Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

MX-5 eller "Miata" har fantastisk fine kjøregenskaper og da den kom på markedet i 1989 var den revolusjonerende på mange områder og uten tvil en av de mest interessante sportsbilene man kunne kjøpe. Her er min 1990 MX-5 fotografert i Wimbledon utenfor London i 1990... 8)

MX_5.jpg

Skrevet

Da Mx5`en kom reddet den så å si sportsbilmarkedet i verden. Før den kom var det utenkelig for "mannen i gata" å kjøpe seg en sportsbil, i tillegg kabriolet. Den er jo fortsatt en fin bil, etter så mange år :) Kommer til å leve på det en stund den bilen :P

Skrevet
Da Mx5`en kom reddet den så å si sportsbilmarkedet i verden. Før den kom var det utenkelig for "mannen i gata" å kjøpe seg en sportsbil, i tillegg kabriolet. Den er jo fortsatt en fin bil, etter så mange år :) Kommer til å leve på det en stund den bilen :P

Det er korrekt og litt av poenget for Mazda med MX-5 var å ta opp tråden etter britenes MG Midget (1961-79) og tilsvarende små og åpne sportsbiler. Britene har jo lange tradisjoner med slike biler, men stål og fagforeningskrisene på 70-tallet medførte at også denne delen av britisk bilindustri ble lagt i ruiner.

MG Midget

MG_Midget.jpg

Skrevet

Miata'n og liknende biler hadde det nok vært lite av i Norge hvis luksusavgiften i 1995 ikke hadde blitt frafalt.

Den gikk vel fra ca 400 000 til 250 000kr under på 3 måneder! :o Da snakker vi rasering av økonomien :lol:

Skrevet
Z3 er best med tak! :twisted:

Det er selvsagt en smaksak, og det er helt forskjellige biler. Om den er til banebruk er Coupe helt klart det beste. Jeg syns det er fantastisk å kjøre åpen bil, jeg gjør det alltid om det ikke regner (da står den i garasjen), selv om det bare er 10-12 grader. Blir ikke lei av det heller, og kaldt er det IKKE. Noen tror at karosseriet vrir seg mye, har sett at det er skrevet noe om det her på forumet, men ved rask kjøring i svinger på landeveier (det jeg tør vel å merke) merker jeg ikke noe til det. Den lystrer meg 100% og styringen er svært kvikk og direkte, ikke krenger den noe heller, den føles rett og slett svært sportslig. M-understellet er etter min mening helt perfekt i den bilen til mitt bruk. Skal jeg kjøpe 2-seter en gang til blir det Z4. :lol:

Skrevet

Orginale understellet på coupeen fungerte fint, men det var i overkant mykt. Krenget ikke så ille, men den kastet vel mye på seg ved aks og brems. H&R Coiloverne fungerer derimot strålende, men de også er overraskende myke.

Traversforinger i urethan (f.eks IE sine), anbefalles virkelig på Z3! Enorm forbedring i kjøreegenskapene.

Skrevet
Orginale understellet på coupeen fungerte fint, men det var i overkant mykt. Krenget ikke så ille, men den kastet vel mye på seg ved aks og brems. H&R Coiloverne fungerer derimot strålende, men de også er overraskende myke.

Traversforinger i urethan (f.eks IE sine), anbefalles virkelig på Z3! Enorm forbedring i kjøreegenskapene.

Er det slik at alle Coupe har M-understell?

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg håper da ikke det? :wink:

Foringene er uansett like om du har M eller ikke, men gjør vanvittig forskjell. Plutselig føles det som en hel bil - og ikke to deler som er festet sammen.

Skrevet
syns mx-5 er en flott bil. hadde de kommet med litt mer motor hadde jeg nok fortsatt kjørt mazda, kanskje... :)

Får da nok med turbo eller kompressor? 8)

jada man kan skru og mekke, men man får det aldri godkjent vet du, og da er det igrunn ingen vits. liker å ha papirene i orden :)

man kan jo kjøpe mazdaspeed, er ikke helt sikker på hvor mye hk de kommer med. 190 ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...