larserso Skrevet Oktober 23, 2007 Share Skrevet Oktober 23, 2007 http://e24.no/naeringsliv/article2062684.ece Interessant at en "liten" bedrift kjøper en som er mye større. Vil dette si at Porsche ønsker å kjøpe VW ut av VAG? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Oktober 23, 2007 Share Skrevet Oktober 23, 2007 Skal tro hvilken agenda de har med dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 23, 2007 Share Skrevet Oktober 23, 2007 Dette er egentlig en repost og det meste om Porsches overtagelse av VAG er kommentert i denne tråden. Der har jeg også kommet inn på hvorfor Porsche kjøper VAG. Porsche kjøper hele VAG... altså VW, Seat, Skoda, Audi, Lamborghini, Bentley og Bugatti. Husk at det avgjørende ikke er hvor mange biler en bilprodusent bygger, men hvor mange penger bilprodusenten tjener på å bygge bilene. Ingen er bedre til å tjene penger på bilbygging enn Porsche og derfor har verdien på Porsches aksjer steget med over 1000% på ca. 15 år. Porsches overskudd før skatt er på litt over 20%... og det er enormt bra. BMW kan kun vise til litt over 5%... noe som er meget bra det også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
javewl Skrevet Oktober 23, 2007 Share Skrevet Oktober 23, 2007 Hmm... vil dette ha noe betydning for "oss" bilbrukere tror du? Vil designen på bilene gå i en annen retning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Oktober 23, 2007 Share Skrevet Oktober 23, 2007 Designet endrer seg altid. Uavhengig av hvem som eier bilene. Det som imodlertid blir veldig spennende er å se om teknikken som brukes innenfor de forskjellige merkene blir brukt på krys og tvers. Vi har allerede sett dette på f.eks Porsche Cayenne, og spesielt Cayenne V6. Jeg tror kanskje girkasser spesielt blir delt mellom de forskjellige selskapene. Porsche er på vei til å lage en ny DSG-girkasse. Hvor lik denne er VW's girkasse vet jeg ikke, men det vil kanskje være naturlig å tro at man samkjører noe prosjekter da det selvsagt blir billigere for alle parter. Blir meget pennende å se hva som skjer videre. Jeg tror imidlertid ikke vi trenger å være redde for at Porsche tuller til sin sterke merkevare. Tipper 911 spesielt vil forbli den kjennte og kjære sportsbilen vi alle elsker. Håper det i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 23, 2007 Share Skrevet Oktober 23, 2007 Porsche og VW (senere VAG) har samarbeidet om deler og modeller praktisk talt siden tidenes morgen. Selve poenget med Volkswagen (som betyr "Folkevogn" på tysk) var i utgangspunktet et prosjekt Adolf Hitler etablerte for å gjøre den tyske befolkning mer mobil (inkl. utbyggingen av Autobahn). Oppdraget med å konstruere en slik folkebil ble gitt til en av Tysklands mest respekterte tekniske konstruktører... Ferdinand Porsche. Dog lot Porsche seg inspirere litt for mye av den tjekkiske bilen Tatra T97, men det er en annen historie. Porschemodeller som bl.a 914, 924, 944, 968 og Cayenne har enten vært utviklet i samarbeide med VAG eller VAG har bygget store deler av modellene på oppdrag fra Porsche. Porsche og VAG (inkl. de fleste andre tyske bilmerker) får imidlertid deler fra de samme underleverandørene og nettopp dette poenget har ganske sikkert vært strategisk viktig for Porsche i forbindelsen med overtagelsen av VAG. I forhandlinger med underleverandørene er det viktig med et stort volum på produksjonen og det har Porsche kun i forening med VAG. Jeg tror at vi i fremtiden kommer til å få oppleve at Porsche blir utviklet i retning av å bli et betydelig mer eksklusivt bilmerke... sammen med Lamborghini og Audi. VW kommer til å bli som Audi var for 10 år siden (altså marginalt mer eksklusivt enn i dag), mens Skoda blir som VW var for 10 år siden (altså marginalt mer ekslusivt enn i dag). Seat tror jeg blir et fremtidig billigmerke med fokus på enkle løsninger og velprøvd teknikk for mindre utviklede markeder som f.eks Sydamerika og Afrika. Jeg har mindre tro på Bugatti... iallefall nå som Porsche befinner seg under den samme paraplyen som Lamborghini og Audi. Bentley vil ganske sikkert forbli en pendant til BMW´s Rolls-Royce. Den første bilmodellen som kommer til å vise Porsches nye styrke er modellen Panamera som bl.a skal konkurrere direkte mot BMW E60 M5. Audi har nettopp vist seg frem med R8 og den modellen varsler også nye tider for Audi iom. at slike modeller nesten alltid er en milepæl eller en måte å legge listen opp på et nytt og høyere nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 23, 2007 Share Skrevet Oktober 23, 2007 Porsche eide jo over 30% i VAG fra før også, og var vel med det også den største eieren? VW og Porsche har jo alltid vært det samme, Boblen er jo bare en gravid 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daywalker-^ Skrevet Oktober 23, 2007 Share Skrevet Oktober 23, 2007 Porsche har jo også nå lagt inn en del millioner i Think bilen(elektrisk bil) som blir produsert her i norge, tydeligvis har prosche tenkt å bli ganske STOR virker det som blir vel produsert over 3000 biler innen 2012 ell no? Verdens største elbil firma da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet Oktober 23, 2007 Share Skrevet Oktober 23, 2007 Hmm... vil dette ha noe betydning for "oss" bilbrukere tror du? Vil designen på bilene gå i en annen retning? Husk at en bedrift kan skifte eier, uten at det nødvendigvis trenger å påvirke virksomheten. I det store og hele, så er det økonomi som er drivkraften til alt. Dette tilfellet er dog litt spesielt, da VW og Porsche alltid liksom har vært "søsken", som Fredrik sier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå