Haug530D Skrevet Oktober 17, 2007 Skrevet Oktober 17, 2007 Gjør det noe med slakk i styring... har det noe å si for trafikksikkerhet? Spørs hvor i styringa du mener da. Slakk i kuler er ikke godkjent. Slakk i kuler er 2'er eller 3'er feil, 3'er feil er kjøreforbud. Slakk i tannstang kan du få 1, 2 og 3'er feil på spørs litt hvor mye det er snakk om.
Haug530D Skrevet Oktober 17, 2007 Skrevet Oktober 17, 2007 Hva sies til en 520 (M20B20) med for eksempel nyere 525 (M50B25) motor og turbo? Dette er en betydelig effektøkning og er ikke godkjent, men dette vill sannsynligvis passere hos mange kontrollsteder pga. manglende kunnskap om utseende på motorene. For alt hva jeg vet, så foreligger det ingen pålegg om og kontrollere motoreffekt/trimming ved PKK, så er bilen ellers ved sine fulle fem burde den jo gå igjennom like godt som hvilken som helst annen bil. Rett meg om jeg tar feil, og begrunn det så jeg skjønner det. Motorstørrelse skal stemme i henhold til Chassis nr, det de sjekker i motorrommet er Nivået på bremseveske beholderen og om batteriet er forsvarlig festet, de sjekker også etter farlig rust i og ved støtdemper tårnene. Jeg har selv hatt kurs i EU kontroll både på Tunge å lette kjøretøy, selv om det er noen år siden nå så regner jeg med at det ikke er noen nye punkt de sjekker og at det er en ren visuell kontroll. Det er veldig mange som tror At EU kontroll og en tilstandsrapport er det samme, det heter forøvrig Periodisk kjøretøy kontroll. Bilen trenger ikke være bra eller strøken på noen måte selv om den er gått gjennom PKK'en uten feil å mangler. Intervallene er hvert andre år på kjøretøy opp til 3500 og hvert år for kjøretøy over dette, lastebil/buss etc...
Ballder Skrevet Oktober 17, 2007 Skrevet Oktober 17, 2007 Hva sies til en 520 (M20B20) med for eksempel nyere 525 (M50B25) motor og turbo? Dette er en betydelig effektøkning og er ikke godkjent, men dette vill sannsynligvis passere hos mange kontrollsteder pga. manglende kunnskap om utseende på motorene. For alt hva jeg vet, så foreligger det ingen pålegg om og kontrollere motoreffekt/trimming ved PKK, så er bilen ellers ved sine fulle fem burde den jo gå igjennom like godt som hvilken som helst annen bil. Rett meg om jeg tar feil, og begrunn det så jeg skjønner det. Motorstørrelse skal stemme i henhold til Chassis nr, det de sjekker i motorrommet er Nivået på bremseveske beholderen og om batteriet er forsvarlig festet, de sjekker også etter farlig rust i og ved støtdemper tårnene. Jeg har selv hatt kurs i EU kontroll både på Tunge å lette kjøretøy, selv om det er noen år siden nå så regner jeg med at det ikke er noen nye punkt de sjekker og at det er en ren visuell kontroll. Det er veldig mange som tror At EU kontroll og en tilstandsrapport er det samme, det heter forøvrig Periodisk kjøretøy kontroll. Bilen trenger ikke være bra eller strøken på noen måte selv om den er gått gjennom PKK'en uten feil å mangler. Intervallene er hvert andre år på kjøretøy opp til 3500 og hvert år for kjøretøy over dette, lastebil/buss etc... I mitt tilfelle så er det snakk om en nyere motortype enn hva den ble levert med. Om det er en 2.0l eller 2.5 ser dem garantert ikke, men trykkrør,cooler og snurre må man være blind for ikke og se. Er bare nyskjerrig på hur dette blir praktisert rundt om kring. Jeg for min del har null problem med eu godkjenning. Om så er, så får jeg "desverre" eu godkjent bilen uten og vise den også, men det er seriøst en løsning jeg misliker stort, og som igjen er altfor utbredt!! Jeg vil rett og slett ha bilen kontrollert skikkelig med tanke på trafikksikkerheten, men skulle det bli vanskelig med mitt motoroppsett, så blir jo den enkle vei et seriøst alternativ og ta.
Haug530D Skrevet Oktober 17, 2007 Skrevet Oktober 17, 2007 Hva sies til en 520 (M20B20) med for eksempel nyere 525 (M50B25) motor og turbo? Dette er en betydelig effektøkning og er ikke godkjent, men dette vill sannsynligvis passere hos mange kontrollsteder pga. manglende kunnskap om utseende på motorene. For alt hva jeg vet, så foreligger det ingen pålegg om og kontrollere motoreffekt/trimming ved PKK, så er bilen ellers ved sine fulle fem burde den jo gå igjennom like godt som hvilken som helst annen bil. Rett meg om jeg tar feil, og begrunn det så jeg skjønner det. Motorstørrelse skal stemme i henhold til Chassis nr, det de sjekker i motorrommet er Nivået på bremseveske beholderen og om batteriet er forsvarlig festet, de sjekker også etter farlig rust i og ved støtdemper tårnene. Jeg har selv hatt kurs i EU kontroll både på Tunge å lette kjøretøy, selv om det er noen år siden nå så regner jeg med at det ikke er noen nye punkt de sjekker og at det er en ren visuell kontroll. Det er veldig mange som tror At EU kontroll og en tilstandsrapport er det samme, det heter forøvrig Periodisk kjøretøy kontroll. Bilen trenger ikke være bra eller strøken på noen måte selv om den er gått gjennom PKK'en uten feil å mangler. Intervallene er hvert andre år på kjøretøy opp til 3500 og hvert år for kjøretøy over dette, lastebil/buss etc... I mitt tilfelle så er det snakk om en nyere motortype enn hva den ble levert med. Om det er en 2.0l eller 2.5 ser dem garantert ikke, men trykkrør,cooler og snurre må man være blind for ikke og se. Er bare nyskjerrig på hur dette blir praktisert rundt om kring. Jeg for min del har null problem med eu godkjenning. Om så er, så får jeg "desverre" eu godkjent bilen uten og vise den også, men det er seriøst en løsning jeg misliker stort, og som igjen er altfor utbredt!! Jeg vil rett og slett ha bilen kontrollert skikkelig med tanke på trafikksikkerheten, men skulle det bli vanskelig med mitt motoroppsett, så blir jo den enkle vei et seriøst alternativ og ta. Hehe, ja jeg har selv vært med på å nesten godkjenne bil med Turbo helt til det gikk i dass og endte opp med at vi brant ned 4 søyleren i verkstedet jeg jobbet i da. Vi hadde tatt inn en Mitsubishi (husker ikke merke) hvor det var montert en hjemme mekka turbo som ikke var godkjent hos biltilsynet, personen som eide bilen viste oss en bryter som når den var i inngrep gjorde at Turboen ikke ga max effekt, vi ble enige om at denne skulle stå i inngrep og at vi ikke hadde sett denne bryteren (planen var vel å få det godkjent hos Bt med max 15% effektøkning) Joda, bilen var inne hos oss noen dager den for å fikse diverse i forbindelse med EU, det siste jeg skulle gjøre før bilen var klar for kunde var å sjekke CO (avgassene) var ute å kjørte bilen varm, kom tilbake til verkstedet og kjørte bilen inn på 4 søyleren, det gikk ett par minutter, plutselig sa det poff!! og der sto det flammer ut av panseret, måtte bare løpe ut og rundt til fremsiden (bensinstasjon) sa fra til de inne i sjappa at de måtte ringe brannvesen, tror det er det raskeste jeg har opplevd at de har vært tilstede. Snakket med purken etterpå, sa selvfølgeli ikke noe om avtalen med kunde eller om hva som var gjort med motor, det som skjedde var at eier fikk vel hele smellen tror jeg. Det beste av alt var at avisene skrev at brannen var ca 2m fra bensinpumpene, hehe kan med sikkerhet si at det var ca 50m + at det var på andre siden av bygget. Alt i alt, det jeg mener er at man bør ikke ta for mye snarveier.
Inline six Skrevet Oktober 18, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2007 Det er omtrent umulig for alle kontrollorgan å ha kjenskap til alle motortyper, men hvis de er i tvil har de rett til å sende bilen til en trafikkstasjon under punktet: forevises til trafikkstasjon, og da sjekker de GRUNDIG. Tror dog at med stor sannsynlighet at bytte fra m20b20 til m50b25 vil gå upåaktet hen på de fleste plasser, hadde vært værre med bytte til v8 eller turbokonvertering
StrexX Skrevet Oktober 18, 2007 Skrevet Oktober 18, 2007 et motorbytte fra M20B20 til M20B25 skal litt til å oppdage, for en uten videre peiling på bmw ser ikke forskjellen.. kompis hadde importert e30 320, ombygd til 325ix 99.9% av bilen var 325ix, bare rammenr som tilsa at det var 320. dro på EU og fikk beskjed om at det var en veldig sjelden bil, 320ix hadde han karen der nede ikke sett så ofte verste var at han var dødseriøs. gikk igjennom Eu glatt, for den bilen var STRØKEN. reagerte ikke på at batteriet sto bak i en bil hvor batteriet normalt skal stå forran, at det var rette støtdempertårn i forhold til vanlig E30 hvor de er skråstillt osv osv...
Ballder Skrevet Oktober 18, 2007 Skrevet Oktober 18, 2007 Det er omtrent umulig for alle kontrollorgan å ha kjenskap til alle motortyper, men hvis de er i tvil har de rett til å sende bilen til en trafikkstasjon under punktet: forevises til trafikkstasjon, og da sjekker de GRUNDIG.Tror dog at med stor sannsynlighet at bytte fra m20b20 til m50b25 vil gå upåaktet hen på de fleste plasser, hadde vært værre med bytte til v8 eller turbokonvertering Det sitter jo en liten snurre her en plass også ja. Får nok holde meg til dem jeg vet lar det passere. Og dem er det nok av for og si det sånn.
Sandersen Skrevet Oktober 20, 2007 Skrevet Oktober 20, 2007 Går biler med uorginal tute igjennom? har ikke tute på min så vurderer bare kjøpe en slik biltema kompressor tute å slenge på. gamle e30'n hadde 8 slike drivd av 3 kompressorer, hadde DET evnt gått igjennom? hehe
Ballder Skrevet Oktober 20, 2007 Skrevet Oktober 20, 2007 Kompressor horn er vel ikke godkjent mener jeg.. Bare å finne ett hønn på høggren det.
E36Cab1 Skrevet November 5, 2007 Skrevet November 5, 2007 Dere har jo et hefte der det står hva som er 1'er feil og 2'er feil. Det eg kan huske er at lyspærer er 1'er feil,unntatt viss f.eks park.lys+hovedlys er defekt på samme side da er det 2'er feil. Men i det siste har eg hatt 2 biler på PKK,og de har faen meg fått 2'er feil på blinklys og den andre på eine ekstralyset!! Komt nye regler på lysfeil eller er det mekanikerene nå for tida som er idioter aldeles? Går det an å få tak i et eksemplar av dette heftet ??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå