anerbu Skrevet September 10, 2007 Skrevet September 10, 2007 Hei Er for tiden på jakt etter et E30 facelift prosjekt (som for øvrig blir mitt første prosjekt), men ser at de fleste modellene har takluke og regner med at jeg kommer til å ende opp med det. Greia er da at jeg ikke vil ha takluke, da jeg sannsynligvis kommer til å ha bur etterhvert og bruke den som banebil. Hvordan er det da å sveise igjen takluka? Er det veldig vanskelig å få et godt resultat (dvs. at det ikke synes at det har blitt sveisa der og at den egentlig har takluke)? Ser at Fredric Aasbø har sveisa igjen takluka på sin e30 driftebil, men det ser jo ut som det er gjort av en 6 åring, dvs, IKKE bra (men regner ikke med det var meninga å få det strøkent heller). Noen som har gjort dette før som kan fortelle meg litt om dette, kanskje? Og et annet spørsmål. Hvis jeg finner en E30 med hengerfeste, hvordan er det å få fjernet det? Uten at jeg egentlig vet helt hvordan det er festet osv, så tenker jeg på å fjerne det slik at det blir helt slik som modellene som ikke ble levert med hengerfeste. Takk for alle svar!
///MoePower Skrevet September 10, 2007 Skrevet September 10, 2007 Å få sveiset igjen takluka og få det pent er ingen problem hvis du har kunskaper om sveising og slikt. Det største problemet er glippen mellom luke og tak, men du kan jo brette ut kantene på takluka, så rekker de kant i kant med taket. Eller du kan bytte ut hele luka med stålplate. Som sagt, får du gode sveiser, sliper de godt ned etter deg, og bruker litt sparkel og får det hele lakkert etterpå, så blir det helt slett, og trenger ikke se ut som det har vært takluke der før. Krever altså at den som utfører det har kunnskapene som skal til, så blir det bra.
Fliid Skrevet September 10, 2007 Skrevet September 10, 2007 Hengerfeste kan du lett skru av. Dette ser du hvordan sitter når du eventuelt får deg en med hengerfeste. Tror ikke det er noe behov for å fortelle hvordan du skrur av det da du ser det med en gang. Men vuil du ha en forklaring skal du få det.. Å sveise igjen takluka går, men det er mye aribeid skal du ha strøkent. For det første, du må ned med taktrekk og ned med hele takluke kasetten å selve takluka. Så må det sveisen en plate som dekker til hvor takluke var så må det sveises en tværrer mellom Bstolpene så taket ikke slår seg. sjangsen for at taket slår seg under arbied er stor om du ikke er fagmann. Så akkurat dette ville jeg overlatt til de som kan sveise (Jeg vet ikke hva du driver med, men er du karosseri arbeider er jo det bra, men da hadde du nok ikke trengt å spørre om dette, så går utifra at du ikke er det). Jeg skal gjøre det samme på min, men jeg har overlatt denne jobben til en fagmann som gjør dette så det blir strøkent, sjangseløst å få til selv uten erfaring sa han til meg. Og ga meg i tilegg den lange remsa som jeg har viderefortalt til deg. tar jeg feil så tar både jeg og fagmann innenfor karosseri feil. Men det kan jo godt være
Haug530D Skrevet September 10, 2007 Skrevet September 10, 2007 Hengerfeste kan du lett skru av. Dette ser du hvordan sitter når du eventuelt får deg en med hengerfeste. Tror ikke det er noe behov for å fortelle hvordan du skrur av det da du ser det med en gang. Men vuil du ha en forklaring skal du få det.. Å sveise igjen takluka går, men det er mye aribeid skal du ha strøkent. For det første, du må ned med taktrekk og ned med hele takluke kasetten å selve takluka. Så må det sveisen en plate som dekker til hvor takluke var så må det sveises en tværrer mellom Bstolpene så taket ikke slår seg. sjangsen for at taket slår seg under arbied er stor om du ikke er fagmann. Så akkurat dette ville jeg overlatt til de som kan sveise (Jeg vet ikke hva du driver med, men er du karosseri arbeider er jo det bra, men da hadde du nok ikke trengt å spørre om dette, så går utifra at du ikke er det). Jeg skal gjøre det samme på min, men jeg har overlatt denne jobben til en fagmann som gjør dette så det blir strøkent, sjangseløst å få til selv uten erfaring sa han til meg. Og ga meg i tilegg den lange remsa som jeg har viderefortalt til deg. tar jeg feil så tar både jeg og fagmann innenfor karosseri feil. Men det kan jo godt være Jepp, det har nok lett for å skli litt ut hvis man skal sveise igjen takluka, man må jo ha helsveis hele veien, hadde det vært punk sveising så hadde det vært litt lettere men dog ikke lett for en uerfaren sveiser. Så det beste er nok å levere til proffer ja.
Dirty Skrevet September 10, 2007 Skrevet September 10, 2007 det beste er nok bare å ha takluka ser rått ut med takluke så
anerbu Skrevet September 10, 2007 Forfatter Skrevet September 10, 2007 Å få sveiset igjen takluka og få det pent er ingen problem hvis du har kunskaper om sveising og slikt.Det største problemet er glippen mellom luke og tak, men du kan jo brette ut kantene på takluka, så rekker de kant i kant med taket. Eller du kan bytte ut hele luka med stålplate. Som sagt, får du gode sveiser, sliper de godt ned etter deg, og bruker litt sparkel og får det hele lakkert etterpå, så blir det helt slett, og trenger ikke se ut som det har vært takluke der før. Krever altså at den som utfører det har kunnskapene som skal til, så blir det bra. Jeg har ingen erfaring og kunnskaper om sveising, så hadde vel igrunn ikke planer om å gjennomføre dette selv, nei. Tenkte på å bytte ut hele takluka mot en stålplate jeg også.Hengerfeste kan du lett skru av. Dette ser du hvordan sitter når du eventuelt får deg en med hengerfeste. Tror ikke det er noe behov for å fortelle hvordan du skrur av det da du ser det med en gang. Men vuil du ha en forklaring skal du få det.. Å sveise igjen takluka går, men det er mye aribeid skal du ha strøkent. For det første, du må ned med taktrekk og ned med hele takluke kasetten å selve takluka. Så må det sveisen en plate som dekker til hvor takluke var så må det sveises en tværrer mellom Bstolpene så taket ikke slår seg. sjangsen for at taket slår seg under arbied er stor om du ikke er fagmann. Så akkurat dette ville jeg overlatt til de som kan sveise (Jeg vet ikke hva du driver med, men er du karosseri arbeider er jo det bra, men da hadde du nok ikke trengt å spørre om dette, så går utifra at du ikke er det). Jeg skal gjøre det samme på min, men jeg har overlatt denne jobben til en fagmann som gjør dette så det blir strøkent, sjangseløst å få til selv uten erfaring sa han til meg. Og ga meg i tilegg den lange remsa som jeg har viderefortalt til deg. tar jeg feil så tar både jeg og fagmann innenfor karosseri feil. Men det kan jo godt være Hengerfestet finner jeg nok ut av når jeg eventuelt får en bil med det ja. Hvis ikke skal jeg spørre her. Å overlate jobben til en fagmann høres vel ut som det beste for meg også, men vet du ca. hvor mye det vil koste (eller vet noen andre det?)? Tenker da på å bytte takluka med en stålplate, sveise rundt hele, sveise en tværrer mellom B-stolpene, pusse ned, sparkle osv slik at det bare er å legge på grunning og lakkere (overlater like godt arbeidet med pussing og sparkling også, for best mulig resultat. Kommer til å lakkere hele bilen når all retting av bulker osv er ferdig). Jepp, det har nok lett for å skli litt ut hvis man skal sveise igjen takluka, man må jo ha helsveis hele veien, hadde det vært punk sveising så hadde det vært litt lettere men dog ikke lett for en uerfaren sveiser.Så det beste er nok å levere til proffer ja. Som sagt, kommer nok til å overlate arbeidet til en fagmann, ja. Det er nok best.det beste er nok bare å ha takluka ser rått ut med takluke så Jeg prioriterer funksjon foran utseende, og takluke i en banebil som skal ha bur osv. er jo bare unødvenig vekt.Takker for svar folkens. Fikk svar på mye på kort tid her, ja! Det eneste jeg egentlig lurer på nå er vel ca. hvor mye en fagmann tar for et slikt arbeid. Noen som vet? Vil gjerne høre fra dere som har fått oppgitt ca. pris på slikt arbeid av en fagmann, evnt. dere som er sveisere selv og dere som har overlatt dette til fagmenn før.
Dirty Skrevet September 10, 2007 Skrevet September 10, 2007 kan du ikke bare ta vekk alt uteom selve "lokket" det kan da ikke veie stort! burde jo funke det , ta vekk hele takkasetten!
Superbeetle Skrevet September 10, 2007 Skrevet September 10, 2007 Skal du bygge bur og banebil, klarer du vel å fjerne luken og hengerfeste også? Er ikke meningen å være stygg.. Er bare ikke så entusiastisk over slike "planer". Men hva som er så gale med takluke da? Kan vel ha "banebil" med luke også. E36 uten luke har iallefall litt bedre takhøyde. som er bra f.eks hvis du skal bruke hjelm. Vet ikke hva formålet ditt er med å ikke ha luke? Hva med å bytte hele taket da?
bmwmaxi Skrevet September 11, 2007 Skrevet September 11, 2007 Det og sveise på taket på en bil er noe du trenger en del erfaring for og få fint, ellers kommer taket til og se ut som et vaskebret og den sparte vekten kommer til og byttes ut med sparkel. Bruk karosseri lim fra wurth, er minst like bra som sveis + at du kan gjøre jobben selv. Det er mannge skade verksteder som nesten bare bruker lim.
iverseo Skrevet September 11, 2007 Skrevet September 11, 2007 Vil tro at det er lettere å bytte tak, enn å sveise igjen luka. Vet om maange som har gjort dette begge veiene.
Fliid Skrevet September 11, 2007 Skrevet September 11, 2007 ja, det er som det blir sagt her at det er lettere å bytte hee taket. Dette er fult mulig. Husker deswverre ikke pris på arbeid når jeg forhørte emg om dette.. Dirtydicky; Det der hørtes ut som en riktig god idè, men da kan du i samme slengen fortelle oss hva man skal gjøre med selve takluke plata, nå som den ikke har noen kasett å henge i siden kasetten igjen er festet til taket. Nå som man pent å pyntelig har demontert kassa (denne sitter jævlig godt) så har man mest sannsynlig bulka taket også. Så nå sitter vi med ett bulket tak med ett hull i. Man kan dog lime takluka på plass, men det krever mye lim da det å lime denne med gummilister på ikke er ssvært heldig. Da sitter man igjen med at man må jo få det pent. Da er det til og rette og kødde med sparkel. Hvor ble det av den sparte vekten nå? Nei, stemmer.
Erik_S Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Bumper denne istedenfor å lage ny tråd. Holder på å demontere taklukekasetten, men den sitter som f... Ser ut som den er limt hele veien rundt. Noen gode råd for å få løsnet skiten?
G-RACING Skrevet Januar 21, 2009 Skrevet Januar 21, 2009 Kjøpte en bil uten takluke forleden, har nå bytta hele takplata, med en brukt en som hadde luke. Vil nokk tro dette er det beste om du skal oppnå det beste resultatet. Om du fortsatt vil gjøre det på måten som nevnt over, ville jeg ha kutta meg inn med 1mm kappe i kasetten, bruke varmluftspistol for å få karosserilimen til å slippe. Om du skal få ned hele takkasetten hel, vil jeg tro du kommer til å slite kraftig, og ikke minst få bulker i takplata. Som sakt, skift takplata, dette er ingen vanskelig jobb, kjøp deg flappdisk skiver til sliperen og sveisefres-borrer på biltema.
Pauls1 Skrevet Januar 21, 2009 Skrevet Januar 21, 2009 dette må da være lettere en å bytte hele taket? http://m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=222481 kan kjøpes her : http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_Car-Tru ... 240%3A1318
Steffen89 Skrevet Januar 21, 2009 Skrevet Januar 21, 2009 jeg tror også det må være det letteste å bytte hele taket.. Ellers må du lage til ei plate som er helt 100% lik str, fester det rundt med endel magneter og tig sveiser det igjen, om du kan sveise med tig så syns nesten ikke sømmen engang, etter en god runde med negerkusa.. Men bruk svak varme, så detta tynne metallet slår seg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå