Gå til innhold

går seg varm!!


mrbatnes
 Share

Anbefalte innlegg

har et problem med bilen min, en 92mod 320 e36.

først så byttet jeg vannpumpen fordi jeg merket bilen gikk seg varm, og fant da ut at pumpen lekte.

men bilen går seg fremdeles varm etter jeg satt inn den nye pumpen, har prøvd å lufte systemet med å sette bilen i bratt oppoverbakke og alt mulig. varmeanlegget blåser bare kald luft også, vet ikke om dette kan ha noe med saken å gjøre?

har sjekket viskoseviften, den er i orden.

kan ligge i 80km/t og allikevel så går den seg varm..

håper det er noen som kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier det så er det garantert en eller annen kjappis som sitter å uffer å velter seg over av sorg. Men det høres ut som en gåen toppakning, har du sett om olja er melkevit? Andre siden av oljepåfyllingslokket er hvitt? Ryker det unormalt av eksosen? Hvitt?

Skjekk termostaten også... For morro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufteprosedyre:

Fyll kjølevæske med kald motor (uten motor i gang) og lufteskruen åpen til det renner ut av luftehullet.

Start motor og varm til driftstemperatur. Varmeapparatet skal stå på fullt. Åpne lufteskruen med motoren i gang og vent til det kun kommer ut rent væske uten luft. Etterfyll i ekspansjonstanken til nivåmerkene.

Dette er beskrevet lufteprosedyre i Bentley-manualen. Jeg har skiftet kjølevæske to ganger på M50 og fulgte denne begge gangene. Bilen skal stå helt plant på bakken, IKKE i bakke. Det er tilstrekkelig å lufte slik en gang. Hvis det ikke fungerer er det noe annet feil med kjølekretsen. Luftlekkasje eller annet.

At man ikke får varme fra varmeapparatet er det første tegn på lite kjølevæske, sirkulasjonsproblemer grunnet defekt vannpumpe eller luft i kjølekretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier det så er det garantert en eller annen kjappis som sitter å uffer å velter seg over av sorg. Men det høres ut som en gåen toppakning, har du sett om olja er melkevit? Andre siden av oljepåfyllingslokket er hvitt? Ryker det unormalt av eksosen? Hvitt?

Skjekk termostaten også... For morro skyld.

oljen er fin, bilen ryker ikke, oljenivået er normalt, ingen tegn på hvit verken på oljepåfyllingen eller peilepinne.. begynner å gå tom for ideer :(

ringte et bmw verksted, de anbefalte å trykkteste systemet og sjekke termostaten, men den opner å lukker normalt i følge temp måleren i bilen.

noen andre ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufteprosedyre:

Fyll kjølevæske med kald motor (uten motor i gang) og lufteskruen åpen til det renner ut av luftehullet.

Start motor og varm til driftstemperatur. Varmeapparatet skal stå på fullt. Åpne lufteskruen med motoren i gang og vent til det kun kommer ut rent væske uten luft. Etterfyll i ekspansjonstanken til nivåmerkene.

Dette er beskrevet lufteprosedyre i Bentley-manualen. Jeg har skiftet kjølevæske to ganger på M50 og fulgte denne begge gangene. Bilen skal stå helt plant på bakken, IKKE i bakke. Det er tilstrekkelig å lufte slik en gang. Hvis det ikke fungerer er det noe annet feil med kjølekretsen. Luftlekkasje eller annet.

At man ikke får varme fra varmeapparatet er det første tegn på lite kjølevæske, sirkulasjonsproblemer grunnet defekt vannpumpe eller luft i kjølekretsen.

Poenget er egentlig bare at den plassen du lufter må være det høyeste punktet i kjølesystemet. .. Ellers får du ikke ut luftboblene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig BMW har konstruert en bil som må stå i kraftig motbakke for at man skal kunne lufte? Forstår du selv hvor dumt det høres ut? Hvordan tror du verkstedene lufter kretsen ved regelmessige kjølevannsbytter på service? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av lokket til påfyllingenog titt nedi der samtidig som du får noen til og gasse litt kraftig opp og ned.

Pass trynet, da det kan sprute opp sånn plutselig.

Skulle det mot all formodning fosse opp vann og boble til en del der, så ja.

Da har du en stygg mulighet for at det er exosen som blåses ut i vannet ja.

Sjekk også om eventuellt slanger blir harde grunnet trykk, kort tid etter oppstart av kald motor.

Fargen på vannet da?? Ser det rent ut...

Lukter det gugg av påfyllingstanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufteprosedyre:

Fyll kjølevæske med kald motor (uten motor i gang) og lufteskruen åpen til det renner ut av luftehullet.

Start motor og varm til driftstemperatur. Varmeapparatet skal stå på fullt. Åpne lufteskruen med motoren i gang og vent til det kun kommer ut rent væske uten luft. Etterfyll i ekspansjonstanken til nivåmerkene.

Dette er beskrevet lufteprosedyre i Bentley-manualen. Jeg har skiftet kjølevæske to ganger på M50 og fulgte denne begge gangene. Bilen skal stå helt plant på bakken, IKKE i bakke. Det er tilstrekkelig å lufte slik en gang. Hvis det ikke fungerer er det noe annet feil med kjølekretsen. Luftlekkasje eller annet.

At man ikke får varme fra varmeapparatet er det første tegn på lite kjølevæske, sirkulasjonsproblemer grunnet defekt vannpumpe eller luft i kjølekretsen.

hvis jeg skal fylle kjøleveske til det pipler ut av luftehullet, må jeg fylle systemet helt opp (ekspansjonstanken er integrert i radiator) og kjøre varm bilen, er dette noe særlig lurt med tanke på at systemet er helt fullt og vannet utvider seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av lokket til påfyllingenog titt nedi der samtidig som du får noen til og gasse litt kraftig opp og ned.

Pass trynet, da det kan sprute opp sånn plutselig.

Skulle det mot all formodning fosse opp vann og boble til en del der, så ja.

Da har du en stygg mulighet for at det er exosen som blåses ut i vannet ja.

Sjekk også om eventuellt slanger blir harde grunnet trykk, kort tid etter oppstart av kald motor.

Fargen på vannet da?? Ser det rent ut...

Lukter det gugg av påfyllingstanken?

heldigvis ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du bytter termostaten!

Siden termostaten ikke åpner helt vil du ikke få ut all lufta og den vil fortsatt vise vanlig driftstemperatur. Dessuten bruker de å gå etter en stund og så koster det bare småflis og er en mye enklere opperasjon enn å bytte toppaktning ;)

Hvertfall det som var galt på min bil, så jeg bytta toppaktninga uten grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig BMW har konstruert en bil som må stå i kraftig motbakke for at man skal kunne lufte? Forstår du selv hvor dumt det høres ut? Hvordan tror du verkstedene lufter kretsen ved regelmessige kjølevannsbytter på service? :roll:

Lufteskruen er det høyeste punktet i kjølesystemet. Står bilen i bakke (ikke bakke med en helling på 3 grader) så vil logisk nok luften gå frem til radiator. Å lufte på flatmark fungerer ypperlig så lenge man ikke har "vanskelige" luftlommer. Men har man problemer å ikke vil bruke spesialutstyr så er bakke ett fint alternativ. Må da selvfølgelig endre en smule på luftingsprosedyren. Å lufte ved å gasse som er nevnt ovenfor er også ett alternativ.

Det finnes fler metoder for å komme frem til samme resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...