Gå til innhold

Hvordan er det å eie en BMW med kompressor? Risikabelt?

Hakon
 Share

Anbefalte innlegg

Men skal man tenke sånn om alt her i verden er vel det beste å holde seg inne eller grave et stort hull å hive seg nedi.

Man kan ikke gå rundt å tenke på HVA som kan skje hele tiden. Det er en risiko i alt man gjør uansett hvor lite det kan være.

Som sønn av en forsikringsmann, så kan jeg si til deg at: ja, det er en risiko i alt man gjør. Men her er det snakk om å redusere konsekvensene av et eventuellt uheldig utfall av det man gjør.

Som Saltkjelen sier, dersom du skulle være uheldig å skade/drepe noen, så blir dette fort veldig dyrt, og ikke spesielt hyggelig. Da tror jeg de "400'000 i avgift" kommer litt i skyggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Blir litt feil å si at man ikke skal tenke hele tiden på hva som KAN skje også... Er en positiv ting å ha i bakhodet at man er litt forsiktig imellom. Å ta hensyn er vel stikkordet her.

Når det er sagt er det vel ikke mer farlig med kompressor enn enn større motor enn man er vant til. Man venner seg til den kompressoren også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjerne si at det ikke er kompressorens feil at man meide ned syklisten, skoleungene, bilen i motgående felt eller attpåtil ble påkjørt. Kjører man ulovlig, så kjører man ulovlig, og får straff for dette. Kjører du uten forerkort eller i alkorus og kommer utfor en ulykke - så får du straffen uansett...Er jeg helt på tur når jeg sier at det samme gjelder å kjøre ulovlig bil? I don't think so...-_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mer service på biler med kompressor? den har vel en reim som må byttes. er det ofte?

ESS sine kompressorer er selvsmørende, så den trenger ikke noe ettersyn. Det eneste er reima som må byttes etter x-antall kilometer. Mener den kostet ca 100,- og er en enkel sak å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mer service på biler med kompressor? den har vel en reim som må byttes. er det ofte?

ESS sine kompressorer er selvsmørende, så den trenger ikke noe ettersyn. Det eneste er reima som må byttes etter x-antall kilometer. Mener den kostet ca 100,- og er en enkel sak å bytte.

Ja ok. Flotte saker. Blir det mye påkjenning for drivverk og gearkasse? Bruker bilen mye mer bensin (ved vanlig kjøring) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier vel ikke å være et problem, men den dagen det smeller og tar livet av føreren i den andre bilen har du et seriøst problem..

Da skal det vel dokumenteres at det er kompressor sin skyld at ulykken fant sted.

Det er det samme som å chippe en bil egentlig.

Å? Jeg mener man får skylden uansett jeg, fordi man kjører med en bil som er ulovlig/ikke godkjent.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, man får skylden uansett.

For å samenligne det med noe annet, så får man skylden uansett dersom man kjører når man har kjørekarens (forbud mot å føre motorvogn) og noen andre kjører på deg. Det virker urettferdig, men slik er det.

Huffda. Er dette sant altså? Vel, da må bilene undersøkes før det kan avdekkes. Er det en mindre skade pleier man vel ikke kikke nede i motor-rommet. Men en sleip måte å skli unna en eventuell erstatningssak om man er personen som treffer kompressor-bilen. Det skal jeg huske til nesten gang. Gjelder dette også biler som er chippet? Høres jo veldig urimelig ut da. Om man blir påkjørt av noen som bryter vikeplikten når en eventuell kompressor ikke har noe med saken å gjøre.

Det er ikke jeg personlig som vurderer kompressor. Fikk spørsmål fra en god venn av meg, og når jeg ikke har svaret selv syns jeg det er ok å drøfte det med dere her på forumet. Litt fordi jeg mener å huske at noen her har (hadde) BMW med ESS kompressor og litt fordi det er mange fornuftige og godt voksne hoder som har en god vurderingsevne i forhold til risiko ved å kjøre "ulovlig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok. Flotte saker. Blir det mye påkjenning for drivverk og gearkasse? Bruker bilen mye mer bensin (ved vanlig kjøring) ?

Det blir selvsagt mer påkjenning på drivverk og girkasse, men ikke noe det, som etter min erfaring, tar skade av. Min 328 har blitt kjørt med, av meg og ny eier, over 50 000 km på vei og bane, og har ikke hatt noen problemer med det. Vet om mange som har kjørt med kompressor, og kan ikke si jeg har hørt om noen som har hatt så mye problemer med det heller, om det er 320 eller M3.

Bilen brukte mer bensin under aktiv kjøring, men syntest ikke den brukte noe spesielt mer under snill kjøring, men nå gjennomførte aldri jeg noen nøye målinger heller.

Tror det skal en del til for å bli tatt med kompressor ved ett lite uhell, og spesiellt hvis det er du som blir kjørt på. ESS sin innstallasjon ser så ryddig ut, att det er mange som ikke legger merke til att den er der. Det blir selvsagt en helt annen sak om man har vært ute å grisekjørt, og kommer ut for ett uhell/ulykke.. Da kanskje de undersøker litt nøyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klargjorde touringen til Infinitas SK kit i fjor sommer, og hadde lagt av pengene og greier.

Men så ble jeg oppmerksom på at jeg måtte betale engangsavgift til staten fordi den var importert.

Dermed valgte jeg å skrinlegge planene på den bilen.

Det var mitt valg fordi jeg personlig vil ha dokumentene i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...