Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heeeelt uenig. Se på taxikjørte nye biler. Noen av dem kan du ikke merke har trilla 300.000km. De ser forsatt ut som de var nye. Teknologien er også godt forbedret, og bilprodusentene kutter ikke mer i dag enn tidligere. Kundene er mer kvalitetsbevisste, og bilindustrien konkurerer mye. Dette presser kvaliteten opp og prisen ned. Od dette tar jeg ikke bare fra luften.

Jeg tror snittkm standen på biler bare vil stige.

Har du sett hvilke tester en motor i dag gjennomgår før den går på markedet f.eks?

Det er etablert en hel industri rundt overhaling av eldre Mercedes-Benz modeller... alt som slites og/eller er synlig slitt blir skiftet. Det er derfor bl.a taxikjørte MB´er tiltross for en halv million kilometer på telleren ser ut til å overleve både deg og meg.

Biler og mye annet er i dag designet for å holde en bestemt tid. Dette er det mange årsaker til og de viktigste er omsetningshastighet, implementering av ny teknologi og ikke minst miljøhensyn. Flere EU land har f.eks innført såkalte grønne avgifter som løpende reguleres etter hvor langt bilene kjører pr. liter drivstoff, CO2 utslipp og en generell miljøindeks for gjenvinning. Dette medfører at bilene blir signifikant mer kostbare å kjøre i takt med at de blir eldre og dermed mindre miljøvennlige (typisk etter ca. 5-10 år). Ergo ønsker myndighetene å gi folk økonomiske insentiver for å kjøpe en mer moderne og miljøvennlig bil. Selvfølgelig er dette også en skjult subsidiering av bilindustrien og ikke minst klingende mynter i statskassen, men tendensen er klar... det er ikke ant. kilometer som sliter opp en bil, men derimot bilens alder i relasjon til miljøvennlighet.

Joda, men da ror du deg litt vekk fra det som jeg poengterte. Jeg kjenner til dette med omsetningshastighet og miljøhensyn, men det var slitestyrken jeg ville frem til. Jeg mener den er bedre i dag enn for 20 år siden. Samme hvor dyr den måtte være å kjøre.

Skrevet

han er jo ikke helt god, noen som så da han testet E60 M5?

syting og klaging, allt var galt. bilen var stygg, navigasjonen funka ikke, fikk ikke slått den av. satt å ble skikkeleig forbanna av all dritten han slang om bilen.

helt til han trykka på ///M knappen :D

da var det plutselig noe av det råeste han hadde kjørt. da fikk jeg gåsehud :lol: ble litt rørt av all skryten BMW fikk :wink:

Skrevet

Joda, men da ror du deg litt vekk fra det som jeg poengterte. Jeg kjenner til dette med omsetningshastighet og miljøhensyn, men det var slitestyrken jeg ville frem til. Jeg mener den er bedre i dag enn for 20 år siden. Samme hvor dyr den måtte være å kjøre.

Hvorfor skulle jeg ro meg vekk fra noe som helst ?... :? ... Slitestyrken kan være så god som bare det, men det hjelper ikke hvis myndigheten hele tiden endrer reglene under spillets gang... noe de f.eks gjør her i Danmark når det gjelder miljøavgifter. Hver bilmodell får når den typegodkjennes en slags miljøgodkjennelse iht. til en indeksering (A, B, C... der A er den beste). Indekseringen er dynamisk i forhold til hva teknikken og de politiske mål for miljøet til enhver tid er/tilbyr/krever... litt som med Euro NCAP kollisjonstestindeks. Ergo vil dagens bilmodeller få en mer og mer dårlig rating i relasjon til den enhver tid aktuelle indeksering... og ditto vil miljøavgiftene bare øke år for år. Dette er situasjonen her på kontinentet og derfor er det også populært å "downsize" når det gjelder bil. På den måten holdes bilkostnadene på et fornuftig nivå iom. at ikke bare de direkte kostnadene som skatter og miljøavgifter er redusert i forhold til større bilmodeller som f.eks BMW´s 5-serie, men også variable kostnader som verditapet er redusert fordi kapitalkostnadene er redusert. Når dette blir satt i system i et land med egen bilproduksjon... som f.eks i Frankrike... er det ikke økonomisk lønnsomt å ha en bil i stort mer enn 10 år. Dette kan man selvfølegelig mene mye om, men hvis man tenker etter hva som var normen når det gjelder drivstofforbruk og utslipp i 1997 i forhold til i dag gir det faktisk mening... også selvom bilenes holdbarhet og generelle kvalitet bare blir bedre og bedre.

Skrevet
han er jo ikke helt god, noen som så da han testet E60 M5?

syting og klaging, allt var galt. bilen var stygg, navigasjonen funka ikke, fikk ikke slått den av. satt å ble skikkeleig forbanna av all dritten han slang om bilen.

helt til han trykka på ///M knappen :D

da var det plutselig noe av det råeste han hadde kjørt. da fikk jeg gåsehud :lol: ble litt rørt av all skryten BMW fikk :wink:

Clarkson fikk iallefall på en tydelig måte poengtert forskjellen på 400 HK (som E39 M5 har) og 507 HK... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...