Ad|oS Skrevet September 28, 2007 Skrevet September 28, 2007 Har sett litt på forskjelling tuning på bil, og turbo/kompressor er jo selvfølgelig det man får mest ut av hvis man skal gjøre det skikkelig. Så da også noen andre småting som ikke vil være så synlig for biltilsynet som du sikkert kommer gjennom teknisk med. Noen som har prøvd disse, og kan si noe om de faktisk gir det de sier de skal gi? Sportskam: 5-7.000 = 10-15% effekt Effektanlegg m/grenrør: 7-10.000 = 10-15% effekt Vil du da med f.eks. disse to tingene faktisk få 20-30% effekt? Altså med en E36 320i få tilnærmet samme effekt som i en 325/328? (Til dere som vil kverulere: Ja, jeg vet det er billigere å kjøpe en større motor og at jeg vil få mer effekt ut av kompressor/turbo.)
hagenisse Skrevet September 28, 2007 Skrevet September 28, 2007 Du glemmer + 10% av chip og +5% for åpent filter. Dvs, du får lett 45% høyere effekt. Eller kanskje ikke...?
Dan Skrevet September 28, 2007 Skrevet September 28, 2007 Hvis du avslutter med en chip tilpasset modifiseringene, så JA! Jeg gjorde det med min gamle E36 320 bortsett fra chippen. Kom aldri så langt. Men skal du gjennomføre alt dette så husk å få data(løftet) på kammene fra leverandør. Dette må firmaet som skal chippe bilen din ha for å få gjort det riktig. Og for de som sier det bortkastet: Bare lyden er verdt det
Ad|oS Skrevet September 28, 2007 Forfatter Skrevet September 28, 2007 Noen som har bremsa bilen med bare slike modifiseringer? Er klar over at lyden med stål-grenrør blir ganske bra ja
propan Skrevet September 28, 2007 Skrevet September 28, 2007 Bytt eksos,det er det første som hjelper på lyden. Litt effekt får man i tillegg om du bytter kam sammen med chip. Det som er med de fleste ettermarkeds kammer er at motoren puster vesentlig bedre,men du vil også flytte effekten høyere i registeret-derfor er en chip med høyere turtallsperre etc nødvendig. Og M50 med org kammer puster IKKE bra.
Mikke1981 Skrevet September 29, 2007 Skrevet September 29, 2007 Ja jeg merka faktisk litt forskell med bare grenrør eksos å filter på min gamle 318i E36
325ixturbo Skrevet September 29, 2007 Skrevet September 29, 2007 hei i ditt tilfelle ville jeg solgt 320 motoren og kjøpt en 2.5 kurant og bytte + at d koster deg veldig lite. og at du får nesten 50 hester mere. og nesten samme forbruk
Haug530D Skrevet September 29, 2007 Skrevet September 29, 2007 hei i ditt tilfelle ville jeg solgt 320 motoren og kjøpt en 2.5 kurant og bytte + at d koster deg veldig lite. og at du får nesten 50 hester mere. og nesten samme forbruk Har sett litt på forskjelling tuning på bil, og turbo/kompressor er jo selvfølgelig det man får mest ut av hvis man skal gjøre det skikkelig. Så da også noen andre småting som ikke vil være så synlig for biltilsynet som du sikkert kommer gjennom teknisk med. Noen som har prøvd disse, og kan si noe om de faktisk gir det de sier de skal gi?Sportskam: 5-7.000 = 10-15% effekt Effektanlegg m/grenrør: 7-10.000 = 10-15% effekt Vil du da med f.eks. disse to tingene faktisk få 20-30% effekt? Altså med en E36 320i få tilnærmet samme effekt som i en 325/328? (Til dere som vil kverulere: Ja, jeg vet det er billigere å kjøpe en større motor og at jeg vil få mer effekt ut av kompressor/turbo.)
Ad|oS Skrevet September 29, 2007 Forfatter Skrevet September 29, 2007 Noe av problemet med modifiseringer av bil uten å få teste den før/etter skikkelig er jo at man liker å tro at det har hjulpet mer enn det egentlig har. Må jo inrømme at jeg føler bilen min har gode og dårlig dager, der den går forskjellig. Har nok med humøret mitt å gjøre er jeg redd hehe
Bimmerlars Skrevet September 30, 2007 Skrevet September 30, 2007 Ja, slike små modifiseringer som kamaksler, grenrør og mer åpen eksos hjelper, men gjør som resten her sier og få laget en chip etterpå. Tror ikke det er farlig å la en M50 løpe til 7000. Får ikke noe utbytte av lengre åpningstid uten å flytte sperra litt..
Dag Thomas Skrevet Oktober 9, 2007 Skrevet Oktober 9, 2007 Blir det ikke her snakk om veldig få hk i forhold til pris? Må si at jeg ikke ser helt poenget her. Er enig med en tidligere her som nevner å enten bytte motor til 2,5 litern eller ny bil. Tror dette koster mer enn det smaker.
Ad|oS Skrevet Oktober 9, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2007 Er fullt klar over det du sier Dag Thomas. Men hvis det er som selgerne skriver vil man få 20-30% ekstra effekt , altså 30-45hk for rundt 15lapper. Selvfølgelig mer økonomisk med turbo/kompressor med tanke på effekt, men vil ikke se like orginalt ut!
S.Hafsmo Skrevet Oktober 9, 2007 Skrevet Oktober 9, 2007 Etter både egne og kjenningers erfaringer vil jeg påstå det at filter/Effektanlegg/Chip ikke gir noe særlig økt effekt på en normalladetmotor, ihvertfall ikke i nærheten av det de blir oppgitt til. på en trykkladet motor derimot, vil chip kunne stille opp turbotrykket litt, samt endringer i luftstrømning vil gi større utslag (filter og grenrør). men som nevnt her oppe, kan det godt hende at en chip som justerer innsprøytning i forhold til en sportskam gir litt effekt. det har jeg ikke testet selv.
Azeton Skrevet Oktober 9, 2007 Skrevet Oktober 9, 2007 Av kammer til M50 motorene blir du lover alt fra 15hk til 25hk.. Har litt med hvordan kammen er bygd opp.. Når du gjør disse endringene vil du nok merke det uansett..!
Bimmerlars Skrevet Oktober 9, 2007 Skrevet Oktober 9, 2007 Dersom du monterer vassere kamaksler, grenrør, åpent filter, remap av motorstyring osv. på "bare" en 2,0l sekser så vil endringen i motorens karakteristikk(drar mer og mer jo mer turtall du gir den), lyd og selvsagt økt effekt gjøre opplevelsen av den nye motoren såpass morsom at det rettferdigjør utgiftene.. Det er ikke bare masse masse hester som gjelder, da det finnes kjedelige motorer som går jævlig bra, og veldig morsomme motorer som går litt dårligere. Effekten har ikke alt og si for alle trimmere, ihvertfall ikke meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå