Bimmerlars Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 Topplokksproblemer med BMW seksere er jeg ganske sikker på at er pga. bruken til visse BMW eiere.. Kjenner mange jeg som drar rekkesekerne sine til turtallsperra på kald motor. De bytter topper, det gjør ikke jeg.
ThomasB Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 den myten om bmw's topper på tidlig 80 skjønner jeg ikke hvor kommer fra...har dratt disse gamle bilene år etter år uten problemer med toppene....
Øyvind L. Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 Det stemmer at de hadde problemer med toppene på begynnelsen av 80 tallet, men det ble rettet på etter noen år. Det er et typisk argument ifra de som ikke kjenner BMW sin historie å argumenter med at de har dårlige topper på motorene sine. Er nok det eneste negative de klarer å finne også.. Jeg har ikke peiling på amerikanske veteranbiler og dermed så påstår jeg heller ikke ting om de motorene som jeg ikke er sikker på, men at BMW motorene kan gå på blyfri bensin ifra 50tallet er jeg 110% sikker på nå.
Glenno Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 På min 520i 24v vanos, m50b20 står det på bensin lokket Blyfri 95 okt. Skader jeg noe med å fylle 98 okt? Noe jeg må i så fall gjøre om det går fylling med 98okt? Er det mere olje i 98 okt?
Bimmerlars Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 Er ikke olje i vanlig pumpebensin. En fire taktsmotor har separat smøresystem, i motsetning til en totakter som trenger oljetilsetning i bensinen
Øyvind L. Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 På min 520i 24v vanos, m50b20 står det på bensin lokket Blyfri 95 okt. Skader jeg noe med å fylle 98 okt? Noe jeg må i så fall gjøre om det går fylling med 98okt? Er det mere olje i 98 okt? Din motor har noe som kalles en bankesensor. Den føler etter tenningsbank. Når den merker at det er antydning til bank så prøver den å justere tenningen slik at banken forsvinner. Derfor kan du kjøre just ossen bensin du bil. Du kan kjøre 92 oktan eller 100 oktan hvis du vil. Den vil justere tenningen selv.
Jotte Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 BMW hadde problemer med toppene på tidlig åttitall og det kom egentlig av noe så enkelt som trange kjølevannskanaler og folk som overså servicer. At de burde tålt mer er nå kanskje en sak, men mye slurving av bruk av glycol førte til at de fra før trange kjølevannskanalene tettet seg og med vridd topp som resultat. Men og rippe opp i sånt i dag blir litt som og si at Ford punkterer oftere enn andre biler fordi T-forden hadde dårlig gummi.
Jotte Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 Jeg mener det er feil at 98 brenner raskere enn 95. Det er motsatt, og det er bl.a derfor høyt oktantall hindrer tenningsbank.Fordelen med å bruke 98 foran 95 kommer når tenningen kan stilles optimalt, noe biler med bankesensor og datastyrt tenningstidspunkt gjør selv. Vår 528i skal gå på alt fra 92 til 98 oktan. Teoretisk skal bilen bruke mindre pr. mil og bli sprekere med 98, men jeg har ikke gjort forsøk på å måle. Vel jeg linker litt jeg etter ett kjapt google søk. http://www.medfordfuel.com/octane.htm Der står følgende: BURNING SPEED is the speed at which a fuel releases its energy. In a high speed internal combustion engine there is very little time (real time - not crank rotation) for the fuel to release its energy. Peak cylinder pressure should occur around 20 degrees ATDC. If the fuel is still burning after this, it is not contributing to peak cylinder pressure, which is what the rear wheels see. Mao 98 brenner raskere enn 95 hvorfor skulle vel race fuel ha høyere octan? Høyere octan gir bedret effekt fordi den forbrenner raskere og derved utgir sin energi mens stempelet er rett før tdc og derved en bedre effekt enn om den skulle gi litt effekt mens stempelet var lenger nede i arbeidstakten. Inntil annet er bevist står jeg på dette hehe
Glenno Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 På min 520i 24v vanos, m50b20 står det på bensin lokket Blyfri 95 okt. Skader jeg noe med å fylle 98 okt? Noe jeg må i så fall gjøre om det går fylling med 98okt? Er det mere olje i 98 okt? Din motor har noe som kalles en bankesensor. Den føler etter tenningsbank. Når den merker at det er antydning til bank så prøver den å justere tenningen slik at banken forsvinner. Derfor kan du kjøre just ossen bensin du bil. Du kan kjøre 92 oktan eller 100 oktan hvis du vil. Den vil justere tenningen selv. Tusen takk for svar. Tror du jeg vil få mere effekt av noe slag ved og fylle 98 okt?
Bimmerlars Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 På min 520i 24v vanos, m50b20 står det på bensin lokket Blyfri 95 okt. Skader jeg noe med å fylle 98 okt? Noe jeg må i så fall gjøre om det går fylling med 98okt? Er det mere olje i 98 okt? Din motor har noe som kalles en bankesensor. Den føler etter tenningsbank. Når den merker at det er antydning til bank så prøver den å justere tenningen slik at banken forsvinner. Derfor kan du kjøre just ossen bensin du bil. Du kan kjøre 92 oktan eller 100 oktan hvis du vil. Den vil justere tenningen selv. Tusen takk for svar. Tror du jeg vil få mere effekt av noe slag ved og fylle 98 okt? Ja, men om du merker det i praksis er en annen sak
Glenno Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 hmm, om det er bare i teori Bimmerlars har det kansje ingen betydning alikevel, da 95 okt er jo billigere fylle på. Hva er såfall eventuell effekt da?
Bimmerlars Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Må nesten kjøre samme motor i benk to ganger og prøve begge deler for å få tall på det, men om du har bankesensor så tenninga tilpasser seg tenninga eller at du justerer den manuelt selv etter påfylling kan det nok hende den oppleves litt sprekere. Må nesten bare prøve selv og se. Totalsummen når tanken er fylt 95/98 er såpass liten så jeg kjører 98
Øyvind L. Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Du øker tempraturen i forbrenningskammeret med høyere oktan og dermed så blir det en mere effektiv forbrenning. Jeg hadde en 93mod 325i for 4 år siden. Den chipet jeg med SuperChip og kjørte på 98 bensin. Etter det inngrepet gikk den jevnere på tomgang, den bli litt sterkere i mellomregisteret og den fikk høyere turtallsperre. Den ble ikke sprekere i toppen..
dvil Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Jotte gav seg ikke så lett! - det er bra, det er diskusjonene vi lærer av. Jeg har også lest litt mer nå. Muligens har ingen av oss (eller begge) rett. Det er mange ting som spiller inn. Jeg tror heller ikke at Øyvind har rett i at det blir høyere temperatur i brennkammeret. Høyt oktantall gir mulighet for høy kompresjon eller overlading, som igjen gir høy effekt pga. mengden som kan forbrennes. Wikipedia hevder at oktantall ikke kan samholdes med brennhastighet. Men sier at høyoktan trenger mer energi for å antenne. Jeg synes det høres ut som lavere brennhastighet (?). De fleste nettsidene jeg leste på hevder at høyt oktantall gir lav brennhastighet og omvendt. Men det kommer også an på hva som er brukt for å heve oktantallet. Ren oktan gir oktantall 100, ren heptan 0. Så kan det blandes etter behov. Det var det originale grunnlaget for oktantallet. Oktan er dyrt, derfor fant de ut under WW2 at de kunne heve tallet ved å blande inn bly. Da ble det lavere brennverdi (høyere forbruk). Andre brennstoffer, som alkohol og propan har høyt oktantall. Hvis det er blandet inn alkohol vil oktantallet gå opp, men energi-innholdet gå ned (dvs. høyere forbruk). Kom igjen, skyt meg ned! Lesestoff for de som gidder: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating http://auto.howstuffworks.com/question90.htm http://ezinearticles.com/?Fuel-Addative ... &id=770571 http://www.motorcycleperf.com/techtips/gasoline.htm
Øyvind L. Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Dette har jeg klippet ut ifra sidene til Trimchip.com Spørsmål: Vil motoren gå med høyere temperatur etter modifikasjonen? Svar: Motortemperaturen vil kunne stige litt, men bare ved kontinuerlig maksimal belastning. En Audi A4 vil for eksempel ha ca 8 grader høyere temperatur ved kontinuerlig maksfart. Under normale norske kjøreforhold vil man overhodet ikke merke noen temperaturstigning. Det betyr vel at tempraturen i forbrenningskammeret blir høyere??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå