Beivakongen Skrevet September 20, 2007 Skrevet September 20, 2007 Noen som har meninger om jeg bør kjøpe med manuell eller automat i en 530 disel e39? Heller mest mot automat selv av praktiske grunner.
Odd-M Skrevet September 20, 2007 Skrevet September 20, 2007 Automat er udiskutabelt mest komfortabelt å kjøre med, men ytelsene går litt ned og forbruket litt opp. I en bil som allerede har såpass bra med krefter opplever jeg overhodet ikke nedgangen i ytelser som problematisk. Den drar som et lokomotiv uansett. PS: jeg vurderer å selge min 530dAT
mhane Skrevet September 20, 2007 Skrevet September 20, 2007 Klart mest behagelig med automat men jeg hadde gått for manuell. Har hatt 530d med steptronic og det var jo komfortabelt og greit. Men sammenligner jeg de to 325tds'ene jeg har eid, en med manuell og en med automat så er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde valgt. Vanskelig å sette fingeren konkret på hva som gjør det, men skal jeg forsøke vil jeg peke på mer direkte "drag", selv om akselrasjonen 0-100 ikke er så forskjellig så føles draget mye bedre innenfor hvert gir. Dette er jo egentlig naturlig når en tenker på sluringen i automatkassen. Med cruise kontroll så slipper du unødig og irriterende giringer. Motoren har dreiemoment nok til å holde 5 i de fleste bakker og dumper. Med automat girer den gjerne ned til 4 for så å gire til 5 igjen og hopper inn og ut av låst posisjon. Maunell så cruiser du bare behagelig av gårde. Selv med en kasse som tilpasser seg din stil så blir det etter min menig aldri så bra som med manuell. Vel dette var ihvertfall noen personlige synspunkter, i tilegg så kan jeg jo si at jeg liker å gire selv
Odd-M Skrevet September 20, 2007 Skrevet September 20, 2007 Med cruise kontroll så slipper du unødig og irriterende giringer. Motoren har dreiemoment nok til å holde 5 i de fleste bakker og dumper. Med automat girer den gjerne ned til 4 for så å gire til 5 igjen og hopper inn og ut av låst posisjon. Maunell så cruiser du bare behagelig av gårde. Selv med en kasse som tilpasser seg din stil så blir det etter min menig aldri så bra som med manuell. Min 530d oppfører seg ikke slik. Jeg låser den manuelt i høyeste gir med steptronic. Da holder den på femtegiret i lock-up helt ned til 1500 rpm (90 km/t) uten å gire selv i de bratteste bakker. Under det turtallet vil den åpne lock-up ved hard belastning, men i stedet vipper jeg den ned i fjerdegiret og lar den jobbe litt høyere på turtall. Jeg har ennå til gode å møte en motbakke den ikke klarer på fjerde med lock-up innkoblet. Edit: og da synes jeg gangen på motoren begynner å bli relativt hard. Jeg har mest lyst til å gire ned uansett da motoren jobber anstrengt.
Deep Dish Skrevet September 20, 2007 Skrevet September 20, 2007 Jeg har manuell i min, og angrer ikke ett sekund på at jeg valgte det. Har hatt den i 2,5 år nå, og som mhane sier, så er det ikke noe problem å ha cruisecontroll på i 5 gir uansett fart eller bakke.! Gå for manuell du...!
mhane Skrevet September 20, 2007 Skrevet September 20, 2007 Enig i at 530d med steptronic holder den lengre i gir en E36 modellen jeg i hovedsak beskrev nå (burde nok spesifisert det), men uansett så gikk min 530dat ut av lock up ganske så tidlig selv med låst 5 gir noe jeg irriterer meg over. 730da'n jeg kjører nå føles mye bedre når det gjelder dette. Men likevel har du et poeng her. Dessuten så er det vel ikke mange som er spesielt opptatt av dette, noe jeg er. E34 525tdsa er feks helt forferdelig på dette området. Er ikke enig med deg når det gjelder forbruk, selv om jeg vet at dette er allment en sannhet så kjørte jeg min 530dat på mellom 0,65 og 0,68 på lang kjøring. Nekter å tro at en manuell kan gjøre det spesielt mye bedre. Jeg tror at det du taper med sluring i automatkassen kan du tildels tjene inn igjen i nedover bakker der automaten frikobler.
Steffan C Skrevet September 20, 2007 Skrevet September 20, 2007 OT: Fins det E39 530d med man. gir til salgs i Norge? Ble litt nyskjærrig siden jeg er sikker på at jeg aldri har sett det.
Ole@Automote Skrevet September 20, 2007 Skrevet September 20, 2007 Det er ikke tvil i min sjel når det gjelder en bil til vanlig kjøring så er automat å foretrekke. Helt klart det mest behagelige valget, hva er vitsen i å sitte med den stikka i hånda til enhver tid!! Nei bare sett den i D og kjør
Stephan.s Skrevet September 20, 2007 Skrevet September 20, 2007 Kommer vel ann på til hvilket formål du skal bruke bilen til. Familiebil hvor ungene skal hentes på skolen og kjøres til trening og kjerringa til syklubben er vel automat å foretrekke. Bare å lene seg tilbake og nyte turen uten å løfte en finger. Spesielt med cruisecontrol i tillegg. Men til hard kjøring og evt. også banebruk vel bimmers.no treff på rudskogen ville jeg fått for manuell. Men dette sier seg vel selv. Men siden du sier 530d, så vil jeg tippe på at planen ikke er å kjøre bane, eller hva?
Odd-M Skrevet September 21, 2007 Skrevet September 21, 2007 Jeg kan legge til at bakkene må ha 6-7 % stigning eller mer for at min ikke skal klare å holde femtegiret. Det er BRATT for å si det slik. Min ligger rundt 0.75 på blandet kjøring. Langkjøring så blir det rundt 0.65 på svingete og fæle veier med mye bakker, fjelloverganger og annet. Jeg tror absolutt det er mulig å kjøre den under 0.6 på motorveiene dere har på østlandet. (Jeg anbefaler de som klager på vegstandard på østlandet om å ta turen til Nord-Norge. Dekkekvaliteten er forsåvidt helt ok, men kurvaturen er helt håpløs. Sett i relasjon til trafikkmengde har jeg en viss forståelse for det, men likevel...)
mhane Skrevet September 21, 2007 Skrevet September 21, 2007 OT: Fins det E39 530d med man. gir til salgs i Norge? Ble litt nyskjærrig siden jeg er sikker på at jeg aldri har sett det. Det er faktisk noen her til lands ja. Jeg har vært på utkikk etter dem og det dukker stadig vekk opp en og annen. Har blant annet sett en ganske så strøken rød til salgs i Førde for ikke så alt for lenge siden.
Mr.M3 Skrevet September 21, 2007 Skrevet September 21, 2007 Ingen tvil om hva du bør velge, manuell selvfølgelig. Automat er for gamle gubber! Får jo mye mer ut av motoren når du kjører med manuell og kjøreopplevelsen kan jo ikke sammenlignes.
morteym Skrevet September 21, 2007 Skrevet September 21, 2007 Det virker lissom "ukult" eller ikke-sportslig med automat på enkelte biler, men de råeste bilene har jo autmat/smg osv.... Jeg må si jeg begynner å bli dritt lei all den giringa. Spesielt overgangen fra 1-2 gir bykjøring er noe jeg virkelig hater Jeg hadde definitivt gått for automat i en 5-serie.
Gustav C. Skrevet September 22, 2007 Skrevet September 22, 2007 Dumt å kjøpe en slik bil med manuell i dissedager, viss du ikke skal importere den selv. Da får du dem veldig billig i forhold til hva disse bilene er priset til i Norge. Uansett er det lettere å selge de bilene ehr videre med automat.. Nå snakker jeg om E39 og ikke E46/E36 Lurer faktisk på akkurat det samme som deg! Viss je gskal importere selv blir det manuell, men kjøper jeg brukt i norge blir det nok automat. Planen min er å chippe, men lurer på om automat kassa tåler det.. Noen som vet hvor mye nm den E39 530da kassa tåler? Til 2001-2002 mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå