aloebiz.net Skrevet Oktober 8, 2007 Skrevet Oktober 8, 2007 Hei! I dag var første gang i høst jeg måtte skrape is av bilen (deprimerende? ja... ).. Det var 1 plussgrad når jeg kjørte på jobb.. Det som er saken er at girspaken var ekstremt treg i dag når den var kald! Jeg vet det er normalt at den blir litt tyngre å gire når det er kaldt, men den var VELDIG treg.. Vanskelig å få i gir og det bare i 1 plussgrad!? Det kan umulig være riktig at det skal være sånn.. Bilen er 99 modell og har fulgt alle inspections på Autozentrum i oslo. Hva kan dette komme av? Gammel olje? Lite olje? eller noe annet? Tok en tur på posten ca 2 timer etter jeg kom på jobb og da var den normal igjen.....
StigJ Skrevet Oktober 8, 2007 Skrevet Oktober 8, 2007 Samme med min bare i enda kaldere vær. Så jeg lurer litt jeg og.
Superbeetle Skrevet Oktober 8, 2007 Skrevet Oktober 8, 2007 Er vel naturlig å mistenke at oljen blir tykkere når det er kaldt. Er ikke noe i overføringene som kan bli påvirket av kulden iallefall..(som jeg vet om) Shortshiften min kan vel bli artig i vinter... merker btw forskjell på min bil og ved kald/varm motor...
Ole@Automote Skrevet Oktober 8, 2007 Skrevet Oktober 8, 2007 Dette kan faktisk være ett resultat av hyppig vask av understellet, men siden det var kulden som gjorde utslaget så vil jeg anta att det har noe med smøring og oljeø/greas som blir tykk
LodeRunner Skrevet Oktober 9, 2007 Skrevet Oktober 9, 2007 Har det samme med min, men jeg har 75w-90 olje på girkassa, og den vet jeg blir tykk i kulda. BMW anbefaler ATF olje på girkassene såvidt jeg vet, så jeg prøver å bytte til ATF olje nå, håper det hjelper... Regner med Autozentrum bruker ATF olje, men et vanlig verksted kan ofte fylle på en ordinær girolje, og da tror jeg man kan oppleve det samme.
Ole@Automote Skrevet Oktober 9, 2007 Skrevet Oktober 9, 2007 Har det samme med min, men jeg har 75w-90 olje på girkassa, og den vet jeg blir tykk i kulda. BMW anbefaler ATF olje på girkassene såvidt jeg vet, så jeg prøver å bytte til ATF olje nå, håper det hjelper... Regner med Autozentrum bruker ATF olje, men et vanlig verksted kan ofte fylle på en ordinær girolje, og da tror jeg man kan oppleve det samme. Det står på gearkassene om det skal være ATF olje på dem, har ikke sett noen gearkasser uten det merke fra BMW enda. ATF oil only med stort warning sign
aloebiz.net Skrevet Oktober 10, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2007 Da har jeg byttet olje på girkasse og diff... Men bittelitt bedre, men langt ifra bra! Oljen jeg skulle bruke på kassa er MLT-2 eller no sånt.. Originalt BMW nr... Kan egentlig virke som at clutchen ikke kobler ordentlig ifra...? Da vil den jo bli vanskelig å få i gir... Men merkelig at det er sånn når kassa og bilen er kald bare! Og i dag var det ikke kaldere enn 2 plussgrader!!! Er det noen form for justering på clutchen? Clutchen er veldig brå på bilen min... Noen tips ellers?? Faen jeg skal ha automat igjen på neste bil =P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå