janerik171187 Skrevet Oktober 18, 2007 Share Skrevet Oktober 18, 2007 har nå nettop pbyttet reg reima på 320'n min, men den starter ikke, vil litt så lager den en lyd som høres ut som at starteren henger igjen elns, har da en liten mistanke om at veiva er en runde feil, dne går jo 2 ganger rundt når kamakslene har gått en runde, er den eneste som ble bevegd på når jeg demonterte, men telte ikke rundene jeg tok så er ikke sikker på om den er riktig, men hadde den på merket så er riktig den veien. lurte og på åssen man lufter kjølesystemet, sto 10liter elns i boka, men har ikke fått helt på 4 liter en gang, fant en skrue over termostathuset (ved fuelrailen) skrudde den ut men skjedde ikke noe, så veldig ut som en luftenippel men er ikke sikker. hva kan skje om veiva er feil? (en runde feil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 18, 2007 Share Skrevet Oktober 18, 2007 Veiva kan ikke stå en runde feil. Er den på merket så er den rett.Vrir du den en runde så er den jo på akkurat samme plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Oktober 18, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2007 Veiva kan ikke stå en runde feil.Er den på merket så er den rett.Vrir du den en runde så er den jo på akkurat samme plass. ja, men er det ikke sånn at den bare skal tenne annenhver runde? (4takter) da må det jo være noe som merker det på veiva (så en føler der av et eller annet slag) eller ligger det systemet et annet sted? ligger kanskje i fordeleren det ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 18, 2007 Share Skrevet Oktober 18, 2007 Ta av fordelerlokket og se om rotor peker på rett plass. når motoren står på merkene så skal rotoren peke mot et lite hakk i fordeleren som skal være der plugledning til syl nr 1 skal på. Regner med du har fordeleren under innsuget ikke forran p kammen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stianvi Skrevet Oktober 18, 2007 Share Skrevet Oktober 18, 2007 det sitter en føler på veiva som merker når motoren er på øvre dødpunkt, men tenningsrekkefølgen sitter i fordeleren ja. om du setter reima en runde feil på veiva så har ikke det noe å si, så lenge kammene står der de skal Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet Oktober 18, 2007 Share Skrevet Oktober 18, 2007 Dette kan ikke ha gåt bra 180 grader feil timing. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Oktober 18, 2007 Share Skrevet Oktober 18, 2007 Hvis han f.eks kun har sjekket at kammen står riktig el kun veiven så kan jo veiven være en runde feil.. Det verste scenarioet er jo at alle ventilene har tatt i stemplene å blitt bøyd... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Oktober 18, 2007 Share Skrevet Oktober 18, 2007 Hvis han f.eks kun har sjekket at kammen står riktig el kun veiven så kan jo veiven være en runde feil..Det verste scenarioet er jo at alle ventilene har tatt i stemplene å blitt bøyd... Stemmer bra det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CSM Skrevet Oktober 18, 2007 Share Skrevet Oktober 18, 2007 Når veiva er i TDC er kan kammen være enten 0 eller 180 grader på merket for TDC! Dette fordi kammen går i 1:2 hastighet av veiva og følgelig har 1 av 2 posisjonsløsninger for hver gang veiva er i TDC. Når kammen er på merket for TDC så skal veiva være i TDC! Hvis ikke fordeler sitter på kammen: sjekk at rotor peker på pluggledning som går til sylinder 1 når veiv OG kam er i TDC#1. Og sjekk at pluggledningene sitter riktig tilkoblet på fordeler iht. tenningsrekkefølge! Relatert tråd: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=46464 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Oktober 18, 2007 Share Skrevet Oktober 18, 2007 Kloke hoder pleier vel å justere reimhjulene og sjekke at alle merker stemmer før den gamle reimen blir tatt av, samt ikke røre noe underveis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Oktober 19, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 19, 2007 Kloke hoder pleier vel å justere reimhjulene og sjekke at alle merker stemmer før den gamle reimen blir tatt av, samt ikke røre noe underveis gjorde det, men var litt kødd å få av reimhjulet på veiva så den ble vridd rundt noen runder før jeg fikk den av veiva er på tdc merket og samme er kammen så er nok 180grader feil evnt, men skal sjekke rotoren har fordeleren under innsuget ja pluggledningene har jeg ikke rørt så de sitter på riktig leste dne andre topicen som er linka til over her så skal prøve å vri veiva 360grader Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maloi Skrevet Oktober 20, 2007 Share Skrevet Oktober 20, 2007 Skru av pluggen på syldinger nr 1, så stikker du nedi ett langt skrujern der. Så når da kammen er på merket sitt, vil du jo se om sylinder nr 1 er på topp som den da skal være. Du ser det også visst du lyser nedi med ei lommelykt å vet va du ser etter...... og håper for guds skyldig du ikke har vrid veiva 180 grader, sotte på ny reim å starta opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 20, 2007 Share Skrevet Oktober 20, 2007 Skjønner ikke problemet helt Hvis både kam og veiva er på merkene så er det eneste som kan være feil fordeleren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Oktober 20, 2007 Share Skrevet Oktober 20, 2007 Skjønner ikke problemet helt Hvis både kam og veiva er på merkene så er det eneste som kan være feil fordeleren. Med reimen av så er det jo mulig å vri veiven en runde feil, da vil både veiv og kam være på merkene.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 20, 2007 Share Skrevet Oktober 20, 2007 Skjønner ikke problemet helt Hvis både kam og veiva er på merkene så er det eneste som kan være feil fordeleren. Med reimen av så er det jo mulig å vri veiven en runde feil, da vil både veiv og kam være på merkene.. Tenk en gang til på det du skriver. Veiva er lik om du vrir den tusen runder,er den på merket så er den på merket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå