Tweety bimma Skrevet Oktober 31, 2007 Skrevet Oktober 31, 2007 Veit dette har vært oppe før her(ettersom jeg har svart på det før) men informerer gjerne igjen Kan riktig nok bare svare for 17"(etter som det var det jeg hadde problemer med). Det kommer annpå tykkelsen på stabbstaget(mulig jeg husker feil men er 99% sikker på at det var det staget).. husker ikke helt hvor tykt det skulle være men hadde en standard 520i 24v og fikk bekreftelse fra bmw i Tønsberg(morris autohandel) på at jeg hadde den type staget som igjen betydde at jeg hadde lov til å ha : 235/45R17 på 8.5 felg(husker ikke ET) 255/45R17 på 9.5 felg Dette var i følge dem den eneste lovlige dimmen.mannen på biltilsynet sa seg til syvende og slutt enig Dette bør alle bmw forhandlere ha i den feite boka si den jeg fikk kopi ut av(+ bekreftelse på at det stemte med min bil)
Jotte Skrevet Oktober 31, 2007 Skrevet Oktober 31, 2007 Jeg bare refererer til service boka, der står det dekktrykk med hhv. 235 og 255 på bilmodellen min.
Stonescream Skrevet November 1, 2007 Forfatter Skrevet November 1, 2007 Snakka med brodern i går. Ser ut til at han hat tatt "godkjenn med vinterdekk" trikset tidligere Får nok skifte til pigger i helga
Jonner'n Skrevet November 1, 2007 Skrevet November 1, 2007 min ble levert med 235 framme og 255 bak originalt..står det på klistrelappen i døra
540is Skrevet November 1, 2007 Skrevet November 1, 2007 Jeg bare refererer til service boka, der står det dekktrykk med hhv. 235 og 255 på bilmodellen min. Har du fått igjennom dette ved en biltilsynskontroll? I døra på min e39 540 står det lufttrykket til 235/40-18 og 265/35-18 dekk. Må vel kansje til å handle bredere felger..
Jotte Skrevet November 2, 2007 Skrevet November 2, 2007 Jeg bare refererer til service boka, der står det dekktrykk med hhv. 235 og 255 på bilmodellen min. Har du fått igjennom dette ved en biltilsynskontroll? I døra på min e39 540 står det lufttrykket til 235/40-18 og 265/35-18 dekk. Må vel kansje til å handle bredere felger.. Jepp det har jeg, han sa bare "Ah ok!". og gikk videre i undersøkelsen.
540is Skrevet November 2, 2007 Skrevet November 2, 2007 så 540 er altså godkjent med 265 og 235? Står bare 225/55-16 i vognkort, men i lufttrykktabellene står det 265 og 235 18 tommer. Biltilsynet her i midt-norge er jo så ivrige om att allt skal stå i vognkortet, så jeg lurer på hva som skjer om jeg skrur på 9,5 tommere bak,og blir stoppet.
S.Hafsmo Skrevet November 2, 2007 Skrevet November 2, 2007 tror det går greit. ellers skal de være faen så pirkete. så lenge ikke hjula går utenfor hjulbuen er det jo egentlig lovlig. det er jo ingen som kjører med dimmen som står i vognkortet.
MPålwer Skrevet November 2, 2007 Skrevet November 2, 2007 stuff04: Ikke helt riktig,på litt eldre biler skal ikke hjula stikke på utsiden av hjulbuen,passe på rullediametern( +/- 5% og at det ikke tar borti no oppheng o.l. Trur det er strengere på nye biler. Var det jeg fikk vite av biltilsynet på kjeller den gangen de holdt på der,skulle ønske dem var der enda. Siden han ene kunne tilogmed godkjenne turbobygge.
HungerForE30 Skrevet November 2, 2007 Skrevet November 2, 2007 Skal vi se her da, har sett litt rundt i lovdata og hva det sier om PKK med hensyn til dekk o.l. h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. Det står også lenger ned: 2. Dersom det på bil med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg nyttes dekk av forskjellig type på for- og bakaksel, gjelder følgende: a) Radialdekk skal brukes på bakhjulene uansett hvilken type dekk som brukes på forhjulene. Diagonalbeltedekk skal brukes på bakhjulene dersom det brukes diagonaldekk på forhjulene. Diagonalbeltedekk skal brukes på forhjulene dersom det brukes radialdekk på bakhjulene. c) Dekk av annen spesiell utførelse skal plasseres etter dekk eller kjøretøyfabrikantens anvisninger. les mer her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html#map012 samt hva loven sier om kontrolorganenes kontroller...Hmm, hodt sagt http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/sd/td-19971215-1488-001.html&emne=aksel*&&
S.Hafsmo Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 at man ikke skal ha annen diameter er jo en selvfølge, da speedo osv. blir tullete av sånt. og det at det ikke skal ta borti noe skjønner jeg jo og, da det ikke er noe særlig å bytte dekk en gang pr måned. men det at de skal ha godkjenning fra fabrikk for å ha forskjellig bredde foran og bak skjønner jeg overhodet ikke. på hvilken måte kan det gi dårligere kjøreegenskaper?
Gunnar Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 men det at de skal ha godkjenning fra fabrikk for å ha forskjellig bredde foran og bak skjønner jeg overhodet ikke. på hvilken måte kan det gi dårligere kjøreegenskaper? Bredere dekk bak gir enda mer understyring enn standardoppsett, dvs. enda mer rett-frem-egenskaper i sving. Tro det eller ei, men dette er faktisk et av områdene Biltilsynet til dels har sitt på det rene.
BlueM Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 Hmmmm... Lurer på hva det står i vogkortet mitt jeg. Min E90 ble levert med 255 bak og 225 foran. Undres på om dette er standarddimensjon. Skjønner jo at en må ha litt heftige dekk når en spinnvill 318d skal få sine enorme krefter plantet ned i bakken, men det virker kanskje en smule overdrevet allikevel...
Kjell Z3 Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 men det at de skal ha godkjenning fra fabrikk for å ha forskjellig bredde foran og bak skjønner jeg overhodet ikke. på hvilken måte kan det gi dårligere kjøreegenskaper? Bredere dekk bak gir enda mer understyring enn standardoppsett, dvs. enda mer rett-frem-egenskaper i sving. Tro det eller ei, men dette er faktisk et av områdene Biltilsynet til dels har sitt på det rene. Det største problemet er jo at bilen slipper bak i sving, og da hjelper brede bakhjul. Skal man tenke på slipp foran på BMW med brede bakhjul må man samtidig forby de fleste gnagere.... Det står at :Dekk av annen spesiell utførelse skal plasseres etter dekk eller kjøretøyfabrikantens anvisninger. Det vil si at man kan henvise til instruksjonsbok om det der står at man kan ha bredere dekk bak enn foran.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå