Sign in to follow this  
ErikS

DIY - Import av bil

Recommended Posts

Relativt ofte synes jeg det dukker opp nye tråder der det blir stilt en del spørsmål vedrørende import av bil fra utland. Derfor tenkte jeg å sette opp en teoretisk DIY på hvordan det foregår, hovedsaklig import fra Tyskland.

Greit å ha i bakhodet når man begynner å titte på bil

Mange har importert bil før, noen har gått på noen blemmer. Dette er de vanligste:

-Kluss med betaling

Du ha gjort en avtale med banken din på forhånd, eventuelt ha en kontakt i Norge med disposisjonsrett til din konto, for at pengene skal bli overført. Mer om transaksjoner finnes lenger ned i innlegget.

-For lite tid

Det er fort gjort å beregne for liten tid, enn det noe slikt egentlig tar. En gyllen regel er å sette av en uke. Også når bilen er sett ut på forhånd. Men om alt klaffer, noe det ikke alltid gjør, kan det gå mye raskere. Du kan ikke regne med å få bilen med deg samme dagen du sier til forhandler at du skal ha bilen. Bestemmer du deg på formiddagen, kan du regne med at den tidligst er klar på ettermiddagen dagen etter. Og store pengetransaksjoner mellom land tar som regel litt tid, og forhandlere sender som regel ikke fra seg en bil, uten at de har pengene på konto (beskrevet lenger ned i innlegget).

-Ubehaglig overraskelse hos tollvesenet

Husk å kontrollere vognkortet slik at du vet at vekt, slagvolum og effekt stemmer med det du har brukt i utregningen (særlig vekt!). Pass også på at bruksfradraget blir riktig. Husk at bruksfradragsår går på HELE ÅR som bilen har vært registrert, dvs. at du må passere bilens "fødselsdag" for å få fradrag. Pass også på at valutakursen blir riktig.

-Man kjøper en bil som det ikke er momsrefusjon på

Gå bare etter biler med "Mw.St. Ausweisbar". Disse bilene er belagt med tysk moms som du som utlending får refundert etter at du har kommet hjem til Norge. Det betyr at du i virkeligheten får 19% "rabatt" i forhold til å kjøpe en tilsvarende ikke-momsbelagt bil.

Finn en bil

Det er greit å kunne litt om markedet i Tyskland. Dette gjøres enklest og best ved å titte på markedet over internett. Der er utvalget størst og lettest å få oversikt over prisnivå og marked på den type bil man er på utkikk etter.

Linker til sider:

www.mobile.de, www.bmw.de (merkeforhandlere av BMW)

For å regne ut hva bilen vil koste å få til Norge, finnes det pr. dags dato mange ulike kalkulatorer. Personlig foretrekker jeg www.toll.no for utregning av avgifter, og valutakursene på www.dn.no.

Valg av forhandler

Selv i tyskland finnes juksemakere. Et flott ytre kan skjule de verste kjeltringene som stiller på kilometerstand og bevisst går inn for å lure deg. Derfor anbefales det at men handler igjennom merkeforhandlere. På www.mobile.de kan man se hvor lenge en uavhengig forhandler har vært bruker av siden. Dette er ingen garanti, men det vil gi en viss trygghet om han har vært en aktiv bruker i fem år, dersom man velger og ikke handle fra merkeforhandler.

Det er som i Tyskland som i Norge, at det litt mer kostbart å handle fra merkeforhandler. Dermed kan man ikke regne med å ha gjort det største kuppet i mannsminne, normalt må man belage seg på å betale ca.: 1000- 2500,- euro ekstra ferdig fortollet for en bil fra forhandler. Men den tryggheten det gir å handle fra forhandler veier opp for de ekstra kronene. Også det faktum at handelen skal foregå langt hjemmefra, gjør det vanskeligere å komme etterpåklok og hevde at når bilen var inne til service i Norge, viser hjernen i bilen at den har gått 238 000km og ikke 23 800 slik du trodde da du kjøpte bilen.

Når du tar kontakt med en forhandler i Tyskland, er lurt å spørre om de kan ordne de nødvendige papirene (de er beskrevet litt lenger ned i innlegget) for deg. Normalt tar de litt betalt for denne jobben, men det er å anbefale at de gjør denne jobben for deg. Ikke alle forhandlere har like gode kunnskaper om disse dokumentene, men de fleste merkeforhandlere vil kunne fremskaffe dem.

