Sleepy Skrevet Oktober 18, 2007 Skrevet Oktober 18, 2007 Topplokket på min 1997 316i E36 M43 har vistnok røket. (I følge verkstedet som jeg satt den inn på pga at den fusket på kald motor. Har aldri hatt problem med at den bruker olje eller vann i olja så syns det er litt rart...) Hvor mye vil det normalt koste og skifte topplokk på denne bilen (deler+arbeid)? Er ikke merkeverksted. Får prisanslag i morra regner jeg med da jeg ikke rakk og ringe dem i dag, men kunne tenke meg og vite hva som er "normal" pris...
Haug530D Skrevet Oktober 18, 2007 Skrevet Oktober 18, 2007 topplokket koster 13 166,- hos GS så har du jo arbeid + diverse deler utenom, så dette blir nok ikke billig. http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.p ... 361R282P2T
Rabies Skrevet Oktober 18, 2007 Skrevet Oktober 18, 2007 da er det jo faaenmeg billigere å bytte hele motoren. fysj! ran!
Ballder Skrevet Oktober 18, 2007 Skrevet Oktober 18, 2007 Tror du skal sjekke den "diagnosen" der noen andre steder også.. Lukter "vi vil ha penger av en som ikke skjønner bil" her. Hvor er dette? Og bruker ikke bilen verken vann eller olje, og den kun fusker når den er kald, så ville jeg bare latt den fuske om det er til og leve med. Men som sagt.. Få noen andre til og vurdere dette først og fremst, og få en forklaring på hvorfor dem konkluderer med defekt topp!
Haug530D Skrevet Oktober 18, 2007 Skrevet Oktober 18, 2007 da er det jo faaenmeg billigere å bytte hele motoren. fysj! ran! Her er pris på motoren: http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.p ... 1X1S34151F
BmwKlovn Skrevet Oktober 18, 2007 Skrevet Oktober 18, 2007 da er det jo faaenmeg billigere å bytte hele motoren. fysj! ran! Her er pris på motoren: http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.p ... 1X1S34151F Nå vet ikke jeg hva som stod på den linken, men man kjøper jo ikke slikt nytt? Får jo FINT brukte motorer i samme og i større komplette osv til billigere penge enn du kom med som var 13 166,-
Haug530D Skrevet Oktober 18, 2007 Skrevet Oktober 18, 2007 da er det jo faaenmeg billigere å bytte hele motoren. fysj! ran! Her er pris på motoren: http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.p ... 1X1S34151F Nå vet ikke jeg hva som stod på den linken, men man kjøper jo ikke slikt nytt? Får jo FINT brukte motorer i samme og i større komplette osv til billigere penge enn du kom med som var 13 166,- Prisen var 36 000,- for hele motoren ny. Joda jeg er klar over at man kan få tak i brukt også ja til en billigere penge.
Superbeetle Skrevet Oktober 19, 2007 Skrevet Oktober 19, 2007 At den fusker da den er kald er vel ikke vanligvis synonymt med defekt topp Hvor langt er den gått da? Og mente de selve toppen el kun pakningen? Rart uansett hvis den ikke bruker vann el olje... Hva med kaldstartdyse? Tomgangsregulator? Tenning/plugger ol? Innsugsbelg..?
Sleepy Skrevet Oktober 19, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 19, 2007 har gått ca 120000. Skal snakke med verkstedet i dag, er rimelig spent på "forklaringen" dems. Har ikke observert at den bruker olje eller vann, eneste gangen den har fått litt mindre vannivå er når termostaten røk i sommer og min samboer kjørte den litt varm (eller dvs, sto i kø til den ble varm...), men i følge henne kokte den ikke. Alikevel var det litt mindre vann i radiatoren... Etter termostatskiftet har vannivået vært normalt. Symptomene har jeg hatt ganske lenge (ca 6-7 mnd, og før "termostatepisoden") men har blitt værre nå som temperaturen ute har sunket ned mot 0 enkelte morgener. Den går helt fint når den er blitt litt varm etter ca 1-2 min. Før det så rister den veldig og går ugjevnt på tomgang, og lugger ved gasspådrag. Overgangen mellom fuskingen og helt normal motor er veldig "digital", mao. den blir ikke gradvis bedre etterhvert som motoren blir varm, men skifter karrakter fra fusking til helt fin, på sekundet. Dette ledet meg til å tro at det er et problem med en temp sensor, o2 sensor, tomgangsventil, chockprogram el., ikke et defekt topplokk!
Sleepy Skrevet Oktober 19, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 19, 2007 Ringte verkstedet nå. I går var det min samboer som snakket med dem og det var der jeg hadde det med topplokk fra. Hun må ha missforstått litt, for versktedet sa i dag at det mest sannsynlig var toppakningen noe som blir litt billigere hvertfall. De tar av toppen nå for å se om det er pakningen eller lokket... De hadde kjørt kompresjonstest på sylinder 4 og når de gjorde det så boblet det i radiatoren, noe som tyder på at det er lekasje. Han sa at dette stemte godt med de "symptomene" jeg hadde, da sylinderen ville fylle seg med vann når den stod stille. Når jeg så startet bilen ville den fuske og gå urent helt til den hadde pumpet ut igjen alt vannet. Når den ble litt varm ville det også lekke mindre vann inn siden pakning/topplokk utvider seg. Dette hørtes jo ut som en logisk forklaring syns jeg, så det kan se ut som dette stemmer alikevel. Dette må ha sjekdd ganske nylig dog, siden jeg ikke har sett at det har blitt mindre vann på bilen. Sjekket den vel sist gang for ca 1-2 mnd siden, og da var den normal... For krysse fingrene for at det bare er pakningen selv om det også sikekrt vil koste bortimot 10 lapper til sammen...
Fliid Skrevet Oktober 19, 2007 Skrevet Oktober 19, 2007 Pakning kan stemme det. Edit; Siden den putrer/rister så tenner det dårlig på en plugg. Høres ut som symptomene M10'n min hadde før med vann i den ene sylinderen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå