Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Ungdomme no til dags ;) var ikkje slik når eg vaks opp nei ;) da brukte vi manuell sykkelpumpe til å pumpe opp dekka våra me..

Oppi skauen der jeg bor så bruker vi munnen for å blåse luft i bildekkene, så ikke klag ;)

Tøff den bilen din Mysild! Selv om den er svart så skiller den seg ut blant mengden :)

Skrevet
Ungdomme no til dags ;) var ikkje slik når eg vaks opp nei ;) da brukte vi manuell sykkelpumpe til å pumpe opp dekka våra me..

Oppi skauen der jeg bor så bruker vi munnen for å blåse luft i bildekkene, så ikke klag ;)

Tøff den bilen din Mysild! Selv om den er svart så skiller den seg ut blant mengden :)

hhehe, bur i byn eg så der har vi pumpe ;)

Skrevet
3.0 bar :-P hehe... var veldig hardt! fikk hjelp til å holde på slangen og en til å stå med bryteren på kompressoren :-P

\:D/

Skrevet

Munnen?

Nei her oppe går vi i skauen og jager hjem en bjønn.

Så forer vi den med ertesuppe og bønner og trykker ventilen oppi enden på den.

Det sier seg selv at vi ofte kjører på flate dekk, men heller mye bandasje rundt om :roll:

Skrevet

Kan ikke det få visse bivirkninger hvis man får tilbakeslag gjennom ventilen?:)

Det blir vel av og til litt tilbakeslag når man blåser på ventilen... :lol:

Skrevet

Her i Østlandet brukte vi jødene før i tida.

Da var det blåsejødene som de ble kalt som hadde ansvaret for å holde bildekka i god stand. Og hvis de ikke gjorde jobben sin, ble det kjeppjaga til skogs. Eller stagjaga som vi sa.

Skrevet

Her oppe er vi selvfølgelig nødt til å bruke traktoren.. Slik VI gjør det, så fyller vi en rundball halvfull med fòr, og taper den godt igjen med rundballetape så den blir tett og fin.. Deretter kobler vi på en slange fra rundballen og bort til dekket, og deretter kjører vi traktorn oppå rundballen så den blir klemt sammen. Dermed øker trykket i rundballen, og detta trykket bruker vi til å pumpe opp dekkene med.. Får ofte en 2.2 bar utav en kvit nedkjøt rundballe, men om man skal har mer, så må man bruke sorte rundballer som først blir varme opp av sola, så selve trykket i rundballen øker litt før man kjøre oppå traktorn og får enda mer press.. Denne metoden kaller vi "rundballepressing"..

Engang i gamle gamle dager sprakk det en slange under "rundballepressinga".. Det var brukt ei hageslange istedenfor høgtrykksslange, og dermed ble den første megaprompeputa oppfunnet...

Teksten får mer liv om jeg skriver den på "bygda-mål":

"Her uppe er'a med sjålfølgjeleg nødt te å bruke motor-gampen. Slek me gjera're, so fylle ein upp ei rundballe, haalfull med gras, og deretter tetta med ho at me mykji limband slik at ho bli tett og fin. Ette detta. koble me på ein slangji fra rundballe og burt te dekkji, og følgji upp med å kjøyre traktore upp på rundballa slek at me klemme ho i samen. Då øka trykkje i rundballa, noko me kan bruke te å pompe upp dekkji våre mæ.. Ein fær øfto ein 2,2 bar uttå ei kvit kald rundballe, men om ein skulla hatt meire trykk, bruka ein svarte rundballu, så fysst bli varmesleikja tå sole.. Da øka trykke i rundballa litegrande, fyri ein kjøre uppå traktore å fer endå mere trykk."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...