seid Skrevet Oktober 6, 2007 Skrevet Oktober 6, 2007 Produksjon av veivaksel! http://www.youtube.com/watch?v=E1Fj1j8Sg1g Sånn maskin vill jeg også ha.(kjekt å ha)
Glenno Skrevet Oktober 6, 2007 Skrevet Oktober 6, 2007 Sånn har jeg Vel bedriften jeg jobber i har enn slik Mazak tror det faktisk var samme model også. Har vel det ganske mange cnc styrte benker av dreing, fresing og robot grading etc.. Jobber med holdere til kule og glide lagere. http://www.becotek.com
Mexos Skrevet Oktober 6, 2007 Skrevet Oktober 6, 2007 Litt mer avansert enn dreiingen jeg gjorde på grunnkurs mek for noen år siden ja Gøy å se hvordan en slik maskin forvandler et stykke stål om til no så gromt
Glenno Skrevet Oktober 6, 2007 Skrevet Oktober 6, 2007 He he kan du si. Skulle bare hatt en interessert bmw kompis som kunne vært med på lage deler så. En del jobb å programere og så trenger enn jo noe deler enn vil ha samt insprasjon under veis. Nå har vi stort sett utstyr for messing slik at annet metal krever vel sitt også. Trenger folk her på bedriften så søk i vei eller pm skal jeg formidle
Haug530D Skrevet Oktober 6, 2007 Skrevet Oktober 6, 2007 Sånn har jeg Vel bedriften jeg jobber i har enn slik Mazak tror det faktisk var samme model også. Har vel det ganske mange cnc styrte benker av dreing, fresing og robot grading etc.. Jobber med holdere til kule og glide lagere. http://www.becotek.com Hmm, synes det likner på en Puma som vi har på jobb, de Mazakene vi har likner ikke på denne hvertfall, vi har 2 Mazaker og den ene er vel ca 10 år den andre er en del eldre. Tror med alle de maskinene vi har her på jobb så skulle jeg kunnet laget en komplett motor, men tviler på jeg hadde fått mulighet da ordre boka er full frem til 2011, vi lager gear, propeller å akslinger til båter.
Glenno Skrevet Oktober 6, 2007 Skrevet Oktober 6, 2007 hmm, mulig du har rett Dragonlove men sjekk denne linken: http://www.ravema.no/website1/sd_page/23/2/index.php Om du klikker litt rundt på ravema vil du se at Mazak har en serie kalt INTEGREX-serien.
Mexos Skrevet Oktober 6, 2007 Skrevet Oktober 6, 2007 Sånn har jeg Vel bedriften jeg jobber i har enn slik Mazak tror det faktisk var samme model også. Har vel det ganske mange cnc styrte benker av dreing, fresing og robot grading etc.. Jobber med holdere til kule og glide lagere. http://www.becotek.com Hmm, synes det likner på en Puma som vi har på jobb, de Mazakene vi har likner ikke på denne hvertfall, vi har 2 Mazaker og den ene er vel ca 10 år den andre er en del eldre. Tror med alle de maskinene vi har her på jobb så skulle jeg kunnet laget en komplett motor, men tviler på jeg hadde fått mulighet da ordre boka er full frem til 2011, vi lager gear, propeller å akslinger til båter. jobber du på Wärtsla elns?
Diesel power Skrevet Oktober 6, 2007 Skrevet Oktober 6, 2007 Det var nok en liten Mazak Integrex 200-IV For ca.2år siden ble en 5-akset Mazak med dreiediameter 5m og dreielengde 25m installert hos Aker Kværner Subsea på Tranby. Det er maskin det Synes personlig Mazak leverer de beste maskinene, og spesielt på tung maskinering. Snakker da om å dreie ned diameteren med +20mm pr.kutt eller bore opp massiv aksling med f.eks ett 160mm bor som er 1,5m langt. Slik kjøring kombinert med f.eks superduplex er ikke noe for en maskin fra f.eks baskerland(Geminis m.fl) Okuma er også ett meget bra merke for CNC maskiner. Men begge disse koster flesk. Gjerne 5-6ganger en Geminis. Når da en Integrex sikkert koster rundt 5-6mill så skjønner man at det koster å være kar i industrien også
Glenno Skrevet Oktober 6, 2007 Skrevet Oktober 6, 2007 Joda Diesel power men inget slår vel maho når det gjelder fresing? Vi har på Becotek as victor, okuma, maho, mazak . På robot avd IRB 2400 (s4) samt s2. usikker på hva målebua har men tror det koster rundt 6mill å den ene målemaskinen som går via pc etc.. Hva mener du med tung maskinering egentlig?
