artofdesign Skrevet August 27, 2007 Share Skrevet August 27, 2007 Har for litt under 2 mnd siden kjøpt en BMW 320 fra 2001, som nå har gått ca 88000 km. Har 3 mnd garanti eller maks 5000 km. I går, rundet den 5500 km... og dette hendte: Det er for lite olje, og oljelampa startet å lyse. Ved kjøp var oljenivået bra. I tillegg kan det høres ut som ventiltikking eller noe viftegreier som ikke er helt som det bør være. For litt under en uke siden startet venstre elektriske vindu å ikke ville gå opp. Jeg står altså uten garanti, på en bil som er 2 mnd gammel. Noe jeg bør vite om forbrukerkjøpsloven eller reklamasjonsrett, før jeg ringer de i morgen? Dette er utrolig kjedelig med en bil som har gått snart 90.000 og koster langt over 200.000 av forhandler. Noen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet August 27, 2007 Share Skrevet August 27, 2007 Først ville jeg bare ringt til forhandleren og forklart problemet... Hvis de har LITT god service, fikser de det for deg! Det tror jeg de fleste forhandlere hadde gjort! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet August 27, 2007 Share Skrevet August 27, 2007 Du kan se litt på http://forbruker.no etter svar. Kikket litt raskt der etter å ha søkt på bruktbilgaranti og fant følgende: Mangler som oppstår innen 6 mnd. etter kjøp formodes å ha vært til stede ved kjøpstidspunket, dersom selger ikke kan bevise noe annet. I vurderingen av om noe er en mangel eller normal slitajse vil bla. alder og utkjørte distanse påvirke hva man kan forvente. Hvorvidt det kan være snakk om normal slitaje etter 3 mnd , er ikke mulig for meg å si uten, å vite hvor langt du har kjørt siden du overtok bilen. Har du kjørt ekstremt mye, kan det være snakk om normal slitasje. En garanti skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpsloven og det er selgers ansvar å sørge for å ta eventuelle forbehold klart og tydelig inn i garantien. Lov om markedsføring sier at det på en tydelig og lettfattelig måte skal opplyses om garantien innhold, herunder eventuelle begrensinger og særlige betingelser. Det er ikke uvanlig at bruktbilgarantier utrykkelig tar inn at enkelte slitasjedeler er unntatt. Er dette ikke gjort mener jeg du kan fastholde et krav overfor selger, fordi det da er tilstrekkelig for å rette et krav mot selger, at feilen oppstår i garantiperioden. Husk å ta dette opp med selger før utløp av fristen. Slik jeg ser det så er vel ikke 5000KM mye på 3 mnd så du bør vel ha en relativt grei sak. Ta kontakt med dem du kjøpte bilen av og forklar dem problemet. Mulig de fikser alt uten store om og men. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
artofdesign Skrevet August 27, 2007 Forfatter Share Skrevet August 27, 2007 Leste det for litt siden Får bare håpe, de har allerede byttet ene tåkelykten som lakk inn vann og møkk, men det var jo innenfor garantien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå