Gå til innhold

Alternativ tuning???


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett litt på forskjelling tuning på bil, og turbo/kompressor er jo selvfølgelig det man får mest ut av hvis man skal gjøre det skikkelig. Så da også noen andre småting som ikke vil være så synlig for biltilsynet som du sikkert kommer gjennom teknisk med. Noen som har prøvd disse, og kan si noe om de faktisk gir det de sier de skal gi?

Sportskam:

5-7.000 = 10-15% effekt

Effektanlegg m/grenrør:

7-10.000 = 10-15% effekt

Vil du da med f.eks. disse to tingene faktisk få 20-30% effekt? Altså med en E36 320i få tilnærmet samme effekt som i en 325/328?

(Til dere som vil kverulere: Ja, jeg vet det er billigere å kjøpe en større motor og at jeg vil få mer effekt ut av kompressor/turbo.)

Skrevet

Hvis du avslutter med en chip tilpasset modifiseringene, så JA!

Jeg gjorde det med min gamle E36 320 bortsett fra chippen. Kom aldri så langt. Men skal du gjennomføre alt dette så husk å få data(løftet) på kammene fra leverandør. Dette må firmaet som skal chippe bilen din ha for å få gjort det riktig.

Og for de som sier det bortkastet: Bare lyden er verdt det :D

Skrevet

Bytt eksos,det er det første som hjelper på lyden. Litt effekt får man i tillegg om du bytter kam sammen med chip. Det som er med de fleste ettermarkeds kammer er at motoren puster vesentlig bedre,men du vil også flytte effekten høyere i registeret-derfor er en chip med høyere turtallsperre etc nødvendig.

Og M50 med org kammer puster IKKE bra.

Skrevet
hei i ditt tilfelle ville jeg solgt 320 motoren og kjøpt en 2.5 kurant og bytte + at d koster deg veldig lite. og at du får nesten 50 hester mere. og nesten samme forbruk
Har sett litt på forskjelling tuning på bil, og turbo/kompressor er jo selvfølgelig det man får mest ut av hvis man skal gjøre det skikkelig. Så da også noen andre småting som ikke vil være så synlig for biltilsynet som du sikkert kommer gjennom teknisk med. Noen som har prøvd disse, og kan si noe om de faktisk gir det de sier de skal gi?

Sportskam:

5-7.000 = 10-15% effekt

Effektanlegg m/grenrør:

7-10.000 = 10-15% effekt

Vil du da med f.eks. disse to tingene faktisk få 20-30% effekt? Altså med en E36 320i få tilnærmet samme effekt som i en 325/328?

(Til dere som vil kverulere: Ja, jeg vet det er billigere å kjøpe en større motor og at jeg vil få mer effekt ut av kompressor/turbo.)

Skrevet

Noe av problemet med modifiseringer av bil uten å få teste den før/etter skikkelig er jo at man liker å tro at det har hjulpet mer enn det egentlig har. Må jo inrømme at jeg føler bilen min har gode og dårlig dager, der den går forskjellig. Har nok med humøret mitt å gjøre er jeg redd hehe

Skrevet

Ja, slike små modifiseringer som kamaksler, grenrør og mer åpen eksos hjelper, men gjør som resten her sier og få laget en chip etterpå. Tror ikke det er farlig å la en M50 løpe til 7000. Får ikke noe utbytte av lengre åpningstid uten å flytte sperra litt..

  • 2 weeks later...
Skrevet

Blir det ikke her snakk om veldig få hk i forhold til pris? Må si at jeg ikke ser helt poenget her. Er enig med en tidligere her som nevner å enten bytte motor til 2,5 litern eller ny bil. Tror dette koster mer enn det smaker.

Skrevet

Er fullt klar over det du sier Dag Thomas. Men hvis det er som selgerne skriver vil man få 20-30% ekstra effekt , altså 30-45hk for rundt 15lapper.

Selvfølgelig mer økonomisk med turbo/kompressor med tanke på effekt, men vil ikke se like orginalt ut!

Skrevet

Etter både egne og kjenningers erfaringer vil jeg påstå det at filter/Effektanlegg/Chip ikke gir noe særlig økt effekt på en normalladetmotor, ihvertfall ikke i nærheten av det de blir oppgitt til.

på en trykkladet motor derimot, vil chip kunne stille opp turbotrykket litt, samt endringer i luftstrømning vil gi større utslag (filter og grenrør).

men som nevnt her oppe, kan det godt hende at en chip som justerer innsprøytning i forhold til en sportskam gir litt effekt. det har jeg ikke testet selv.

Skrevet

Av kammer til M50 motorene blir du lover alt fra 15hk til 25hk.. Har litt med hvordan kammen er bygd opp..

Når du gjør disse endringene vil du nok merke det uansett..!

Skrevet

Dersom du monterer vassere kamaksler, grenrør, åpent filter, remap av motorstyring osv. på "bare" en 2,0l sekser så vil endringen i motorens karakteristikk(drar mer og mer jo mer turtall du gir den), lyd og selvsagt økt effekt gjøre opplevelsen av den nye motoren såpass morsom at det rettferdigjør utgiftene.. Det er ikke bare masse masse hester som gjelder, da det finnes kjedelige motorer som går jævlig bra, og veldig morsomme motorer som går litt dårligere. Effekten har ikke alt og si for alle trimmere, ihvertfall ikke meg :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...