Diesel power Skrevet Oktober 6, 2007 Skrevet Oktober 6, 2007 Joda Diesel power men inget slår vel maho når det gjelder fresing?Vi har på Becotek as victor, okuma, maho, mazak . På robot avd IRB 2400 (s4) samt s2. usikker på hva målebua har men tror det koster rundt 6mill å den ene målemaskinen som går via pc etc.. Hva mener du med tung maskinering egentlig? Rene fresverk var ikke mitt bord, jeg jobbet stort sett med dreiebenker, men disse hadde jo også både borre og fresverktøy som i filmen da. Når det gjelder fresverk så vet jeg at mange ihvertfall har ett godt forhold til Mazak grunnet høy presisjon, kontinuitet og lave driftskostader. Målebordet vi hadde på Tranby mener jeg huske kostet ca.18mill. Elektronisk selvf. Om dere også har vært i berøring med Sandvik sitt lagerholdingsystem så er dette faktisk utviklet i samarbeid med AKS på Tranby. Jeg benyttet EdgeCam til å lage programmer. Med tung maskinering mener jeg maskinering hvor man f.eks dreier ett emne som veier 15tonn i superduplex eller hardmetall. Jeg har prøvd mange maskiner hvor dette rett og slett tar livet av både spindelkasser, vanger, revolvere mm. Mens en Mazak bare durer på. Og som sagt, det var min personlige erfaring, har ikke prøvd alle merker selvfølgelig I produksjon, spesielt masseproduksjon, er det å få ned maskineringstiden ett av hovedfaktorene. De aller fleste maskiner klarer disse materialene, men så ser man på valg av parameter: Om en Geminis f.eks klarte dette: Dreielengde: 10.000mm / (200 omdr/min x 0,2mm/omdr) = 250min pr slag. Si at man da kjører 5mm kutt og skal av med 40mm. Det er 4x4t og 10min Res: 16t og 40min. Så klarte en Mazak dette: Dreielengde: 10.000mm / (400 omdr/min x 0,4mm/omdr) = 62,5min pr slag. Man har da også hevet kuttet til 10mm(20 på diam). Det er 2x1t og 2,5min Res: 2t og 5min. Det gir oss muligheten til for det første å gi lavere og konkuransedyktige priser men også høyere inntjening pr.produkt. Tallene er tilfeldige, men rimelig gjengs for hva som er mulig ved valg av geometri på bl.a skjær og ikke minst en maskin som ikke går varm, har kraft til å holde farten, spindelkasser som ikke vrir seg, revolvere som ikke gir etter og igjen endrer geometrien mm. Bare tilfeldige tall som sagt, men håper du skjønte hva jeg mente?
Glenno Skrevet Oktober 6, 2007 Skrevet Oktober 6, 2007 Se der ja (Diesel power) faktisk en som kan litt;-) Jobba på kværn du eller? pm meg om du trenger arb:-)
Haug530D Skrevet Oktober 6, 2007 Skrevet Oktober 6, 2007 Sånn har jeg Vel bedriften jeg jobber i har enn slik Mazak tror det faktisk var samme model også. Har vel det ganske mange cnc styrte benker av dreing, fresing og robot grading etc.. Jobber med holdere til kule og glide lagere. http://www.becotek.com Hmm, synes det likner på en Puma som vi har på jobb, de Mazakene vi har likner ikke på denne hvertfall, vi har 2 Mazaker og den ene er vel ca 10 år den andre er en del eldre. Tror med alle de maskinene vi har her på jobb så skulle jeg kunnet laget en komplett motor, men tviler på jeg hadde fått mulighet da ordre boka er full frem til 2011, vi lager gear, propeller å akslinger til båter. jobber du på Wärtsla elns? Jepp, har stått 1.5 år i langhulls boremaskin (opptil 20m) men er nå begynnt i akslings dreiebenk.
Diesel power Skrevet Oktober 6, 2007 Skrevet Oktober 6, 2007 Syntes denne er bra jeg CNC er kult, men jeg ble lei av serieproduksjon. CNC kan benyttes til mangt, som dette f.eks: For de som har gått mekanisk så kan de prøve å tenke seg hvor lang tid dette ville tatt i en manuell benk. Masseproduksjon er CNC`s eneråde. http://www.youtube.com/watch?v=ACaBmzZCsKI&mode=related&search=CNC%20machining%20programming%20milling%20turning%20lathe%20mill%20CAD%20CAM
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå