Gå til innhold

De beste vinterdekkene

-Lasse-
 Share

Anbefalte innlegg

Vinteren nærmer seg og det er snart på tide å lete etter gode vinterdekk. Hvilket merke/modell synes dere er best?

Jeg har sett litt på det nye Nokian wr g2 dekket og Pirelli sottozero. Sistnevnte har vel vært med et par år.. Noen som har prøvd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte piggfrie Michelin X-ice i 225/45/17 på min E46 fra jeg kjøpte den i februar. Det fungerte meget godt på både slaps og ordentlig vinterføre. Jeg er veldig fornøyd med de. Bilen satt meget godt på og tok seg godt frem. Første sett vinterdekk på bilen, så jeg har dessverre litt vanskelig å sammenligne med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På E34 touring fungerte Nokian hakkapeelitta Q (friksjonsdekk) helt knall...

Selv når de begynte å bli temmelig slitt opplevde jeg aldri å miste noe som helst veigrep.

Bilen dro seg frem over alt.

Spørs om du vil ha pigg eller friksjonsdekk.

Og så er det gjerne slik at dekk som passer på en bil ikke trenger å fungere like godt på en annen modell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...

Har jo mye å si hva slags veier og føre man kjører på til vanlig.

Forskjell på hva som er vinterføre her i Bergen og Indre Troms, og man bør gjerne kjøpe deretter. I Tillegg er det som tidligere nevnt forskjell fra bil til bil hva som fungerer bra.

På vår E46 har vi nå Toyo friksjonsdekk, slik som knut_olestad, som var nye forrige jul, og de fungerte veldig bra under fjorårets unike vestlandsvinter med mye snø og kulde, samtidig som jeg synes de var stillegående og gode på både våt og tørr asfalt. Disse inneholder visstnok nøtteskall for bedre grep på is.

På vår E39 har vi fortsatt 2 Pirelli og 2 Michelin pga. en punktering, alle friksjonsdekk, og der er erfaringen at Pirellidekkene med sitt grovere og stivere mønster, og trolig litt hardere gummi, fungerer best på vanlig vei og snøføre, mens Michelindekkene er best på is og blir for myke på tørr asfalt på en så stor bil som E39, og har for tett mønster til å drenere vann og snø skikkelig bort. Totalt sett foretrekker jeg Pirellidekkene på den bilen til vårt bruk.

Forøvrig har jeg tidligere kunnet sammenligne pigg og piggfritt i bakken opp til huset da jeg kjøpte E46'en på piggdekk mens E39'en stod på piggfritt, og det var knock-out i piggenes favør på glattpolert is/snø. På pigger trillet jeg rolig opp uten fart etter at jeg så vidt hadde kommet opp med tilløp 8) på piggfritt. Uhøytidelig, men interessant for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at dekka kan ha forskjellig grep på forskjellige biler, har hatt dekk som har vært veldig bra på en type bil for så å være helt ræva på en annen biltype, mulig det har noe og si på akselavstand og vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...