Snakk med banken din

De færreste har lyst til å reise av gårde til et fremmed land med mange tusenlapper liggende løse i lommeboka, og det skulle være unødvendig å si at det absolutt er å fraråde. Dette kan ordnes på to måter:

-Via egen kontaktperson i banken

Ta kontakt med banken din og legg fram ditt ærend for dem. Hvis det er mulig, så avtal at banken skal sørge for overføring fra din konto til bilforhandlerens.

Det betyr at du må gjøre en avtale med en bestemt person i banken om at du ringer vedkommende når du har funnet en bil. Denne personen MÅ kunne kjenne deg igjen på telefonen! Ikke tro at det er mulig å få banken til å overføre noen penger uten at du har gjort en slik avtale. (Sett deg i bankfunksjonærens sted: Du får en telefon fra en som uten videre ber deg overføre 250 000 kroner til en konto i utlandet..... Da hjelper det ikke stort at du som ringer fra utlandet aldri så mye hevder at "jeg er da meg!").

-Via familie/bekjent med disposisjonsrett til din konto

Dette blir i prinsippet det samme, bare at da må denne personen kunne gå rett i banken for å overføre pengene.

Dersom du har glemt å gjøre avtaler som de over, vil muligens banken din, når du ringer dem, be deg gå i en lokal bank for å få dem til å sende en bekreftelse på underskriften din på faks. Erfaringsmessig vil lokale banker nekte å gjøre dette. Da står du der...

Husk at selv om banken bruker den raskeste overføringsmåten, Express swift, er det sannsynlig at ikke pengene blir registrert inn på bilforretningens konto før (tidligst) dagen etter.

Snakk med Trafikkstasjonen

Det stilles tekniske krav for å få registrert bilen. Når det gjelder biler importert fra Tyskland, er dette stort sett problemfritt, forutsatt at bilen er EU-typegodkjent eller at du kommer med ECE-bekreftelse (som også kalles COC). Det vanligste er at bilene kan mangle blinklys på sidene av forskjermene, og Biltilsynet setter stor pris på at du monterer dem før du kommer dit, for da slipper de å skrive ut mangellapp.

Men er du usikker på akkurat den bilen du har tenkt å importere, snakker du med Biltilsynet først. Problemet kan imidlertid være at det er vanskelig for Biltilsynet å ta stilling til annet enn en konkret bil når du står der med den, slik at du ofte ikke er så mye klokere etterpå. Men som sagt, kommer du med ECE-bekreftelsen, er det vanligvis ikke noe problem.

Snakk med forsikringsselskapet

Bilen må også være forsikret når du overtar den. Når du får tollskilt følger det også med en måneds obligatorisk ansvarsforsikring, men jeg vil imidlertid også anbefale at du sørger for å få vanlig norsk forsikring. Snakk med forsikringsselskapet om hvordan dere rent praktisk skal gjøre det. Her er det forskjeller mellom selskapene! Noen er ikke villige til å forsikre en bil før den har norske skilter, mens det i andre tilfeller vil være nok at du sender på faks en kopi av kjøpekontrakt og chassisnummer. Det beste er å gjøre som med banken, å avtale med en bestemt person at du ringer vedkommende fra bilforhandleren når du har funnet drømmebilen.

Eventuelt snakk med den norske hovedimportøren

Hvis ikke bilen er EU-typegodkjent (gjelder stort sett biler eldre enn 1997-98 ) er det billigst å få ordnet ECE-bekreftelse i Tyskland, f.eks. hos TÜV. Hvis du ikke får gjort det, vil Biltilsynet vanligvis kreve en bekreftelse fra den norske hovedimportøren av bilmerket. Der skal det stå at den konkrete bilen som du har importert (Chassisnr!) tilfredsstiller bestemte krav, f.eks. til utslipp. Uten dette får du ikke bilen registrert. Denne bekreftelsen koster. Det er som regel ett A4-ark og det kan komme opp i bortimot kr. 4000,- (fire tusen!). Dermed er det snakk om et beløp av såpass størrelse at det bør innkalkuleres i prisen, og det blir viktig å ha sjekket det på forhånd.

Det er forarbeidet som må gjørs i Norge, og turen for å hente bilen står for tur:

En god del tyskere snakker engelsk, men langt fra så mange og heller ikke så bra som nordmenn. Mange kan også være litt uvillige til det, så det er en avgjort fordel at man er i stand til å gjøre seg forstått på tysk. Hvis du føler at du ikke er i stand til å gjøre deg forstått på verken engelsk eller tysk, vil jeg ikke anbefale deg å reise for å handle bil i Tyskland, med mindre du enten får med deg en som er i stand til det, eller du vet eksplisitt at noen hos forhandleren snakker et språk du behersker.

Selve utvelgelsen av bilen får du stå for selv, vurderingene skiller seg ikke så stort fra de du ville gjøre i Norge. En ting kan være verdt å nevne: Kjøp aldri en bil uten servicehefte, ikke godta noen bortforklaring av hvorfor det i tilfelle ikke måtte være der. Kontroller også chassisnummeret i serviceheftet mot bilens chassisnr.

Når firmaet skjønner at du har kommet fra Norge kun for å handle bil, er det rimelig å anta at de kan strekke seg en del mht. prisen for å hale den handelen i land som ellers sannsynligvis vil gå til naboforretningen. Hvis du i tillegg sitter med en bærbar PC med BilPro på fanget har du gode kort (og - har vi brakt i erfaring fra våre kunder - du blir oppfattet som proff!), men:

Her kan det kanskje være på sin plass å ta med seg et ord om prutningsmoral: Er avstanden mellom det bilen er priset til og det du vil gi for stor, kan du risikere å bli oppfattet som uforskammet hvis du prøver deg med for grov pruting. Står f.eks. bilen i €27.000, bør ikke du prøve deg med at du skal ha den for 19.000 hvis ikke du har lyst til å teste hvordan tyskere viser folk døra...

Vær oppmerksom på et par ting som gjelder momsen (som i Tyskland er 19%). Ofte oppgis prisen med anmerkningen "MwSt. ausweisbar". Det betyr at prisen er inkludert moms, men at du vil få den refundert ved eksport. Det er moms på biler som har vært firma- eller leasingbiler. Oppgis prisen med anmerkningen "§25a" eller "Differenzbesteurung" betyr det at det ikke er moms på bilen, dvs. den har vært eid av en privatperson, og at det dermed heller ikke er noe å få refundert ved eksport.

Når du kjøper bilen

Nå følger to ting som du har forberedt deg til:

-Betaling, helst ved at du ringer den personen i banken som du har avtale med, og får vedkommende til å overføre pengene telegrafisk pr. Express swift til bilfirmaets konto. Husk å oppgi forhandlerens faksnr. slik at banken omgående kan bekrefte at overføring har funnet sted. Forhandleren vil normalt ikke begynne klargjøring av bilen før han har fått en slik bekreftelse, oftest også fra sin egen bankforbindelse i tillegg.

-En telefon til forsikringsselskapet for å få en norsk forsikring på bilen.

Ikke alle forsikringsselskaper er villige til å forsikre en bil før den har norske skilter! Dette må du ha sjekket med ditt selskap før du reiser.

Firmaet vil så sørge for at du får med deg de rette papirene. I tillegg til registreringspapirene, fakturaen og forsikringsdokumentene, er det to dokumenter som kan være aktuelle å få med seg:

*Ausführerklärung ("AE") for at du skal kunne få tilbake evt. tysk moms.

*ECE-bekreftelse hvis ikke bilen er EU-typegodkjent, for at bilen skal gå gjennom hos Biltilsynet.

Et skikkelig firma ordner som nevnt dette uten store vanskeligheter De sørger også for at bilen får tyske tollskilter. De har de siste årene blitt ganske dyre, og prisen er avhengig av bilens motoreffekt. I mai 2003 betalte http://www.samag.no €180 for skilt til en Mercedes E220 CDI. Bruk ikke norske prøveskilter i Tyskland! Det er ulovlig, og du risikerer for det første å få bot, men det som er verre, er at du kjører uforsikret. Skulle det da skje noe riktig galt, sitter du virkelig i klisteret.

TTT = Ting tar tid

Regn med at det tar litt tid å få ordnet alt, i hvert fall en arbeidsdag. Hvis du handler i Hamburg, bør du også vite at Tollbua der stenger kl. 12 på fredager. Det betyr vanligvis at du ikke kan regne med å få bilen før på mandag hvis du handler på fredag. Husk at du heller ikke får ta med deg bilen før pengene er på bilforretningens konto.

Så er det bare å ta fatt på en forhåpentligvis hyggelig kjøretur i ny bil hjem til Norge.

Ut av EU

I det du forlater EU, er tiden inne for å få stemplet momsformularet (AE). Det får du gjort på tollkammeret i byen du forlater EU fra. Kan du ikke få gjort det her, er det mulig å få gjort det når du fortoller bilen i Norge.

Privat handel

Jeg vil ikke uten videre anbefale at du handler privat. Da må du ordne alle papirer selv, bl.a. hos tollvesenet i Tyskland, og der bør du være temmelig flytende i tysk. Hvis du er heldig, kan du kanskje få selgeren til å gå med på å ordne tyske prøveskilt for deg. Du må da også ha med norske prøveskilter, som du kan montere på grensen til Danmark, evt. når du kjører inn på Kielfergen.

