Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften. Jeg har en 1991 520i automat som siger bakover når jeg står i Drive med lite turtall (holder ikke gasspedalen inne altså). Er det noe som holder på å bli slitt eller er dette som normalt.

Kan tenke meg at motoren ligger på ett 6-700 rpm, ganske lavt med andre ord. Holder jeg gassen inne rundt 1000 står bilen stille og jeg går ikke bakover.

Kansjkje dumt spørsmål, men når en kjører i by med automat og en møter lyskryss etter lyskryss. Bør en da sette i Park og så sette i Drive igjen når det blir grønt, eller gjør det ikke noe å bare holde inn bremsen etter at en har sluppet ned gassen.

*har ikke hatt automatgir før så er litt usikker her*

Skrevet

Bilen triller bakover hvis den står i D på tomgang.

I bykjøring kan du sette den i N i lyskryss, eller bare holde inne bremsen sånn som du sier. Jeg ville satt den i N.

Parken er det bare å holde seg unna.

Skrevet

Det er vel normalt å trykke inn bremsepedalen når en står i en bakke i D uansett? Eventuellt med håndbrekket som assist?

Skrevet

Er kanskje normalt og nappe opp brekka men man trenger engentlig ikke å gjøre det.

Med bilen i "D" Skal den stå stille i oppover bakker eller så skal den gå seint framover, kommer ann på bakken. Er bakken veldig slakk vil bilen seff og sakte fremover som vanlig på flata uten gass.

Men i bakker skal bilen stå stille kun på "D" skal ikke trenge å bruke hverken fotbrems eller håndbrekket..

Tror heller din eller litt slitt, kan som kanskje hjelpe å stille gangen på opp litt.

Dette er basert på mine erfarringer å det jeg er blitt fortalt, med min bil )95) 320ia. har den aldri og da mener jeg aldri gått bakover i "D" hvis jeg stopper i en bakken. kan sleppe alle pedaler og alt. Skal jeg videre er det bare å gasse.

Skrevet

Er riktig at bilen ikke skal trille bakover når den står i D. Men jeg testa min 93 modell 320ia i en veldig bratt bakke, da trilla den, men det hadde jeg egentlig regna med, men i de fleste normale bakker skal den ikke trille

Skrevet

Nå skal jeg synse om noe jeg ikke har greie på men;

Tror nå at det sliter mer på en automatkasse om du driver å setter den i N for hver gang du stopper i et lyskryss enn om du kun holder den på bremsen. Den må da vel være konstruert for det..??!

Ellers så har alle mine biler med automat stått i oppoverbakker uten å måtte holde den på bremsen. Har enda ikke prøvd dette i en bakke hvor bilen har trillet bakover. Som en kuriositet hadde en Subaru jeg kjørte noe i mine yngre dager denne funksjonen også, og den hadde manuell! Da stoppet du bilen på bremsen med clutsjen inne og da sto bilen stille når du slapp bremsen igjen.

Skrevet

I vanlige "dalstrøka østafjells" bakker siger jeg som regel litt sakte fremover (lyskryss i oslo osv), mne her i de bakkeglade vestland seg jeg sakte bakover i oppkjørselen til huset. Rimelig bratt bakke altså.

Men kanskje alt er i orden da med andre ord.

Jeg mistenker meg selv for å lage en hypokonder av meg selv når det gjelder bilen. Forventer alltid at noe skal klikke.

Skrevet
Som en kuriositet hadde en Subaru jeg kjørte noe i mine yngre dager denne funksjonen også, og den hadde manuell! Da stoppet du bilen på bremsen med clutsjen inne og da sto bilen stille når du slapp bremsen igjen.

Hill holder er en flott sak! Subaru har hatt dette på sine modeller ganske lenge, og nå, etter mange år ser det ut til at de andre bilprodusentene også ser nytten i dette. Kommer i flere og flere nye biler. Helt enkelt en genial løsning!

Automatgiret er laget for å kunne stå i ro med bremsen inne og spaken i D. Kassen slurer. Så det trenger du ikke å bekymre deg over..

Skrevet

B M W 5 2 3 i vet du hvordan "hill holder" fungerer?

Stemmer det at Subaru har hatt dette lenge. Den bilen jeg kjørte var langt fra ny og dette var for ca 10 år siden.

Skrevet

Etter min mening så skal kassen ikke trekke når bilen står iro.

Den skal på flat mark sige sakte fremover med bremsen ute ja, men i oppoverbakker skal den ikke trekke eller holde igjen, da er det en annen funksjon såfall.

Hvis den "trekker for mye" så må da dette være stor slitasje.

Mener selv i de tilfeller hvor automatkassene trekker opp bakker uten gass at tomgangen på motoren er stillt for høyt.

(såfremst det er en bratt oppoverbakke)

Er til hjelp hvis de med automatkasseerfaringer her også nevner tomgangsturtallene sine.

For de som lurer så er N beregnet for køkjøring, hvor man siger litt fremover, står ei strund i ro, siger litt fremover igjen, står iro osv

For å unngå å belaste motor og gir unødvendig, hvis man blir stående lenge, så skal/kan man sette bilen i N.

Dette er i allefall min oppfatning av saken.

Skrevet

Er akkurat det med å kunne slippe alt når man står og venter i bakker som er noe av komforten med automat. Min E36 er sånn, fatter sin E60 er sånn, andre BMW'er med aut. jeg har kjørt er sånn. Prøvde en japse engang, den hadde ikke denne funksjonen faktisk

Skrevet

Enig med Bimmerlars sitt innlegg her.

Syns bilen skal stå iro når man har den ekstra funksjonen som holder den iro, og ikke når motor og gir står og slurer for å holde den iro, det blir helt galt det.

Min BMW fra 82 har forøvrig ikke den funksjonen, men hvor lat kan man vel bli når man ikke engang orker å holde svakt på bremsa noen sekunder vel? :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...