Gå til innhold

Soting av ruter, EU kontroll?

Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

kjøretøyforskriftens §31-1, punkt 3 følgende:

Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Kjøretøyforskriftens §30-3 punkt 2 sier følgende:

Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes.

Står indirekte at det ikke er lov å ha film på bakruta, da alle ruter som fører skal ha gjennomsyn i ikke må ha film. Står jo så også at fører skal kunne se blå lys gjennom bakruta, altså ha gjennomsyn ut av bakruta.

Hvordan lovgivningen så praktiseres, er jo en helt annen snak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har styrt i det laange med solfilm på rutene. i dag kjører jeg rundt med solfilm på alle rutene (bortsett fra frontrute) men jeg har ihvertfall mørke ruter på rutene forran også. Har et sånnt legepapir hvor det står at jeg bør få ha tonede ruter pga. migrene som påvirkes av kraftig sollys 8):lol:

Da jeg sendte søknad til statens vegvesen om dette, med legeattesten som vedlegg fikk jeg avslag, hvor det står diverse om hvorfor det ikke er lov. Et av argumentene var at øynene bruker for lang tid på å fokusere mellom lysforholdene på siderutene kontra frontrute, derfor var dette ikke lov. :roll: Og selvfølgelig at man ser mye dårligere ut når man kjører på mørke landeveier. Kan sikkert få scanna inn papirene og lagt dem ut her hvis noen er interessert i å lese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt solfilm, alle siderutene og bak på de fleste bilene mine, og har blitt stoppet både i teknisk, vanlige kontroller og vært hos biltilsynet på PKK.

Solfilmen har aldri blitt nevnt.

Ikke velg en alt for mørk film, og få filmen lagt av noen som har peiling på det, så går det nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...