Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Problemet med å jobbe svart som elektriker at hvis ikke du har et firma i ryggen som kan melde inn alt arbeidet du gjør så kan blir du som person pliktig til å erstate allt hvis feks huset eller garasjen du ahr inst brenner ned pga elektisk feil.

Som huseier sliter du også hvis huset brenner ned og du ikke kan vise til hvem som har installert det elektriske.

Det samme gjelder faktisk for rørleggere. Blir det vannlekasje for mange tusenlapper og forsikkringen er innblandet(noe som de mest sannsynlig er) så kan det blir dyrt for huseier eller rørlegger hvis ikke det er noe firma som går god for arbeidet..

Kan garantere deg at forsikringsselskapet ikke utbetaler en dritt.

Lykke til

Men når man jobber selv, er det ikke værre enn å gjøre ting ordentlig, så begynner det ikke å brenne.

Jeg har installert strøm i begge garasjene til foreldrene mine. (Jeg er elektrikerlærling) Og her var forsikringsselskapet innom på sånn "elsjekk" som skulle gi billigere forsikring.

De forlangte ingen dokumentasjon på min installasjon, og de sa at den var trygg.

Jeg skjønner at du ikke kjenner reglene. Desverre er det veldig mange som deg og som ødelegger for en hel bransje.

Det er huseier som har ansvaret for det elektriske anlegget i huset. Det er ingen som har myndighet til å kutte strømmen hos deg pga at du har et dårlig el anlegg eller at du har gjort alt selv. Selv E-verket kan ikke kutt strømmen til deg av den grunn, men den dagen det skjer noe. Si at huset brenner ned ellet at en person dauer av strømstøt i vannkran eller dusjen det er da problemene kommer.

Å si at du aldri gjør feil er jo ganske tøft sakt. Regner ikke med at du er en robot. Det er nemelig mennesklig å gjøre feil. Når man er lærlig har man vertfall ikke peilig på hva man driver med, men er ofte de som tror de kan alt.

Da jeg jobber på offshoreinstallasjoner, har jeg ikke satt meg inn i regelverket for installasjoner.

Men å si at jeg ødelegger for en hel bransje ved å gjøre installasjoner i mitt eget hjem, er litt drøyt.

Før jeg begynte på installasjonen, regnet jeg ut kabeltverrsnitt utifra omgivelsestemperatur, nærføring og kabellengde.

Kabler ble megget, jordingsresistansen ble målt innenfor kravene, og jeg gikk over alle kabler i ettertid og sjekket at alle hang som de skulle.

Spenningsfall ble sjekket til slutt, og alt ser bra ut.

Hvis det er noen krav til dokumentasjon på installasjoner man gjør i sitt eget hjem, skal jeg alltids greie å fremskaffe det.

Ellers synes jeg at det er imponerende av deg å kunne si noe om mine kunnskaper uten å ha møtt meg.

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Vist du betaler skatt for det du tjener utnom vanli arbeid er d lovlig! f.eks. en rørlegger som tat 400kr timen, da kan du ta 200kr timen å får byggherren til og betale inn skatten! fin ordning;)

Skrevet
he he..flirer....noen som trenger medium sterk kebab?

eller noen som trenger kjerring?tror at naboen er lei si

Driter i kebaben, men har du bilde av nabokjerringa? Intr i bytte kanskje? Har masse deler liggenes :)

Skrevet
Problemet med å jobbe svart som elektriker at hvis ikke du har et firma i ryggen som kan melde inn alt arbeidet du gjør så kan blir du som person pliktig til å erstate allt hvis feks huset eller garasjen du ahr inst brenner ned pga elektisk feil.

Som huseier sliter du også hvis huset brenner ned og du ikke kan vise til hvem som har installert det elektriske.

Det samme gjelder faktisk for rørleggere. Blir det vannlekasje for mange tusenlapper og forsikkringen er innblandet(noe som de mest sannsynlig er) så kan det blir dyrt for huseier eller rørlegger hvis ikke det er noe firma som går god for arbeidet..

Lykke til

Men når man jobber selv, er det ikke værre enn å gjøre ting ordentlig, så begynner det ikke å brenne.

Jeg har installert strøm i begge garasjene til foreldrene mine. (Jeg er elektrikerlærling) Og her var forsikringsselskapet innom på sånn "elsjekk" som skulle gi billigere forsikring.

De forlangte ingen dokumentasjon på min installasjon, og de sa at den var trygg.

Jeg skjønner at du ikke kjenner reglene. Desverre er det veldig mange som deg og som ødelegger for en hel bransje.

Det er huseier som har ansvaret for det elektriske anlegget i huset. Det er ingen som har myndighet til å kutte strømmen hos deg pga at du har et dårlig el anlegg eller at du har gjort alt selv. Selv E-verket kan ikke kutt strømmen til deg av den grunn, men den dagen det skjer noe. Si at huset brenner ned ellet at en person dauer av strømstøt i vannkran eller dusjen det er da problemene kommer.

Å si at du aldri gjør feil er jo ganske tøft sakt. Regner ikke med at du er en robot. Det er nemelig mennesklig å gjøre feil. Når man er lærlig har man vertfall ikke peilig på hva man driver med, men er ofte de som tror de kan alt.

Nå har det seg vel slik, at når tilsynet er ute på kontroll, og du ikke har dokumentasjon på anlegget ditt av nyere dato, så kan de pålegge deg og skaffe dokumentasjon. Samt at er anlegget ditt i dårlig forfatning, får du krav om utbedring. Blir ikke dette fulgt opp, har de faktisk myndighet til og stenge anlegget...!

Skrevet
Hver gang jeg jobber svart (er rørlegger), lager jeg en avtale med "kunden" at jeg fraskriver meg alt ansvar hvis noe skulle skje.

sånne skriftlige avtaler har ingen ting å si siden det er du som kan faget. Men er jo bare å ikke legge igjen bevis, så er det ord mot ord.

han andre: vis du har everket på besøk og de gir deg frist, så stenger de vel av strømmen vis du ikke gidder å gjøre noe med det?

Skrevet
Hver gang jeg jobber svart (er rørlegger), lager jeg en avtale med "kunden" at jeg fraskriver meg alt ansvar hvis noe skulle skje.

sånne skriftlige avtaler har ingen ting å si siden det er du som kan faget. Men er jo bare å ikke legge igjen bevis, så er det ord mot ord.

han andre: vis du har everket på besøk og de gir deg frist, så stenger de vel av strømmen vis du ikke gidder å gjøre noe med det?

Lager ikke skriftlig avtale en gang... Jeg sier bare enkelt å greit at hvis jeg skal gjøre jobben (som jeg selvfølgelig gjør så godt og nøye jeg bare kan) så nytter det ikke å komme løpende til meg med krav om erstatning osv den dagen det eventuellt skjer noe.

Men jeg jobber som regel svart for folk jeg kjenner, så det funker veldig greit.

Skrevet

Om du er for eksempel automatiker og skal gjøre el-installasjon i ditt eget hus er det bare til å søke til E-verket, sjeldent man får nei! Er selv automatiker og har gjort dette selv

Skrevet

Lykke til

Nå har det seg vel slik, at når tilsynet er ute på kontroll, og du ikke har dokumentasjon på anlegget ditt av nyere dato, så kan de pålegge deg og skaffe dokumentasjon. Samt at er anlegget ditt i dårlig forfatning, får du krav om utbedring. Blir ikke dette fulgt opp, har de faktisk myndighet til og stenge anlegget...!

Det er feil. Uansett hvor dårlig ditt elektriske anlegg er så har de ikke myndighet til å stenge av strømmen hos deg. Er kun e-verket som kan stenge av hvis ikke du betaler strømregningen din.

Hvis du har et fryktelig dårlig el anlegg i huset ditt og du for en anbefaling om å utbedre det og du ikke gidder så skriver kontroløren en rapport som blir gitt til ditt forsikringsselskap. Hvis det da skjer noe så kan det hende du får avkortning når forsikringsoppgjøret kommer.

Skrevet

Lykke til

Det er feil. Uansett hvor dårlig ditt elektriske anlegg er så har de ikke myndighet til å stenge av strømmen hos deg. Er kun e-verket som kan stenge av hvis ikke du betaler strømregningen din.

Hvis du har et fryktelig dårlig el anlegg i huset ditt og du for en anbefaling om å utbedre det og du ikke gidder så skriver kontroløren en rapport som blir gitt til ditt forsikringsselskap. Hvis det da skjer noe så kan det hende du får avkortning når forsikringsoppgjøret kommer.

Jaha.. er vel derfor det står det i papirene som kommer til oss, at er ikke feilen(e) utbedret innen gitt frist, vil anlegget bli stengt? Men du mener de ikke har myndighet til det? hvorfor skriver de det da?

Skrevet

Jeg var just på kurs angåene dette så jeg trodde jo at de hadde lørt meg de riktige tingene.

Er eier av anlegget som har ansvaret og som står som ansvarlig, ingen andre.

Skrevet
Jeg var just på kurs angåene dette så jeg trodde jo at de hadde lørt meg de riktige tingene.

Jeg går utifra at du jobber som huselektriker?

Isåfall, kan du fortelle meg hvilken dokumentasjon jeg trenger for installasjoner i garasjene?

Huseiger er foreldrene mine, og det er i denne boligen jeg er oppført i folkeregisteret.

Det hadde vært greit å fått dokumentasjonen i orden.

Skrevet

Jeg går utifra at du jobber som huselektriker?

Isåfall, kan du fortelle meg hvilken dokumentasjon jeg trenger for installasjoner i garasjene?

Huseiger er foreldrene mine, og det er i denne boligen jeg er oppført i folkeregisteret.

Det hadde vært greit å fått dokumentasjonen i orden.

Nei, jeg jobber ikke som huselektriker, men jeg må innom de pålagte kursene som alle elektrikere og automatikere må iløpet av året og det kalles for FSE kurs. Der er jeg sammen med en del huselektrikere. Var der dette ble tatt opp.

Tok en tlf til min bror just. Han er elktro installatør i Sønnico.

Det er ingen som har myndighet til å stenge anlegget ditt selv om ting henger å slenger osv. At det sto på det papiret mente han at det er bare de prøver seg.

Hvis det er akutt fare for brann dvs at det elektriske anlegget ditt er en kjempe brannfelle så kan faktisk brannvesenet stenge det, men da snakker vi om 4-5 anlegg i hele norge de siste 15 årene.

Når det gjelder dokumentasjonen så bør du først få deg et fagbrev, det er første bud.

Nye regler fra 1. januar 1999 – samsvarserklæring

Fra og med 1. januar 1999 er elektroentreprenøren forpliktet til å gi en samsvarsklæring til eiere av elektriske anlegg ved installasjon av nye anlegg eller endringer i eksisterende anlegg. Dokumentasjonen betyr at anlegget er i samsvar med sikkerhetskravene i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg.

Som eier av anlegget skal du til enhver tid oppbevare denne dokumentasjonen slik at den er tilgjengelig ved senere endringer av anlegget, ved overdragelse av eiendommen og ved det lokale eltilsynets kontroller, helt til anlegget blir fysisk fjernet. Med denne dokumentasjonen har flere forsikringsselskaper gitt rabatter på hjemforsikring. Dokumentasjonen kan også legges til grunn ved en eventuell reklamasjon dersom det viser seg at sikkerhetskravene ikke er oppfylt.

Skrevet

Fagbrevet er i boks neste måned, så det er ingen problem.

Men slik jeg forstår det utifra FEL, kan man som montør ikke installere noe uten en installatør som står for arbeidet.

Dermed kan jeg glemme å få noen godkjennelse, da jeg ikke vil blande firmaet opp i dette.

Jeg tviler også på om det finnes noen installatører i firmaet som er så dumme at de går god for privat arbeid.

Tenker jeg går for stikk-kontaktløsningen jeg. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...