SSM Skrevet September 9, 2007 Skrevet September 9, 2007 Må overhale calipterene forran på M3en, da den ene har hengt seg opp, så da tar jeg begge i samme slengen. Det jeg lurer på er hvordan man får ut stempelet i calipteren, skal det skrus ut? Hvor får man kjøpt overhaling sett og hva inneholder det? Det er samme bremsene som på E36 eller? Haster egentlig med svar...Skal snart å sandblåse de. Mvh
Superbeetle Skrevet September 9, 2007 Skrevet September 9, 2007 Må man ikke på verksted for slik da men, går ikke stempelet ut hvis du pumper nok på pedalen da?
Turbo-Knut Skrevet September 9, 2007 Skrevet September 9, 2007 Bremsekalipper rep.sett inneholder stempelpakning(er) og glider-foringer. Selges hos alle som driver med bildeler, Mekonomen og alle de andre. For å få ut stemplene, setter jeg kalipperen i ei skruestikke, så blåser jeg trykkluft inn der bremselangen skal kobles til, men bare forsiktig, stempelet kommer brått, så ikke ha fingrene imellom:P Ha på bremsevæske på stempelpakningene, sett dem inn i sine spor, og trykk inn stempelet
Turbo-Knut Skrevet September 9, 2007 Skrevet September 9, 2007 Må man ikke på verksted for slik da men, går ikke stempelet ut hvis du pumper nok på pedalen da? Skal du gjøre dette på et verksted, er det snart billigere å kjøpe ny kalipper og skifte den selv! Trenger ikke være tryllekunstner for å overhale kalippere, selv om det tar litt tid. Men man demonterer kalipperne, altså skrur dem av kalipperholderne, av med bremseklosser, og bremseslanger, spenner dem opp i en skruestikke e.l. for å holde dem godt fast når man driver med slikt arbeid. Å pumpe ut stemplene med bremsepedalen blir veldig sølete og utrivelig å jobbe med. Dessuten tærer bremsevæske på lakk, og det vil garantert sprute om man gjør det på den måten.... Lufting av bremsene krever også tid, og man må være to personer, om man ikke har utstyr som bremsevæskesuger på luftenippler, eller trykk-tank som kobles til bremsevæskebeholderen. Uansett bør man ha ei klar, gjennomsiktig flaske, og helst en gjennomsiktig, myk plastslange som har innvendig diameter som passer på luftenippelen. Den skal tres på nippelen, og helst sitte fast på den så det blir enkelt å utføre luftinga da du slipper å holde slangen i tillegg til å holde flaska og åpne/ lukke ventilen. Man stapper slangen helt i bunn av flaska, så du ser luftboblene, og det må ikke være igjen noen av dem, naturlig nok. Men pass alltid på å ha mye bremsevæske i beholderen, så det ikke kommer ny luft inn i kretsen
Superbeetle Skrevet September 9, 2007 Skrevet September 9, 2007 Var ikke så seriøst ment fra min side Et tips kan være å ha trykk på bremsepedalen når du løsner bremseslangene. Da renner ikke bremsevæsken ut.
Turbo-Knut Skrevet September 9, 2007 Skrevet September 9, 2007 Var ikke så seriøst ment fra min side Et tips kan være å ha trykk på bremsepedalen når du løsner bremseslangene. Da renner ikke bremsevæsken ut. Evt. sette på en slangeklype, om du har det tilgjengelig
SSM Skrevet September 9, 2007 Forfatter Skrevet September 9, 2007 Nå ja! Det er sånne svar jeg vil ha! Så det er bare til å pumpe eller trykke dem ut. Så for meg at det går an å bruke en to-kloet ters for å lett dra stempelet ut. Tenkte og på dette med pumping, men det hadde blitt fort grisete og skittent. Men det er da vel ikke bare å sette trykkluft pistolen inn i hullet å blåse vel??
Bjørn 320 Skrevet September 9, 2007 Skrevet September 9, 2007 Eg pumpa berre ut stempelet med bremsepedalen...vart litt søl, men ikkje noko problem...
Haug530D Skrevet September 9, 2007 Skrevet September 9, 2007 Nå ja! Det er sånne svar jeg vil ha!Så det er bare til å pumpe eller trykke dem ut. Så for meg at det går an å bruke en to-kloet ters for å lett dra stempelet ut. Tenkte og på dette med pumping, men det hadde blitt fort grisete og skittent. Men det er da vel ikke bare å sette trykkluft pistolen inn i hullet å blåse vel?? Er bare å sette trykkluft på ja, men ha en trekloss i mellom, det kommer fort. før du setter rep settet på kan det være en fordel å hone bremse sylinderen litt, får spesielle honer til dette, hos blant annet Biltema, kan også være en fordel å ha en sånn klemme til bremse slangene, så trenger du kun å lufte minimalt etterpå, det kan også være en fordel å bytte bremsevæsken hvis den ikke har vært byttet på en stund da den tiltrekker seg vann etter en stund og bremse anlegget ruster innenfra og ut, det er da du kommer opp i situasjoner hvor man må overhale eller skifte deler/calipere i bremsesystemet, har du bremserør som er rustet sundt, ikke kjøp dyre nye orginale, bytt til kopperrør da disse ikke ruster og er ett mye billigere alternativ.
SSM Skrevet September 9, 2007 Forfatter Skrevet September 9, 2007 Har tatt av alt jeg for lenge siden, er bare stempelet det står på nå. Jeg skal hone opp stempel banen ja og vannslipe flata på stempelet litt. Calipterene skal jeg selfølgelig sandblåse og lakkere. Er jo ikke kosebil for ingenting Det er ikke så lenge sia bilen ble ferdig, så jeg tror ikke jeg trenger bytte bremsevæska. Er Valvoline DOT4 væske på den. Er ikke så mye arbeid å lufte forran, tar lenger tid bak hvertfall! Bremsevæske får bli byttet når det kommer på plass slissa og halvborra skiver med redstuff klosser. Biltema bremsevæska skal vist være veldig bra. Faktisk bedre enn noen av Castrol sine.
Sommerfelg Skrevet September 10, 2007 Skrevet September 10, 2007 det er vel alerede sagt men å hone sylinderen er veldig kjekt, gøy er det også . Husker fra bilskolen så brukte vi en spesiell bremsesyliderpasta eller noe sånt når vi monterte sammen. vær renslig!
SSM Skrevet September 10, 2007 Forfatter Skrevet September 10, 2007 Da har jeg kjøpt meg overhalings sett, luftenippler, honeverktøy og castrol væske. Så da blir det sandblåsing, lakkering, honing, overhaling og montering. Skifter ut all bremsevæska med det samme jeg er i gang. Men man måtte være forsiktig at man ikke hona bort legeringa i calipteren. Tror det skal bli gøy dette:-) Med "nye" caliptere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå