Gå til innhold

e36 320i automat vs e36 320i manuell

morten_2
 Share

Anbefalte innlegg

Ville valgt manuell. Automaten er nok litt tregere, men ikke mye. Se i modellguiden her inne...

Automat bruker vel litt mer bensin også. Kjøre manuell er jo mer morsomt ikke minst :)

Menne spørs jo litt hvilket kjøremønster du har. Mye køkøring hver dag, ville nok gjort sitt til at jeg ville ha vurdert automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er ganske stor når det gjelder bensinforbruket iom. at den manuelle versjonen iht. BMW har et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 0,90 liter/mil mot ditto 1,01 liter/mil for versjonen med automatgear. I tillegg er den manuelle versjonen marginalt hurtigere 0-100 Km/t med 9,9 sekunder mot 10,6 sekunder med automatgear. E46 318d med 115 HK klarer forøvrig også 0-100 Km/t på 10,6 sekunder... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kompis har begge en 320i 95 modell med M52 motor, dog sedan. Han har manuell og jeg har automat... Bilen hans akselerer bedre enn min (merker forskjell), men ligger også på et høyere turtall enn hva min med automatgir gjør... Den manuelle gjør mellom 80 og 90 km i 2. gir, mens automat klarer over 100 før rødmerkingen. Husk også at automatkassen på 320i har 5 gir + overdrive, så det vil føles ut som 6 gir. Begge er derimot oppgitt med samme topphastighet, som er 214 km/t.

Ved tanke på bensinforbruk vil automaten være mest sparsom ved langkjøring (Under 0,7), mens manuell kommer best ut ved bykjøring. I henhold til BMW så har automat et blandet forbruk på 0,85 l/mil, og manuell 0,88... Har selv målt på min flere ganger, og det stemmer rimelig bra.

Selv er jeg meget fornøyd ved å ha valgt automatgir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved tanke på bensinforbruk vil automaten være mest sparsom ved langkjøring (Under 0,7), mens manuell kommer best ut ved bykjøring. I henhold til BMW så har automat et blandet forbruk på 0,85 l/mil, og manuell 0,88... Har selv målt på min flere ganger, og det stemmer rimelig bra.

Vet du hva som er forskjellen på en 1995 modell 320i både med og uten automat og en tilsvarende 320i fra f.eks 1997 ? Fra og med 1997 er forbruket iht. BMW betydelig høyere enn dine tall... hhv. 0,90 liter/mil og 1,01 liter/mil med automat... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett det samme selv, og har ingen anelse om hva det kan være... motoren er iallfall den samme, vet ikke om girkassen (eventuelt utvekslingen) er forandret, men det ville da være dumt å forandre dem til det mer uøkonomiske...

Er også en mulighet for at den såkalte "blandede" kjøringen er målt annerledes, at de har mer småkjøring enn tidligere ?! men ville jo være litt rart det også da, for da blir det vanskelig å sammenligne eldre og nyere BMW'r...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min med automatgir har manuelt klimaanlegg, men den bruker ingen hk så lenge aircondition ikke står på. På en annen side drar jo klimaanlegg opp vekten på bilen, men dette er igjen meget lite...

Det samme gjelder om bilen har digitalt/automatisk klimaanlegg, kun ekstra vekt helt til man aktiverer aircondition!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektforskjellen på min (automat og klima) og kompisen min sin (manuell og uten klima) er 35 kg... ellers har bilene samme interiør og utstyrsmengde...

Egenvekten på min uten fører er forøvrig 1320 kg, mens kompisen min sin veier 1285 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at automatkassen på 320i har 5 gir + overdrive, så det vil føles ut som 6 gir.

5. giret ER et overdrivegir, og det er det også på en manuell gira bil. Grunnen til at det føles som et 6. gir er at kassen slurer helt til du har stabilisert farten f.eks. på 2500 rpm i 5..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men E36 316i og 318i med automat har ett gir mindre enn 320i og større...

Har også telt fra bånn av hvor mange "gir" det er... og ender opp med 6... så 5 VANLIGE gir må den da ha...

Ved girspaken kan man også velge å sette den i 2., 3. eller 4., slik at den ikke girer Høyere enn angitt gir... altså det må være 5+... på de med 4er motor så kan man sette den i 1., 2. eller 3. dermed har disse utgavene 4+ gir...

Om det ikke er slik synes jeg det virker merkelig bare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...