Gå til innhold

Bedre veier=bedre miljø!

E36Cab1
 Share

Anbefalte innlegg

Miljøpolitikk er jo det store temaet for tiden,men det virker som om at ingen politiker vil ta for seg en av hovedproblema for de store utslippa her til lands.

SINTEF utførte en studie for EU som viser at bedre veier er det mest effektive middelet for å få ned utslipp av CO2 +andre gasser.

Ved å redusere trafikken i og igjennom bysentrum,få vekk flaskehalser og oppgrader+øke kapasiteten på hovedveiene er det muligt å få ned CO2 utslippa med 38% og NOx med opptil 75%!

Med flaskehalser kan en også rekne med trær langs veien som hindrer sikt på smale partier,noe som gjer at istedet for å kunne planlegge kjøringa si ut ifrå møtende kjøretøy som blir oppdaga i god tid før møting så blir det mangen både farlige og unødvendige stopp- og start tilfeller langs veiene!

Dei politisk motiverte begrensningene på veitrafikken for å stimulere jerbanetrafikken virker derimot svært negativt. De øker kostnadene ved veitransport,uten å føre trafikk over på jernbane.

Miljøentusiastene uttaler seg sjølvsagt negativ til den utførte studien,med sitt evinnelige budskap om jernbanenes fortreffelighet,uten å ta hensyn til at den IKKJE er istand til å ta hånd om transportoppgåvene på en samfunnsmessig akseptabel måte.

Er dette noke politikerene ikkje gidder å ta tak i fordi ingen i utlandet merker noe til dette mht å utbedre veier for miljøets del,og de kun er ute etter lovprising fra andre land for anna "synlig" miljøsatsing som industri og avgifter på utslipp fra både bil,båt&fly?!?

Synes det er på tide at de folkevalgte(?) begynner med noe som kan slå fleire fluer i en smekk,nemlig VEINETTET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kjente igjen mykje av "retorikken" din der i dei innlegga til hr.Falkenberg :wink:

Kom fram mykje bra innlegg der også sjølv om det var en god del usaklige også(som i kver enkel "debatt").

Eg trur vi og andre kan diskutere oss grønne på dette temaet rundt veinett/infrastruktur uten at det blir gjort noe spesielt ved dette.

Eg kjører som sagt vogntog og er oppgitt over den dårlige og ikke minst farlige standaren som er her i Norge på veiene. Det er rett&slett et under at ikkje meir liv går tapt,veldig mykje av dette er faktisk flaks!!

Eg merker det godt på drivstoff-forbruket på lastebilen på enkelte strekker i forskjell til andre med bedre standard selv om de sistnevnte har meir stigning. Jamn kjøring gir bedre drivstoff-økonomi,samt mindre rullemotstand mht veidekket er også avgjørende.

Nei det einaste som eg trur hjelper(hvis noe....) er at "alle" gjør en markering i form av gå-sakte aksjon,streik eller annet som stopper opp samfunnet på en slik måte at folk reagerer.

Gjelder da kansje mest tungtrafikken men småbiler,fra privatbilister til drosjer, ville også hatt innvirkning. Frankrike er et godt eksempel der.

Men er det noen som tør sette igang noe sånt? Virker ikkje slik desverre...

Blir bare mye prat og lite tiltak som regel....

Var endel snakk om at det er så dyrt å gjøre noe med veiene pga topografien i dette landet,men penger har vi nokså mye av og det vil bli dyrere til lenger vi venter meiner nå eg!

Eg meiner bestemt at NOE bør gjøres,og gjøres nå!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...