AndersM Skrevet August 30, 2007 Skrevet August 30, 2007 Hei Lurer på om jeg skal kjøpe meg en e46 touring til en max 150k. Student så begrenset med cash da.. Men det jeg lurer på er hva bør jeg se etter av feil o.l.? Hva er vanlig slitasjeskade på de? Hvordan er det med motor? Tåler de mange mange km? Dyre feil som ofte kommer etc..
berg Skrevet August 30, 2007 Skrevet August 30, 2007 rust i dører, diesel pumpe ( på 320d ) og fjærene bak er et problem. styr unna 02 mod.... kjøp nyere eller eldre.
AndersM Skrevet August 30, 2007 Forfatter Skrevet August 30, 2007 dvs faceliften? Første utgave av faceliften man bør styre unne? Er 318 bensin jeg ser etter.. ser det er noen 2002 mod som er regga i 01. Styre unna de?
larserso Skrevet August 31, 2007 Skrevet August 31, 2007 rust i dører, diesel pumpe ( på 320d ) og fjærene bak er et problem. styr unna 02 mod.... kjøp nyere eller eldre. Hvorfor styre unna -02 modell? Jeg hadde heller inntrykket av at faceliftmodellene (fra 09.02, ikke sant?) var fri for en del barnesykdommer som pre-facelift hadde? Finn et eksemplar som gir deg rette følelsen og bruk heller litt mer enn du kan enn å ta til takke med en som du ikke er helt fornøyd med fra begynnelsen. Søk på forumet her så finner du mye info, for dette har vært oppe mange ganger før. -LE
Fredrik Skrevet August 31, 2007 Skrevet August 31, 2007 Hvorfor styre unna -02 modell? Jeg hadde heller inntrykket av at faceliftmodellene (fra 09.02, ikke sant?) var fri for en del barnesykdommer som pre-facelift hadde? Finn et eksemplar som gir deg rette følelsen og bruk heller litt mer enn du kan enn å ta til takke med en som du ikke er helt fornøyd med fra begynnelsen. Søk på forumet her så finner du mye info, for dette har vært oppe mange ganger før. -LE Enig... faceliften vedr. E46 kom 09/2001 som 2002 modell og den i seg selv er absolut verdt å få med seg. Problemet med de tidligere årsmodellene før faceliften er enkelte lett gammeldagse motorer som f.eks M43 og ikke minst M47 uten common-rail. BMW hadde også enkelte tekniske turboproblemer vedr. de aller første M47TUD20 motorene (320d med 150 HK), men problemet er ikke omfattende og derfor heller ikke direkte kommentert av BMW. Det er iallefall ingen grunn til å unngå spesielt 2002 modellen av E46... det er generelt gode biler enten vi snakker før eller etter faceliften i september 2001.
AndersM Skrevet August 31, 2007 Forfatter Skrevet August 31, 2007 Stemmer.. Men hvordan er det når bilene har gått rundt 200 000km. Er det mye rart som skjer da?
Fredrik Skrevet September 1, 2007 Skrevet September 1, 2007 Stemmer.. Men hvordan er det når bilene har gått rundt 200 000km. Er det mye rart som skjer da? Generelt ikke mer enn for andre BMW modeller, men som alltid med BMW vil div. foringer i understelet være slitt når bilen har kjørt så langt. Jeg vil mene at godt vedlikeholdte biler i dag uten problemer kan kjøre betydelig lengere enn 200000 Km. Avanserte konstruksjoner som f.eks M47 og M57 motorene kan imidlertid bli særdeles kostbare hvis man først er uheldig. Jeg ville f.eks ikke ha kjøpt en 318d/320d med 200000 Km på klokken uten en dokumentert og omfattende servicehistorie. Trolig ville jeg også ha sikret meg en profil av eieren med tanke på hvor lite sympatisk noen kjører disse modellene (ungdomskjørte dieselbiler er absolut ikke aktuelle for min del).
AndersM Skrevet September 1, 2007 Forfatter Skrevet September 1, 2007 De motorkodene sier meg ingen ting Fant heller ingen ting om de på motorguiden som ligger her.. Eller er det jeg som er blind? 318 med 118hk(2000-2001) Hvilken kode er det? 318 med 143(2002-?) Hvilken kode er det? Er det reg. reim bytte på disse motorene også? Luftmengdemåleren byttes ofte? etc Greit å sjekke det at ting er gjort med bilen så ikke jeg får stor rep. med en gang Takker for bra svar forresten Greit når man er grønn på dette..
Fredrik Skrevet September 1, 2007 Skrevet September 1, 2007 De motorkodene sier meg ingen ting Fant heller ingen ting om de på motorguiden som ligger her.. Eller er det jeg som er blind? 318 med 118hk(2000-2001) Hvilken kode er det? 318 med 143(2002-?) Hvilken kode er det? Er det reg. reim bytte på disse motorene også? Luftmengdemåleren byttes ofte? etc Greit å sjekke det at ting er gjort med bilen så ikke jeg får stor rep. med en gang Takker for bra svar forresten Greit når man er grønn på dette.. M43 motoren finnes f.eks i E46 318i med 118 HK... E46 318i med 143 HK har den mer moderne N42B20 motoren. Ingen av disse motorene har registerrem, men derimot registerkjede som er vedlikeholdsfritt. N42 motoren kan ha problemer med luftmengdemåleren.
fast Dog Skrevet September 1, 2007 Skrevet September 1, 2007 hvordan er din 318d fredrik!?Noen svakhet me den type motoren??ble denne oppgradert ved faceliften? akkurat som 320d gjorde!
Fredrik Skrevet September 1, 2007 Skrevet September 1, 2007 hvordan er din 318d fredrik!?Noen svakhet me den type motoren??ble denne oppgradert ved faceliften? akkurat som 320d gjorde! Min M47D20 motor er litt spesiell. Den er en effektredusert variant av M47D20 motoren man bl.a finner i E46 320d med 136 HK. Av en eller annen grunn ble oppgraderingen av denne motoren til common-rail forsinket og motoren havnet derfor i en periode på ca. halvannet år i E46 med facelift. E46 320d fikk imidlertid M47TUD20 motoren med common-rail allerede fom. 09/2001 da faceliften kom. Forskjellen på M47D20 motoren med 115 HK før og etter implementeringen av common-rail er imidlertid ikke så stor. Begge har en maksimal effekt på 115 HK ved 4000 rpm, men den eldre varianten har 265 Nm ved 1750 rpm mot 280 Nm ved et tilsvarende turtall for den nyere varianten med common-rail. Mange hevder også at begge variantene yter litt flere hestekrefter enn BMW oppgir... ca. 120-125 HK er plausibelt basert på BMW´s egne akselerasjonstall. E46 320d med 136 HK og E46 318d med 115 HK har den samme gear/differensialutvekslingen, men tiltross for at 320d har 21 HK mer er forskjellen 0-100 Km/t ikke mer enn ca. 0,5 sekunder. Topphastigheten er også praktisk talt den samme (204 Km/t vs. 207 Km/t). Det er ingen direkte svakheter med noen av M47 motorene, men det har forekommet problemer med høytrykkspumpen for varianten uten common-rail. Motsatt har det forekommet problemer med turboladeren for varianten med common-rail og 150 HK. Den beste motoren i forbindelse med E46 er nok M47TUD20 (common-rail) med 115 HK. Hvis man imidlertid skal si noe negativt om denne motoren må det være at den virker marginalt mer stresset enn den eldre varianten uten common-rail... gangkulturen er faktisk mer harmonisk i den eldre varianten.
fast Dog Skrevet September 1, 2007 Skrevet September 1, 2007 steike...skal si du har fått me deg mye az ! Hvis eg finner en 318d fra 2004 så har den common-rail altså?? blir en smule forvirret av alt du skriver! hehe...
Fredrik Skrevet September 1, 2007 Skrevet September 1, 2007 steike...skal si du har fått me deg mye az ! Hvis eg finner en 318d fra 2004 så har den common-rail altså?? blir en smule forvirret av alt du skriver! hehe... Hvis du kjøper en E46 318d som er produsert senere enn mars måned 2003 bør du være på den sikre siden. Hvis du ikke vet produksjonsmåneden bør du som du skriver kjøpe en 2004 modell eller nyere. Hvis du har planer om chipping av motoren bør du imidlertid være klar over at den har en annen turbolader enn E46 320d motstykket med 150 HK... og den mangler 320d´s balanseaksler også. Du vil med andre ord ikke direkte kunne chippe deg til en E46 320d med 150 HK når det gjelder effekt og harmonisk gange.
AndersM Skrevet September 4, 2007 Forfatter Skrevet September 4, 2007 ser man får 318 som 1.8 og 116hk. Er det en "gammel" motor med masse feil?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå