dette tok cirka ein dag. Leverte bilen om morgenen og henta den i 5 tida. Dette fikk en pris på 12000 kr. , så me fekk det tydeligvis litt billigere enn 525Norway..

• 7 months later...
Skrevet

Jeg har fått montert hengerfestet og alt det elektriske. Jeg gjore alt selv og det gikk helt fint. Det stod veldig godt forklart i monteringsanvisningen.

Når jeg plugget i tilhengeren fungerte alt som det skulle(ryggesensoren skrudde seg også av), men BMW sier enn må oppgradere software`n til bilen slik at bilen vet at den har fått tilhenger. Dette for at blandt annet kjøle viften skal starte tidligere å kjøle.

Jeg kjørte med campingvogn 65 mil til Sverige uten å omprogrammere bilen. Jeg programmerte så bilen i Sverige før jeg startet hjem, men merket ikke noe forskjell på bilen på noen måter på hjem turen.

Det er nå gjort i allefall...

Pris for oppgradering i Sverige, ca.2000,- norske. I Norge koster det 2600,-.

Til sammen kostet avtagbarkrok, el.sett og oppgradering av software 8400,-.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...