Bjørner Skrevet August 14, 2007 Share Skrevet August 14, 2007 Er det noen som har byttet fødepumpa på en e39 tds. Noen gode tips å komme med. For evt å hidre dieselsøl ol. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørner Skrevet August 30, 2008 Forfatter Share Skrevet August 30, 2008 Har nå kjørt et par år med defekt/dårlig fødepume på tds'n. Symptomer var tungstarted på varmmoter, ble etterhvert det på kaldmotor også. Motoren kutta når det ble under ca 20 liter på tanken. Tok ulveskinnet på meg i dag og fikk bytta den. Noen anbefaler å tømme tanken for diesel, tok sjansen med ca 30 liter på tanken, det gikk fint. Pumpa ligger på høyreside under baksetet. Fulgte denne DIY'n: 1. First of all, you may want to disconnect your battery. This will prevent any un-wanted problems (I did not actually disconnect battery, I just removed the fuel pump fuse. But I was just being lazy). 2. Remove rear bottom seat by pulling straight up. It may feel impossible to remove, but you will have to use some brut strength in order to pop them off the seat off its holder. 3. Locate the location of the fuel pump on top of the “rear” seat on passenger side. It looks like a round black padded cushion with wires going into it. Lift the padded cushion. You will have to disconnect the wires and the hose going into the top of the location of where the fuel pump is. 4. The top part is being held by a large round screw type ring. You will have to remove that ring. I used a flat head screw driver and a hammer to remove it. Place the screw driver on one of the ridges and hit the large ring counter clockwise to loosen. 5. Once loosened and removed, be sure to carfully lift the plate off. The fuel leveler is located right under that plate and if you pull it out with too much force, you can snap it. Again, this is not that difficult and I may be scaring you a little. But, I just want you to be careful. Lift the plate straight up. Y ou will need to cut the zip ties off the hose going to the pump(your new OEM pump should come with this) and ONE metal clamp that is attached to the pump (your new OEM pump should have ONE new clamp). There are 2 metal clamps on that hose. One on the hose that is attached to the pump and one that is attached to the plate. Cut the ONE clamp,that is attached to the plate, off. (If you are wondering what the clamp looks like, go to your power steering resorvoir and look beneath it. That is exactly how they look. That’s only if you have an OEM clamp on your car.) 6. Reach in with your hand and locate the 2 LARGE plastic clamps that are holding the fuel pump (If your tank is full of gas, get ready to get your hands “wet”. My suggestion is NOT to use gloves, just use bare hands. Rubber gloves will tear). The large plastic clamps are located on the side of the fuel pump and when you squeeze them, the pump will lift out. I would recommend you to view your “NEW” pump because the plastic clamps on their (on OEM bmw pumps that is). 7. When you lift up the fuel pump, there are 2 wires at the top. Remember which wires are which (i.e. brown is negative…etc). Remove the female plug wires. Cut the last of the zip ties off the fuel hose. 8. Replace the fuel pump in reverse order with all necessary zip ties and the one metal clamp. Replace the fuel pump in its “home”. Make sure to feel that the little “nubby” hits the little hole down in the “home”. If you look straight down into the home of the fuel pump, you will notice a hole about the size of a penny. Look at your new fuel pump and you will see which way your fuel pump should go. 9. Replace the ring gasket include with your new OEM fuel pump. 10. Replace everything in reverse order. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet August 30, 2008 Share Skrevet August 30, 2008 Har selv litt tungstartet motor når varm, må som regel dra starteren 10 15 sekunder mens den kald kommer med en gang. har vært slik i 6 år uten forverring , kan det være dårlig fødepumpe??? Hilsen Terje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedro Skrevet August 30, 2008 Share Skrevet August 30, 2008 Yes fruens 525tdsa var også slik en god stund. Startet på 180000km Enkelt å bytte når en først er i gang. Rengjorde samtidig tanken for slam/ urenheter å blåste røret rent. Der var det dritt til en hel lekter. Tok av hurtigkoblingen før filteret og satte på trykkluft. Gått som et dieseltreskværk eh nei mener som ett skudd etter dette. Lettstartet under alle slags værforhold og sikkert motorbesparende da hespetreet/ den bedre halvdel nå slipper å kjinne i halvminuttet før start Nå tenner bilen UMIDDELBART. Pedro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristov Skrevet November 19, 2010 Share Skrevet November 19, 2010 Er det noen som har byttet fødepumpa på en e39 tds. Noen gode tips å komme med. For evt å hidre dieselsøl ol. Er det bare en fødepumpe? Ble bilen din bra etter byttet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørner Skrevet November 20, 2010 Forfatter Share Skrevet November 20, 2010 Hovedproblemet mitt var at den stoppa og gikk i nødmodus når jeg kommer under 20 liter i tanken. Det ble fiksa med å bytte fødepumpa. Det er bare en 1 fødepumpe på tds og den kommer du til med å åpne luken du finner under baksete på høyre side. Den skal du høre når du slår på tenninga, den går i ca 1 minutt med tenninga i posisjon 2. Hvis du ikke hører den så kan de evt dobbelsjekke med å løsne røre som går fra dieselfiltert og inn på pumpa og se om den pumper diesel med tenninga på. Skal kommen en jeven fin stråle , spruter ikke da det ikke er noe serlig trykk. Den ble lettere å starte med lite på tanken, rundt 20 liter, men ble ikke noe bedre på lunken/varm motor. Det er et utbredt problem på tds som er diskuktert i lange tråder her på forumet Det første man sjekker er - fødepumpa - lekkasje på returslanger - lekkasje på dyser - lekkasjer på pumpa som var nok mitt problem da det rant av pumpa Løsninga på tungstarta problemet har som regel vert å 'lure' bilen til å tro at motoren er kald og med det startegløding og fødepumpa. Dette kan gjøre med en liten elkomponent som man finner på ebay og dieselfirmaer i tyskland. Du finner link til denne på forumet, det løser ikke det egentlige problemet med opphever det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristov Skrevet November 20, 2010 Share Skrevet November 20, 2010 Takk, vet du om fødepumpa går når man prøver å starte/etter at motor er startet - sånn som en bensinpumpe? Eller er det kun under gløding? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 20, 2010 Share Skrevet November 20, 2010 Fødepumpa må gå hele tiden, sålenge tenningen er påslått. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristov Skrevet November 20, 2010 Share Skrevet November 20, 2010 Da har jeg funnet ut litt mer: -Fødepumpa mater en jevn stråle både før og etter dieselfilteret. -Glødepluggene er ok. -Bilen går uten at fødepumpa er tilkoblet! Det eneste jeg la merke til var at da jeg koblet tilbake det gjennomsiktige røret med en snurr på (etter å ha testet pumpen) så ble det luft i dette røret. Jeg satte så på tenningen i den tro at fødepumpen skulle fylle opp røret med diesel igjen. Det skjedde ikke. Spørsmålet er da om fødepumpen skal klare å presse ut slike luftbobler eller jobber de med for lavt trykk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørner Skrevet November 20, 2010 Forfatter Share Skrevet November 20, 2010 TDS'n har selvluftende system, så den luftbobla vil vel forsvinne etterhvert? Er ikke noe mere trykk fra fødepumpa enn det du så når du tok av slangen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristov Skrevet November 20, 2010 Share Skrevet November 20, 2010 TDS'n har selvluftende system, så den luftbobla vil vel forsvinne etterhvert? Er ikke noe mere trykk fra fødepumpa enn det du så når du tok av slangen. Ja - den forsvinner straks motoren starter, men man må kinne litt før den hopper i gang. Da må det vel være en lekkasje et eller annet sted siden dieselen tydeligvis renner tilbake mot tanken om bilen står lenge... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedro Skrevet November 21, 2010 Share Skrevet November 21, 2010 I slange enden inn og ut på stussene til dieselfilteret sitter det en O-ring, og disse kan det lønne seg å bytte. Heller ikke altid at jeg har klart å kneppe disse stussene helt inn tilbake på plass etter å ha tatt rørene av. Hos meg har det vært der eller i en av retur ventilene at luften har kommet inn. Dyre små plastsaker med en liten fjær og membran, men litt av en pris. disse kan sprekk i sveiseskjøten mellom topp og bunn på ventilen. Især ved litt bevegelse nå i kulden. Både 530dat en og 525tdsa en har fått byttet disse membranene og de 2 O-ringene. http://www.realoem.com/bmw/diagrams/x/x/48.png P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå