quentez Skrevet Oktober 14, 2007 Share Skrevet Oktober 14, 2007 Hihi, det er bare så morsomt å lese sutringen fra flere her, når det står svart på hvitt i loven hva konsekvensene blir. Du gjør nok smart i å ikke vedta straffen. Ikke bare må du i en rettsak som du garantert taper, men du får også en filleting på rullebladet ditt. Tosk! Dette e et bilforum ikkje ein sutreplass for sånne så deg. Kor gammale e du? 80 pluss tippe eg... Vil tro jeg er en av de yngste her. Fylte 18 år for en måned siden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Oktober 14, 2007 Share Skrevet Oktober 14, 2007 Var ute å kjørte litt, skulle egentlig bare kjøre en full fyr hjem, men da jeg skulle til å reise så la jeg igjen en liten (greit, den varte sikkert i minst 30 sek) burn-out på en parkeringsplass. 30 sekunders burnout?? Og du synes det er rart politiet tok deg? jeg blir smånervøs bare av å breie litt i rundkjøringer jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Oktober 14, 2007 Share Skrevet Oktober 14, 2007 Du kan da ikke sammenligne en tomparkeringsplass med en rundkjøring.. Jeg ligger ikke bredt i rundkjøring! Kan jeg garantere deg at en blåkledd tar fram lighteren og smelter lappen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Oktober 14, 2007 Share Skrevet Oktober 14, 2007 Han hadde jo nettopp sluppet av en full mann, så plassen var vel ikke tom? Dette var vel i byen eller.no på kveldstid? Kjører selvfølgelig ikke slik mens det er annen trafikk på veien. Men får adrenalin uansett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 15, 2007 Share Skrevet Oktober 15, 2007 10. Skrensing, burnout eller annen hensynsløs kjøring Er person med førerett ilagt straff for skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn jf. vegtrafikkloven § 3 første ledd, som for eksempel « burnout » på vei eller på områder som torv, plasser mv. hvor kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av førerett fastsettes til minst 3 måneder. http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... =burnout*& Jeg var faktisk ikke klar over at burnout stod nevnt i det hele tatt, men det står fortsatt med hovedfokus på personskader såvidt jeg kan tolke det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wirrumsen Skrevet Oktober 15, 2007 Share Skrevet Oktober 15, 2007 Jeg antar dette skjedde på sen kveld/natt. I tillegg at dette skjedde på et bebodd område. I så fall må man også huske paragrafen om at man skal ferdes aktsomt og til minst mulig sjenanse for folk. En burnout er ikke akkurat støyfri... Rundt dette med at de benyttet håndjern på deg så vet vi for lite om situasjonen. Du har egentlig bare deg selv å takke for tapet av førerkortet. Ingen vits i å hamre løs på politiet. De gjør jobben sin. De bidrar til at naboene får sin velfortjente nattesøvn etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet Oktober 15, 2007 Share Skrevet Oktober 15, 2007 Det trenger ikke være spesifisert i loven da, det kommer an på hvordan de tolker veitrafikkloven og hva som er rettspraksis.. Husker ikke hvordan grunnregelen i vegtrafikkloven er men.. (noe med varsomhet). Akkurat den er det mange som ikke skjønner, tenker f.eks på folk som med vilje prøver ikke prøver å unngå kollisjon fordi den andre bryter vikeplikten og er den som får skylda. Men det var offtopic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Oktober 15, 2007 Share Skrevet Oktober 15, 2007 10. Skrensing, burnout eller annen hensynsløs kjøring Er person med førerett ilagt straff for skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn jf. vegtrafikkloven § 3 første ledd, som for eksempel « burnout » på vei eller på områder som torv, plasser mv. hvor kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av førerett fastsettes til minst 3 måneder. http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... =burnout*& Jeg var faktisk ikke klar over at burnout stod nevnt i det hele tatt, men det står fortsatt med hovedfokus på personskader såvidt jeg kan tolke det. Jeg er enig med deg Gunnar. Hvis man skulle bli tatt på en tom snødekt p-plass nattestid for å ha laget noen rundinger, skulle jeg likt å visst fra politiets side hvordan det kunne ført til personskader eller materielle skader.. Jeg er redd retten bare hører på politiet i slike saker og stoler blindt på rapporten til tjenestemannen. I mine øyne er § 3 i Vtrl. så diffus at den rammer det meste egentlig. Skal jeg anmelde avisbudet fordi han vekker meg hver natt kl 04 med bilen sin? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thunder Skrevet Oktober 15, 2007 Share Skrevet Oktober 15, 2007 Jeg føler med deg. Selv har jeg aldri følt behovet for burning men litt sladding på en parkeringsplass på vinterstid for å venne seg til bilens oppførsel på glatten har jeg gjort hver vinter. Du hadde selvsagt max uflaks med at purken oppdaget deg. Du må ALLTID trekke tilbake samtykket så lenge det er snakk om inndragelse av førerkort. Da må saken opp i forhørsretten innen 4 uker, ikke 3. Politiet har 3 uker på seg å behandle saken og forhørsretten har 1 uke til på seg til å få saken klargjort. Er du skikkelig heldig så blir ikke dette en sak som har noen prioritet og du kan få lappen igjen. Du blir uansett uten lappen for en lengre periode, noe som er straff nok i seg selv. Din historie her kan gjerne være til skrekk og advarsel for andre som føler for å børne på parkeringsplasser rundt om. Ifølge regelverket er politiet i sin fulle rett til å inndra førerkortet i 3 måneder så det er noe å tenke over neste gang man vurderer å børne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Oktober 15, 2007 Share Skrevet Oktober 15, 2007 Hvorfor børne i utgangspunktet? Har hatt BMW med over 300hk, Skyline med over 300 hk, calibraturbo med rundt 300 hk, osv....aldri følt det store behovet for å burne...Er under den meningen at di som burner midt i sentrum forann masse folk...vel...men for all del...trangen ble større nå som jeg ser konsekvensene av det så fikk jeg lyst å burne...nei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 15, 2007 Share Skrevet Oktober 15, 2007 Fint å høre meningene deres. Forståelig nok er det litt delte meninger her. Kan jo forklare litt mer detaljert hva som skjedde. parkeringsplassen var hverken tom eller full. Det stod 2 biler 7-8 meter ved siden av meg og sikkert noen biler et stykke lengre frem. Jeg hadde akurat plukket opp han personen jeg skulle kjøre så det var ingen fare for at jeg kunne ha kjørt ned hverken personer eller andre biler. Jeg sto jo tross alt så og si stille mens jeg spant. ingen piruetter osv.Dette skjedde kl 01.40 natt til søndag utenfor et lite kjøpesenter, så det bor heller ingen folk rett i nærheten som kan ha fått forstyrret nattesøvnen. Uansett var det helt unødvendig av de å sette håndjern på meg, men politiet tror jo som regel det verste om folk i slike tilfeller og behandler folk deretter. Tror ikke jeg kommer til å trekke tilbake samtykke av beslaglegging hvis det er fare for å havne i rettsak.. Er fortsatt veldig usikker. De sa jeg hadde rett på strafferabatt siden jeg tilsto. Ble jo tatt på fersken så var jo ikke så mye å nekte for.. Håper bare dette kan brukes som et skrekkeksempel og at flere av dere tenker dere om to ganger før dere går i samme felle som jeg gjorde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wirrumsen Skrevet Oktober 15, 2007 Share Skrevet Oktober 15, 2007 bogen; vet du hvor langt lyden vandrer når du burner? Jeg tviler sterkt på at du plukket opp kameraten din på et øde sted langt i ødemarken (hvor det tilfeldigvis står et kjøpesenter). Og siden polisen fersket deg er det desto større grunn til å tro at dette er i nærheten av annet folk. I trafikkreglene (Forskrift om kjørende og gående trafikk) står skrevet: § 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m. 1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass. 2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenzuke Skrevet Oktober 15, 2007 Share Skrevet Oktober 15, 2007 Er ikke særlig poppis blandt hverken politi, eller fotgjengere å ta burnout. Har vel tatt burnout 3-4 ganger tidligere, men aldri i 30 sek Uansett så er jeg enig i det som ble skrevet over, at hvis alle skulle drevet på med burnouts så hadde det ikke vært spesiellt bra. Min mening er ihvertfall at man ikke skal miste lappen for noe sånnt (med mindre det var mange folk der og stod biler parkert osv.) Om det var helt inntil en boligblokk så kan det også være at straffen kunne vært hardere. Men vil uansett tru at det riktige skal være en bot som svir. Å komme på breia ut igjennom kryss, svinger, rundkjøringer o.l. på traffikert vei - derimot kan for min del tolkes som grunnlag for tap av førerkort ... Det med håndhjernene var uansett unødvendig da du hverken hadde framstått som farlig eller det hadde vært noe poeng for deg å legge på sprang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 15, 2007 Share Skrevet Oktober 15, 2007 bogen;vet du hvor langt lyden vandrer når du burner? Jeg tviler sterkt på at du plukket opp kameraten din på et øde sted langt i ødemarken (hvor det tilfeldigvis står et kjøpesenter). Og siden polisen fersket deg er det desto større grunn til å tro at dette er i nærheten av annet folk. I trafikkreglene (Forskrift om kjørende og gående trafikk) står skrevet: § 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m. 1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass. 2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig. Har ikke på noen måte sagt at dette er i ødemarken, men det BOR ingen folk rett i nærheten. Er bare butikker, bensinstasjoner osv der. Vet godt at det er galt å "burne", poenget var at jeg mener politiet overreagerte. Og jeg har heller ikke for vane å kjøre hensynsløst i trafikken som sikkert mange tror nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JSM5 Skrevet Oktober 15, 2007 Share Skrevet Oktober 15, 2007 Hvis du tror du får strafferabatt for å ha tilstått må du tro om igjen!Di bruker bare det for å få deg til å tilstå. Det koster ikke politiet en kalori å lyge deg rett opp i fjeset ditt bare for å få deg til å tilstå! Ikke hør på politiet når di begynner å snakke om strafferabatt når det gjelder førerkortbeslag,det er bare tull! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå