Gå til innhold

Hvordan enkelt få mer lyd av originalanlegget. (ny info s.1)


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har fullt stage 1 fra Bavarian SoundWerks.

Jeg hadde professional anlegg og ikke HK. Veldig fornøyd med BSW høytalerne da. Lyden er helt syk.

Takk for tilbakemelding på Stage 1 til Bavarian!

Blir nok det settet om en stund :D

Men tror det hadde vært lurt å bytte HK forsterkeren også...!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå vet jeg ikke hvordan fysiske forskjellen er på vanlig forsterker og HK sin, men i utgangspunktet er svaret JA. Det er ingen kabler som skal trekkes fra skjermen foran når du skal bruke blaupunkt pnp forsterker. En annen ting er at du ikke bytter ut forsterkeren, men dytter blaupunkten inn i kretsen mellom orginalforsterkeren og høyttalerene.

Om den skal gå i mellom orginalforsterkeren og høytalerne må du jo ha en 10 kanals forsterker om du har 10 høytalere da, siden delefilter er innebygget i orginal forsterker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne lage en liten notis her for de som vil ha litt mer lyd fra originalanlegget sitt uten alt for store inngrep.

Dette er helst med tanke på de som ikke vil bytte ut den originale spilleren.

I løpet av uken skal jeg inn med en THA475PnP i en E39 med original Businesspiller. Bilen har allerede fått oppgradert høyttalerene med fortrinnsvis Pioneer og DLS.

Originalspilleren sliter spesielt med å drive DLSene. Så her må det mer effekt til.

Er helt ny på dette området så dette er kansje et dumt spørsmål. Du skriver at du skal sette inn en THA475PnP i en E39 med original Businesspiller. Hvordan blir dette da forsterkeren kun er en 4-channel, mens du minst har 6 høyttalere i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den skal gå i mellom orginalforsterkeren og høytalerne må du jo ha en 10 kanals forsterker om du har 10 høytalere da, siden delefilter er innebygget i orginal forsterker...

Akkurat det jeg lurer på også, siden jeg skriver to 10 kanals forsterkere.

Går det da med en slags Y-kobling inn OG ut av forsterkerene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bare 1 par med ledninger til dørene.... 1 par til høyre, 1 par til venstre. Left/Right. Fatter ikke hvor du får 10 kanaler fra....

Blaupunkt PNP forsterkeren tar høynivå fra original stereo på inputen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bare 1 par med ledninger til dørene.... 1 par til høyre, 1 par til venstre. Left/Right. Fatter ikke hvor du får 10 kanaler fra....

Blaupunkt PNP forsterkeren tar høynivå fra original stereo på inputen.

Jo som Harry også skriver over... har man 10 høytalere må man ha en 10 kanals forsterker.

Prøver å finne en link som viser en kar bygge om fra den originale HarmanKardon 10 kanals forsterkeren til en kraftigere 10 kanals forsterker, men jeg finner den ikke. Uansett... det innebar å klippe av den originale pluggen å finne de korrekte ledningene til hver enkelt høytaler :shock::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bare 1 par med ledninger til dørene.... 1 par til høyre, 1 par til venstre. Left/Right. Fatter ikke hvor du får 10 kanaler fra....

Blaupunkt PNP forsterkeren tar høynivå fra original stereo på inputen.

Merkelig, for i min E46 med 10 høytalere så går det ihvertfall 3 par til vær dør fra forsterkeren bak.

Poenget er at alle delefiltre er innebygget i den orginale forsterkeren, skal et slikt oppsett med en PnP forsterker være enkelt i en E46 må man koble den imellom spilleren og den orginale forsterkeren i så tilfelle. Men da kommer det andre problemer inn i bildet. At orginale forsterkeren igjen blir et svakt ledd som trekker ned ytelsen da denne er etter hva jeg har klart å komme fram til oppgitt å være ca. 250W. Har vanskeligheter med å tro at det hjelper og forsterke signalet før forsterkeren, da dette bare vil forårsake at orginal forsterkeren blir å "kutte" signalene fordi den ikke klarer å holde følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo som Harry også skriver over... har man 10 høytalere må man ha en 10 kanals forsterker.

Prøver å finne en link som viser en kar bygge om fra den originale HarmanKardon 10 kanals forsterkeren til en kraftigere 10 kanals forsterker, men jeg finner den ikke. Uansett... det innebar å klippe av den originale pluggen å finne de korrekte ledningene til hver enkelt høytaler :shock::)

Om vi har lest samme sak så brukte han en 4-kanals forsterker + 4 delefilter bak. Fant den foresten ikke jeg heller :P

edit: har business stereo jeg også, men har framdeles delefiltre innebygget i forsterkeren i bagasjerommet.

en kompis hadde en E46 med 8 høytalere, kan hende han hadde omtrent samme oppsett som du snakker om kjennern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 530d'en min hadde jeg vanlig Prof. navi med forsterker bak. Der koblet vi kun på "stereo" L/R til en pioneer forsterker, det ga lyd i alle høytallere i dørene mine foran hvertfall.

Har ikke sett noe på H/K annlegg før.. Men ta en tlf til AudioArt i Oslo, han kan mye om bilstereo i BMW. Han som bygde i min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som må taes med når det gjelder h/k forsterkeren, er at inngangsignalene er balanserte og ikke vanlig linjenivå, så jeg regner med man må inn med ett adapter dersom denne skal erstattes. Evt. at den nye forsterkeren har balanserte innganger...

Correct me if'm wrong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, forsterkeren som skal brukes må ha balanserte innganger.

Går ut fra disse Blaupunkt er det siden det skal være plug&play...

Her er et bilde av pluggen(e) som går inn på den originale HarmanKardon forsterkeren.

Til Dere som har kjøpt disse plug&play sakene... går denne pluggen rett i Blaupunkt forsterkeren via overganger?

2b267oitd267x39ihxmk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...