Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På E134 mellom Drammen og Mjøndalen er det nå fysisk sperring i midten. Fint det, sånn bortsett fra at det bare er et felt i hver retning!

Det er 80-sone der, men senest i går havnet jeg bak Kåre Koma i sin Seat Arosa og han syntes jo 55-60 var en fin fart. Herlig..

Jeg tenker alltid med skrekk på Kåre Koma (som forøvrig alltid er ute i enorme antall på søndager, godt utrykk forresten!) når det snakkes om midtdeler på tofeltsvei.

• Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Sikkerhet? og fornye vært tiende år er kun for å tyne ut penger av bilister. ikke annet! Sikkerhet hist å sikkerhet pisst, hadde det vært fokus så hadde heller ett kurs vært retningen de hadde tenkt, ikke en prøve på nytt. Tenk litt, blir bare lurt

Skrevet

Veien for bedre trafikksikkerhet er bedre, bredre og høyere vegstandard.

Bedre opplysning, bedre skilt jungel.

Hvor mange ulykker skjer det der det er midtdeler? Jeg bare spør!

Du har et poeng, men en slik utbygging av veinettet over HELE Norge krever laang tid, myyye penger og vil neppe bli gjennomført på minst 2000år med dagens bevilgninger til samferdsel!! :)

Om det også er praktisk gjennomførbart og/eller fornuftig å ha 2-4 felts vei og midtdeler i bysentrum, bygdesentrum og små tettsteder er vel mer tvilsomt. Og det er jo her disse livsfarlige gamlingene er ute å sklir... :roll:

Skrevet

Det ett problem at det er bare ett felt. Men møte ulykker skjer ikke lengre på disse strekkene.

En liten avsporing. Kjørte fra Malaga til Seville i Spania, for noen fantastiske veier. Det er helt latterlig hvordan veiene her på berget ser ut i forhold. Til Spanias forsvar så er det klima fordeler når det gjelder veibyggning. Men standarden var helt overlegen.

For å eliminere alle ulykker langs veiene, må mennesket bort fra veien også. Jeg tror bedre,bredre og høgre vegstandard er løsningen.

Skrevet

Ser ikke problemet med gamlinger som ligger 30-40 under fartsgrensa, om de ikke flytter seg flytter jeg dem, drar dem ut av bilen og skamslår dem ;)

I allefall gjør jeg det i tankene mine av og til..

Man skal være glad man har anstendighet nok til ikke å følge tankegangen!

Senest i dag tidlig, på vei til jobb, en BMW X5, lå dura i 60 i 80 sona, altså, det hadde snødd, men hallo, en diger 4x4 med all verdens elektroniske hjelpemidler bør da kunne holde grensa når jeg kan det i min E28 uten andre hjelpemiddel enn gode dekk.

Skrevet

Eldre sjåfører i trafikken synes jeg er lite problematisk. For det første så kjører de sakte slik at "vi andre" lett fortstår at det er en mann med hatt bak rattet. Da bør vi andre vise hensyn til de.

Men det som er tragisk er at ferske sjåfører som nettopp har blitt opplært på trafikkskolen , gjør stikk motsatt av hva de lærte etter at de har hatt sertifikatet i en time.

Skrevet

En liten avsporing. Kjørte fra Malaga til Seville i Spania, for noen fantastiske veier. Det er helt latterlig hvordan veiene her på berget ser ut i forhold. Til Spanias forsvar så er det klima fordeler når det gjelder veibyggning. Men standarden var helt overlegen.

Slik har det ikke alltid vært i Spania. Jeg kjørte Oslo-Gibraltar-Oslo med en Porsche 928S i 1985 og da var det kun fornuftige veier mellom grensen i nord mot Frankrike og Alicante. Resten av veien (ca. 600 Km) var landeveier som vi kjenner det fra Norge. Årsaken var at Spania var et relativt fattig land etter å ha vært et diktatur under General Franco i perioden 1939-75. Spania ble imidlertid medlem av EU i 1986 og har siden mottat en enorm støtte til bl.a utvikling av infrastrukturen. Bygging av bl.a motorveier i Sverige og Danmark blir forøvrig også ganske massivt støttet av EU.

Skrevet
Eldre sjåfører i trafikken synes jeg er lite problematisk. For det første så kjører de sakte slik at "vi andre" lett fortstår at det er en mann med hatt bak rattet. Da bør vi andre vise hensyn til de.

Men det som er tragisk er at ferske sjåfører som nettopp har blitt opplært på trafikkskolen , gjør stikk motsatt av hva de lærte etter at de har hatt sertifikatet i en time.

Jeg har all respekt for at de tar det litt rolig for å kompensere for dårligere reaksjonsevne, MEN en av de viktigste trafikkreglene i Norge er at man skal ferdes med omtanke til de andre i trafikken. Dette innebærer også å svinge til siden og slippe frem de man hindrer i å holde en mer normal fart!

Det er forøvrig krav for å ha lappen at man til en hver tid holder seg oppdatert på gjeldende regler og forskrifter. Skulle bare mangle at dette blir sjekket en gang i blant, med lappløshet til følge for de som ikke klarer det, frem til de klarer det på et nytt forsøk.

Skrevet

Slik har det ikke alltid vært i Spania. Jeg kjørte Oslo-Gibraltar-Oslo med en Porsche 928S i 1985 og da var det kun fornuftige veier mellom grensen i nord mot Frankrike og Alicante. Resten av veien (ca. 600 Km) var landeveier som vi kjenner det fra Norge. Årsaken var at Spania var et relativt fattig land etter å ha vært et diktatur under General Franco i perioden 1939-75. Spania ble imidlertid medlem av EU i 1986 og har siden mottat en enorm støtte til bl.a utvikling av infrastrukturen. Bygging av bl.a motorveier i Sverige og Danmark blir forøvrig også ganske massivt støttet av EU.

Flott, jeg håpet på innspill fra deg på akkuratt dette :)

Det jeg hadde som grunnliggende grums i det jeg skrev var at når ett fattig land som "Spania" klarer å få det til på så kort tid, burde vel verdens rikeste land også fått det til? Vi som har vært rike hele veien, siden oljen stod metervis opp av Nordsjøen.

Forskjellen er at Norge har syltetøy glasset fullt, og det renner over, det har det gjort lenge, men det er ikke riktige folk som får tilgang med skjeen sin til glasset.

Mens i Spania har riktig skje fått hente ut syltetøy. (Barnslig skrevet,men)

Vel viten om at dem har blitt støttet av EU!

Skrevet

Jeg mener at det bør være en test hvert år for eldre over 65 år, og ser sensor eller lege at Kåre Koma sliter med f.eks å se i blindsonen, så må de ta lappen ifra han. Det som er problemet er at det er alt for mange sensorer som ikke tør å ta lappen ifra dem. Litt skjerpings der, og i tillegg nye GODE veier, så vil Norge bli et trygt land å kjøre i.

Man trenger ikke å måtte ta oppkjøring om igjen hvert 10 år.

Skrevet

I Florida kreves det ny teoretisk og praktisk prøve hvert annet år. Føerkortet utstedes altså med en gyldighet på 2 år. Dog er dessverre kvaliteten av begge prøvene mildt sagt på trynet.

Skrevet

jeg måtte senest forrige uke lære en eldre om hvordan man skal kjøre i tofelts rundkjøring... i krsand er det en del av de og det er ikke bare en gang jeg har holdt på å få en i si der... pluss at for snart et år siden fikk jeg en i sia på den gamle bmwen min... det hele endte med at bilen min ble i fronten... lykt, fanger, skjerm, grill, forstilling + + +

åsså kom spørsmålet fra personen, var dette min feil!? jeg kunne ikke annet en å le... MEN denne pesonen var vel kanskje 25, så det er nok flere plasser det er svikt i systemet her...

Skrevet

Det jeg hadde som grunnliggende grums i det jeg skrev var at når ett fattig land som "Spania" klarer å få det til på så kort tid, burde vel verdens rikeste land også fått det til? Vi som har vært rike hele veien, siden oljen stod metervis opp av Nordsjøen.

Forskjellen er at Norge har syltetøy glasset fullt, og det renner over, det har det gjort lenge, men det er ikke riktige folk som får tilgang med skjeen sin til glasset.

Mens i Spania har riktig skje fått hente ut syltetøy. (Barnslig skrevet,men)

Vel viten om at dem har blitt støttet av EU!

Her er det etter min mening viktig å være litt nyansert. Jeg mener problemene i Norge når det gjelder infrastruktur skyldes historiske tradisjoner... eller mer korrekt mangel på gode tradisjoner når det gjelder å utvikle en god langsiktig samferdselspolitikk. Den umiddelbare årsaken er dårlig økonomi opp igjennom tidene frem tom. inntektene fra Ekofiskfeltet i Nordsjøen begynte å fylle statskassen på midten av 70-tallet. Norge har lange tradisjoner i å være en fattig nasjon og det er også den direkte årsaken til den pietismen som råder når det gjelder utbygging av infrastrukturen i det moderne Norge. Dette har ikke vært et tilsvarende problem i de sentrale EU landene på kontinentet og derfor er også infrastrukturen velutviklet... selv i et land som Sveits (som forøvrig ikke er medlem av EU).

EU står for en omfordeling av godene for å sikre en fremtidig stabilitet i hele Europa og derfor har tidligere fattige land som Spania, Portugal og Italia fått en stor grad av støtte for å bl.a bygge ut infrastrukturen. Alternativet ville ha vært at Portugal og kanskje spesielt Spania ville ha fremstått som et slags nordafrikansk land med tilsvarende politiske, religiøse, økonomiske og demokrafiske problemer. I dag er det de nye EU landene som nyter godt av de samme politiske ambisjonene. Bare i Polen skal det med EU støtte bygges over 1000 Km med motorveier i de neste ti årene... og tilsvarende vil det også bli i de nye medlemslandene som f.eks Romania og Bulgaria.

Skrevet

OT:

Noe sier meg at det kan bli dyrt for EU og innlemme Norge.. :P Må stort sett bygges nytt alt som er utenfor Oslo og Akershus.

Men Norge skal jo betale halve formuen sin i "medlemsavgift"..

Skrevet
OT:

Noe sier meg at det kan bli dyrt for EU og innlemme Norge.. :P Må stort sett bygges nytt alt som er utenfor Oslo og Akershus.

Men Norge skal jo betale halve formuen sin i "medlemsavgift"..

Det samme argumentet kan man jo bruke om Danmark også (som forøvrig ikke er så veldig mye fattigere enn Norge), men mange av kronene som blir overført til EU kommer også tilbake som støtte til bl.a infrastruktur i Danmark. Et annet poeng er at det i et fremtidig perspektiv trolig er billigere å utvikle f.eks østeuropa til et vestlig nivå enn å risikere en omfattende fattigdom og sosiale problemer som i f.eks nordafrika. Man kan jo lett tenke seg hva som ville ha vært situasjonen hvis ikke Middelhavet hadde ligget der det ligger. Det er i dette perspektivet vi først og fremst bør forstå EU prosjektet... og det er i dette perspektivet heller ikke så vanskelig å forstå at Norges motstand mot EU vekker undring i EU land som f.eks Danmark.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...