På vei inn til Norge igjen:

Vi kjører i land

De fleste som importerer fra Tyskland kommer med danskebåten eller Kielferga. I det du kjører ut fra båten, kjører du på rød sone i tollen. Her sier du at du har med deg en bil, og du får da et tollpass. Et tollpass varer vanligvis 2-4 dager, og innebærer at du kan kjøre bilen til ditt hjemsted for å fortolle den der. Du får normalt ikke fortolle bilen på noe annet sted enn ditt lokale tollkammer.

Fortolling

Når du så møter opp på tollbua, skal du i første omgang kun betale norsk moms av beløpet som står på fakturaen, pluss utgifter til frakt og forsikring. Betalingen skjer kontant der og da. Resten av avgiften forfaller til betaling i det du skal registrere bilen.

Tollfunksjonæren vil også skru av de tyske tollskiltene og evt. returnere dem til Tyskland (du kan få dem utlevert fra tollvesenet siden, hvis du ønsker å ha dem som suvenir). Derfor gjelder det at du nå har fått tak i prøveskilter, slik at du kan få kjørt til Trafikkstasjonen.

Hvis du har kjøpt en "momsbil", og av en eller annen grunn ikke har fått stemplet AE-skjemaet, kan du få tollfunksjonæren til å stemple det nå. Deretter må det returneres til Tyskland. Hvis du har kjøpt en tidligere privateid bil, slik at det ikke var tysk moms på den, trenger du selvfølgelig ikke å returnere skjemaet.

Forutsatt at du har tatt inn en momsbil gjelder også følgende: Når du etter en stund forhåpentligvis får den tyske momsen refundert, tar du med deg de nødvendige papirene som bekrefter dette, samt papirene du fikk på Tollbua da du fortollet bilen, og går en tur dit igjen. Tollvesenet vil nå foreta en ny beregning av bilen du importerte, men ta utgangspunkt i fakturaprisen uten tysk moms. Det vil medføre at du vil få refundert differansen mellom de to tollutregningene, dvs. momsen av den tyske momsen.

Nå kan bilen stå til salgs eller lagret så lenge du vil, resten av avgiftene skal ikke betales før bilen skal registreres.

Registrering

Før registrering må bilen ombygges eller utstyr må ettermonteres, dersom dette er nødvendig. Alternativt kan du som oftest få registrert bilen med mangellapp, slik at du har en viss tid på deg for å få gjort dette. Hvis bilen ikke er EU-typegodkjent, så husk også å ta med ECE-bekreftelsen.

Å melde bilen til registrering utløser også kravet om registreringsavgiften. Den vil bli beregnet etter de dataene som blir ført inn i vognkortet, og skal betales til tollvesenet. Fordi myndighetenes bildatasystem, "Autosys", blir oppdatert om natten, kan du tidligst hente skiltene til bilen dagen etter.

Dermed er du er gjennom mølla.....

Kilde og deler av tekst er hentet fra: Samag ANS http://www.samag.no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leste denne rett etter du la den ut, synes denne var veldig nyttig :)

Bra at noen tar seg tid til å forklare dette litt mere detaljert.

Har hentet bil fra sverige. Er noe samme ser jeg, men da måtte jeg fikse meg TÜV papirer pga det var en 90 modell M3

Skal til tyskland rundt april mai å hente meg en E46 touring 320d eller 330xd.

Noen som har forhandlere å annbefalle? Eventuelt hvilke byer det er best/enklest i ;) hehe..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Genialt! Kan jeg spørre om trådstarters importbakgrunn?

Det er ikke mye å skryte av, men jeg skal hente en bil for faren min nå, en av de kommende dagene. Og har i den anledning saumfart internett etter informasjon. Jeg fant endel, og det jeg fant ville dele det med resten av brukerene her med tillatelse fra forfattere (http://www.samag.no). Håper det er til nytte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vis jeg importerer en bil uten motor, da slipper jeg å betale avgift på motor størrelse? Tenkte å bruke en motor som jeg har liksom.

Skal du registrere bilen så må du betale avgiften uavhengig om det er motor i den, defekt motor eller ingen motor i det hele tatt.

Forøvrig så gjelder ikke regelen om hele år lengre på nyere biler. Første året er faktist hver måned tellende. Så det er ikke lengre noen kjempeforskjell om bilen er 10 eller 12 mnd gammel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et spørsmål om tysk moms (på biler som er Mw.St. Ausweisbar). Når får man refundert den, og av hvem?

Bør man i alle tilfeller kunne prute av noen tusen kroner (slik man kan i Norge)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.