Gå til innhold

Fordeler med lavprofildekk?

torfinn9990
 Share

Anbefalte innlegg

Ser at mange skal ha så lav profil som mulig på dekkene. Jeg tenker her på 50 profil og under dette. Hva er fordelen med dette oppsettet? Jeg kan ikke se en fordel med dette med mindre bilen skal brukes til racing på bane. Lav profil fører etter min mening kun til mer slitasje på både dekk og komponenter i understellet.

Torfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er så langt jeg kan se kun to klare fordeler med lavprofildekk under 45 profil (jeg vil ikke kalle 45 profil for egentlig lavprofil) på alminnelige veier... det er det estetiske og i kombinasjon med et senket understel gir lavprofildekk bedre veigrep i høye hastigheter på f.eks Autobahn. Ellers er det etter min mening kun ulemper med lavprofildekk... felgene er svindyre, dekkene er dyre, drivstofforbruket blir høyere, det er signifikant mer støy, sjansen for å kantkjøre en felg er betydelig større, folk gir deg et "boyracer" predikat... og i ekstreme tilfeller ødelegger man fullstendig bilens kjøreegenskaper (type E36 med 19" felger)... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må du jo ikke glemme at bilen krenger mye mindre da. :twisted:

Ja... det holdt jeg på å glemme... det å senke understelet med stivere fjærer, dempere og stag er bare tull... på med en oppsetning 275/35-20 felger/dekk på et standardunderstel og så er man automatisk kongen av Nürburgring... :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må du jo ikke glemme at bilen krenger mye mindre da. :twisted:

Hehe, om man bare surrer på litt tape på felgen så krenger ikke bilen i det hele tatt 8)

45 er lavt nok det Fredrik, om tallene rundt er 195 og 17.

Ellers så er det vel som noen nevner her ingen praktiske fordeler med lavprofildekk. Men estetisk sett så er det jo i de fleste tilfeller en rimelig stor fordel. Da gjerne i kombinasjon med pene felger og en bil med noe senket undervogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker mindre krenging. Helt klart at det er en ulempe med lav profil på norske veier ved alimindelig kjøring.

Jeg har selv 215/35-18, Kan med hånden på hjertet si at jeg heller skulle godt for 215/40-17 eller 45.

Men det ser bedre ut med større felger:P

Alt for utsende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fredrik;

Og spesielt på norske veier med hjulspor... :roll:

ikkesant! vært på biltur i danmark i en uke nå. dritbra veier uansett hvor du kommer, kjører du fortere enn de, flytter de seg. det gjør faen ikke normenn.

de ringer purken.

så i danmark er det ingen grunn til å ha noe mer enn 45 profil.

men danskene kan ikke skilte :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat lavprofil der i gården nei, men F1 dekkene er oppbygd på en helt annen måte enn gatedekkene, så det blir ikke helt reelt å sammenligne.

OK... det er sliks med litt mønster på, men det er div. reglementer som bestemmer størrelsesforholdene mellom bremser, felger og dekk på F1 bilene. Dagens Formel 1 biler kjører på felger som er 13"-14" store og hjulenes totale diameter skal maksimalt være 660 mm... altså totalt ca. 26" inkl. dekk. Bremseskivene skal maksimalt ha en diameter på 278 mm (knapt 11")... for å kunne få plass i 13" felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...