Gå til innhold

Er det noen her som har fått godkjent m30b35 i e30?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går å tenker på m30b35 i 325en. Men en ting som er viktig for meg, er at det blir godkjent.

Er det noen her som har fått godkjent m30b35 i e30en sin? Jeg er interessert i å se søknader til biltilsynet, og hvilke deler som måtte til for å få det godkjent (bremser feks).

Skrevet

Husk å kjøp en motor som er nyere enn bilen da! Får vell ikke godkjennt med en motor som er gammlere enn bilen? Tror jeg husker at rogern på forumet snakket om det da vi satte en m30b32 i e30..

Skrevet
Husk å kjøp en motor som er nyere enn bilen da! Får vell ikke godkjennt med en motor som er gammlere enn bilen? Tror jeg husker at rogern på forumet snakket om det da vi satte en m30b32 i e30..

Jeg å tenkte på godkjenning av e30 med med 3,5l men jeg fikk ikke med papirer på motor'n da jeg kjøpte den å tror ikke det er lett å skaffe de heller...åssen stiller det seg da ang godkjenning?

Skrevet

Bare å søke til biltylsynet, så ser du hva du får til svar :)

Tror det var en på ccn forumet som fikk klarsignal til det for en god stund siden, så det er nok ikke umulig.

Skrevet

Motordokumetasjon får du BMW til å skrive ved å skjekke opp nr. på motor og gir. Samt gi dokumentasjon på hastighet og utveksling.

Årsmodell på motor har ingenting å si, er modell på bilen som teller her.

Bremsepapirer er og veldi veldi lurt å ha, så slipper du å stå å diskutere i evigheter om effekt. Enten det så slår de seg totalt vrange og nekter.

Bremsepapira skal inneholde motorkode, chassi nr og skilt nr slik at de vet at det er den bilen med den motoren som er bremsa.

Eksos er og viktig under kontrollen, det bør høres ut som en symaskin helst. Orginal eksos med BMW merker på er nok det enkleste.

Om det skal brukes understells deler fra andre BMW (M3/M5 etc) så må også dette dokumenteres av BMW hva dette kommer fra og hvor mye dette holder til.

Lykke til:)

Ser deg vel på jobb i morgen, og du får ikkje ta mine M3 deler!! hehe

Edit: Det er og en fordel at ting ser mest mulig orginalt ut, da tenker jeg på ledinger og slikt. At det er ryddig å fint slik at førsteintrykket er bra. De kommer garantert til å skjekke andre ting på en slik godkjenning. Siden desse delte bakakslingene har en tendens til å skreve litt mye på camberen så er det en fordel å skjekke at den er innenfor toleransen og har målepapirer på dette. Samt papirer på fjærer og felger om det er å oppdrive.

Pappirer på felger er ikke nødvendig så lenge innpresset er innenfor +-5mm, rulleomkretsen er innenfor +-5% og at det uansett forhold er minst 10mm avstand til karrosseri, bærearmer, kuler, etc.

Skrevet
Det er og en fordel at ting ser mest mulig orginalt ut, da tenker jeg på ledinger og slikt. At det er ryddig å fint slik at førsteintrykket er bra. De kommer garantert til å skjekke andre ting på en slik godkjenning. Siden desse delte bakakslingene har en tendens til å skreve litt mye på camberen så er det en fordel å skjekke at den er innenfor toleransen og har målepapirer på dette. Samt papirer på fjærer og felger om det er å oppdrive.

Pappirer på felger er ikke nødvendig så lenge innpresset er innenfor +-5mm, rulleomkretsen er innenfor +-5% og at det uansett forhold er minst 10mm avstand til karrosseri, bærearmer, kuler, etc.

innpress og rulleomkrets er ikke under 5%, klaring til karosseri er mindre enn 10mm, men det står skrevet inn i vognkortet, så det er ikke noe problem. Fikk godkjent med tynnslitte 215 dekk på 9" felg.

Når det kommer til motor, er jeg litt i tvil.

Bilen er produsert i februar 88, den ble levert uten katalysator. I vognkortet står det "Unntatt fra US -83" Jeg regner med at dette er katalysatorkravet. MEN bilen er førstegangsregistrert i 1989.

Hvordan blir dette hvis jeg skaffer en motor fra 89 eller nyere? Den vil jo være originalt med katalysator.

Har jeg lov til å fjerne den katalysatoren i tilfelle?

Skrevet

får sikkert bilen godkjent med gammlere motor,men tror du slipper mye dilldall med avgasskrav å slikt ved å montere en motor av nyere dato.

ps jeg er også unntatt fra us83 på min e30 og den er 89 mod.

Skrevet

Du kan jo bare ta å ringe nr til Statens Vegvesen og sei at du skal snakke med noen på teknisk. Da får du svar på det meste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...