Gå til innhold

Anbefalinger til voks før vinteren?

larserso
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skal klargjøre lakken på bilen for en hard vinter her i Oslo. Det er en orientblå E46. Polishen jeg bruker er AutoGlym sin proffpolish. Er meget fornøyd med denne og kan varmt anbefale den. Tenkte nå jeg skulle legge på voks også for vinteren.

Hva slags voks vil dere anbefale å bruke? Hvilket resultat gir forskjellige merker og er det noen som er enkle å jobbe med som samtidig gir et bra resultat?

Har ikke brukt så mye voks før. Har brukt AutoGlym Extra Gloss Protection for en god stund siden, men ikke på egen bil. Har tenkt å kjøpe AutoGlym Liquid Hardwax, men rekker ikke det denne gangen da jeg må bestille via bekjente...

Setter også pris på generelle tips når jeg skal pusse litt nå. Er det f.eks. smart å legge voks flere ganger så man får en tykkere og mer motstandsdyktig beskyttelse? Lar dere voksen stå på lenge før dere tar den av? Bruker dere samme mikrofiberklut til å ta av voks som polish? Påføres voks også litt hardt, som polish, eller er det nok å få et jevnt lag som tørker før man tar det av igjen?

Jeg bor i borettslag og har dessverre ikke garasje enda. (stått som nr 14 på venteliste siden februar...) Arbeidet må derfor foregå ute på vår faste oppstillingsplass.

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tidligere brukt Autoglym Extra Gloss protection, men syns det var for mye mas i forhold til resultat.

la på swissvax shild på mandag, og det er iallefall det jeg kommer til å bruke fremover. veldig lett å jobbe med og gir en bra finish. kan iallefall anbefalle den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tidligere brukt Autoglym Extra Gloss protection, men syns det var for mye mas i forhold til resultat.

la på swissvax shild på mandag, og det er iallefall det jeg kommer til å bruke fremover. veldig lett å jobbe med og gir en bra finish. kan iallefall anbefalle den

Hmm... Har tidligere sagt at jeg synes Swisswax er for dyr, men jeg kan jo vurdere å se på den. Er det noen i Oslo som selger dette? Var den lett å jobbe med og var den dyr?

Vurderer også å prøve Meguiars Gold Class eller NXT voks, tror begge skal ha det omtalte vidundermiddelet carnauba(ikke at jeg vet hva det faktisk er). Carnauba har også Sonax ProWax. Er noen av disse bra og lette å jobbe med?

Det er først etter at jeg nå i noen måneder har hatt bil i Oslo at jeg ser man å ha voks. Fytti, her er lufta forurensa i forhold til Gudbrandsdalen... Voksen slites i hvertfall mye(!) fortere enn i dalen. Har nemlig til nå kun veldig få ganger brukt voks i dalen (AutoGlym) og ikke helt sett vitsen i ekstraarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Har tidligere sagt at jeg synes Swisswax er for dyr, men jeg kan jo vurdere å se på den. Er det noen i Oslo som selger dette? Var den lett å jobbe med og var den dyr?

Vurderer også å prøve Meguiars Gold Class eller NXT voks, tror begge skal ha det omtalte vidundermiddelet carnauba(ikke at jeg vet hva det faktisk er). Carnauba har også Sonax ProWax. Er noen av disse bra og lette å jobbe med?

Det er først etter at jeg nå i noen måneder har hatt bil i Oslo at jeg ser man å ha voks. Fytti, her er lufta forurensa i forhold til Gudbrandsdalen... Voksen slites i hvertfall mye(!) fortere enn i dalen. Har nemlig til nå kun veldig få ganger brukt voks i dalen (AutoGlym) og ikke helt sett vitsen i ekstraarbeidet.

Gold class er carnuba, NXT er syntetisk.

Carnuba er naturvoks. Den gir lakken veldig god dybde og "wet look", men holdbarheten er kort. NXT er syntetisk, gir litt mindre glans men mye lengre beskyttelse.

Du må ikke glemme at hovedgrunnen til at du bruker voks er for å beskytte lakken mot forrurensingen. Når vannet slutter å dråpe seg, er det ikke lenger beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen påføres lett (med pad) og med ganske liten mengde.

Du kan legge på voks fleire ganger (obs, må ikkje væra rens i den!)

Du bør nok venta nokre timer (kanskje 1 døgn) før du har på neste lag. (pga herding)

Eg har brukt Autoglym og er fornøyd med produktene.

I sommar kjøpte eg Meguiar´s og har testa det litt på grombilen.

Både lakkrensen (deep crystal paint cleaner) og voksen (tech wax) var utruligt lette å jobba med!

Har eit par andre produkter ifra Meguiar´s, so det blir nok grundig testing på lakken til bmw´n til våren.

Det er mykje info under bilpleie på www.bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke påstå den er billig..

men veldig lett å jobbe med. har dog bare autoglym og sammenligne med..

vet ikke om det er noen i Oslo som selger det. jeg bestilte fra websiden dems. de pakka det samme dag og jeg fikk det rimelig kjapt. tror de holder til på Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger:)

Jeg funderer å prøve noen av Meguiars sine vokser da de er i en mer passende prisklasse. Selv om jeg nok kunne tenke meg å prøve swisswax en dag også...

Det som forvirrer meg litt er at det er litt vanskelig å skille mellom hva som er rene polish-produkter og rene voks-produkter. For meg ser det ut som om det er både polish og voks i Meguiars Gold Class og NXT Tech Wax? Jeg har en polish jeg er fornøyd med, så jeg ønsker altså en ren voks som jeg kan legge på 1-2 ganger etter å ha polert. Stemmer dette? Ser jo ut som om Swisswax har rene polisher da men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger:)

Jeg funderer å prøve noen av Meguiars sine vokser da de er i en mer passende prisklasse. Selv om jeg nok kunne tenke meg å prøve swisswax en dag også...

Det som forvirrer meg litt er at det er litt vanskelig å skille mellom hva som er rene polish-produkter og rene voks-produkter. For meg ser det ut som om det er både polish og voks i Meguiars Gold Class og NXT Tech Wax? Jeg har en polish jeg er fornøyd med, så jeg ønsker altså en ren voks som jeg kan legge på 1-2 ganger etter å ha polert. Stemmer dette? Ser jo ut som om Swisswax har rene polisher da men.

Meguiars carnuba wax step 3 og meguiars nxt tech-wax er ren voks.

Det er litt rens i tech-wax, men ingen slipemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sterkeste avfettingene fjerner voks/sealer laget, men langt fra alle. Kjøp en avfettning som er skånsom. Hører mange anbefaler Prikkbort, en avfettning fra Norsk Prol. I tillegg kan en vedlikeholde vokslaget ved å påføre en sprayvoks etter vask, f.eks Meguiars NXT Generation Spray Wax eller Duragloss Aquawax (AW) #951.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for hjelpen! Da blir det en flaske NXT Tech Wax på meg;)

Noen som vet hvordan det er med skummet man spruter på bilen på selvvaskeanlegg? Vasker ofte på Oppsal og forvasken dekker hele bilen i et litt tykt hvitt skum. Tar dette voksen også eller er det mer skånsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autoglym Extra Gloss protection: syntes denne er både grei å legge på og ta av jeg men.

Den hvite skummen som enn kan bruke på diverse vaskehaller, tar denne bort polishen? (spurt før uten svar i tidligere tråder).

Kaldt eller varmt vann på vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...