Gunnar Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 EU arbeider på et nytt direktiv der et bilsertifikat kun skal ha en gyldighet i 10 år før det evt. må fornyes med en ny oppkjøring. I tillegg vurderer man å innføre en modenhetstest etter mønster fra politiet/forsvaret... samt en mulig heving av minstealderen for bilsertifikatet til 20 år (lastebil 22 år). Folk over 65 år skal til en årlig legekontroll for å få fornyet førerkortet (dette skal man bl.a i Danmark i dag). Jeg støtter disse tiltakene for å få sikrere veier. Før man går til så drastiske skritt burde man bevise rimelig bra at folk over 65 er en større fare i trafikken enn andre. At de fører til irritasjon er en ting, men det er nok ikke så ofte de er årsaker til alvorlige ulykker. Det går som regel sakte, man kommer lett forbi, og de kjører som regel når det er lyst. Tenk selv når dere blir gamle, å bli låst til huset/leiligheten er ikke drømmen. Når man pensjoneres er det jo først da man kan nyte livet - og kun det. Tenk for en krise å være uten lappen. Syns statistikken den ene innleggsskriveren la inn fra ssb.no er interessant: Omkomne trafikkanter. Privarbilister 80-100 år antall 7 65-79 år antall 12 45-64 år antall 31 25-44 år antall 42 18-24 år antall 31 Omkomne fotgjengere 80-100 år antall 10 65-79 år antall 10 45-64 år antall 7 25-44 år antall 4 18-24 år antall 2 Påstanden til Lensmannen henger med andre ord ikke helt på greip.. En annen sak er selvfølgelig at gamlinger kan være årsaken til andre av ulykkene også, men det bør gjennomgås grundig før man tar så mange førerkort. Det kan få drastiske konsekvenser for våre eldres psykiske helse.
///Mysild Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 for å ta noe liknende, ei jente som var på tur med barnehagen ble kjørt over av ei eldre dame i el.rullestol, ho påstår at det var noe galt med rullestolen og ho ikke klarte å stoppe... jenta på 3 ble dratt bortover veien en 2-3 meter med skader i panna...
Rabies Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 Problemet jeg har med ''mann med hatt'' kjøringa til eldre er at det er lett å bli fristet til å kjøre forbi på ikke-egnede plasser. Og jeg har i hvertfall en tendens til å dra på litt ekstra når jeg kommer forbi også, i ren irritasjon over å ha blitt sinket av f.eks den helvetes yarisen som lå i 40 i 60-sonen. (ja, jeg vet at det strengt tatt ikke er nødvendig å kjøre ekstra fort etterpå men når man har det travelt er det lett å bli revet med)
MR.H Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 Godt innlegg Gunnar. En ting jeg lurer på hva sier statestikken om tung transporten. Forsikrings selskapene skrek nylig opp om at det ikke hadde sett verre ut, og da snakker vi om profesjonelle sjåfører. Der er vel grensen 10 år allerede. Har det ført noe godt med seg? http://www.ssb.no/emner/10/12/20/vtuaar/
shibby Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 Gunnar: er jo en ganske stor forskjell på antall bilister i alderen 80-100 enn i 25-44. hvis du har det i bakhodet blir fort tallet ganske stort igjen.. Overaskende hvor mange som aldri ser i dødvinkelen, bruker blinklys eller skjønn generelt. ny oppkjøring etter fylte 50 sier jeg!
Glenno Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 Ser ut til å bil gjort noen tiltak i Drammen på økt kjører opplæring. Les mere i dt.no http://dt.no/article/20071107/NYHET/71107011/1099/NYHET
Strnd Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 Jeg kjenner jeg blir litt provosert av alle som klager på at gamlingene ikke kjører fort nok. Om gamla føler seg litt usikker på glatta, og ikke tør kjøre mer enn 60, så er vel ikke det noe å lage en lynsjemobb for. Den eneste grunnen til at eldre som kjører sakte er farlig, er enda større idioter som på død og liv skal forbi i en sving. Det som derimot er et problem, er de eldre som begynner å miste kontrollen med diverse lemmer, og ikke ser lengre enn fram til frontruta på bilen sin. De som vrenger over i feltet ditt en meter foran deg, de som skjærer ut av rundkjøringa akkurat når det passer de som har glemt hva vikeplikt er, de som knapt greier å nå ned til bremsen, jeg kunne fortsatt i evigheter.. Altså, når enkelte kan kjøre flere kilometer i feil retning på en motorvei...... ... Så jeg mener absolutt at det burde være påbudt med ny teoriprøve og oppkjøring ved 65 år. Det er ikke en menneskerett å sette andres liv i fare.
Ågedal Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 Ta lappen fra de gamle helvetene!Jeg sitter å brøler å banner hver faens dag,når jeg kommer bak en gammel sur skrått i en liten fittebil. Irriterer meg så grenseløst at jeg burde oppsøke psykolog. Så det som er like ille, er de derre super kristne fjottene med en FISK på bagasje lokket. De kjører også rullator rally.Farlig som faen.
///Mysild Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 hahahaahahaahaahaahahahhaahahhaahahahahahahahahahahahahahaahaahhahahaahhahaha er vel egentlig ikke mer å si en det....
Glenno Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 Jeg kjenner jeg blir litt provosert av alle som klager på at gamlingene ikke kjører fort nok. Om gamla føler seg litt usikker på glatta, og ikke tør kjøre mer enn 60, så er vel ikke det noe å lage en lynsjemobb for.Den eneste grunnen til at eldre som kjører sakte er farlig, er enda større idioter som på død og liv skal forbi i en sving. Jeg kjenner jeg blir provisert når det blir tatt parti for at enkelte ligger 20-30km/t under fartsgrense uansett alder, så lenge vei og føre er bra eller at farten på skiltene fint kan la seg kjøre i. De kan jo slippe andre forbi om de har så himla god tid da. Kansje bytte ut de 12 år gamle dekka om det er for glatt. F,eks har du tenkt på at enkelte har stått å ventet på barnehagen skal åpne slik at de får hastet videre til en jobb de skal rekke. Dette rekker de om det ikke er alt for mye selv opptatte vei eiere. Ikke bestandig lett å legge inn ekstra tid når kansje enkelte strekker er på noen mil. Samme er det tilbake fra jobb kansje også om enn kommer galt ut på morran og må da jobbe lenger. Ikke alle kan velge jobbe og bo på samme sted. Bare et eksempel.
Rabies Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 Ellers er det noe dritt når jeg begynner på jobb klokka 20.15, kaver som en gal for å bli ferdig med alt som skal gjøres til kl. 06.15, kjører hjem, gjør datteren klar til å dra til dagmammaen mens dama gjør seg klar til jobb/skole, leverer småen, kjører dama på jobb og SÅ kan jeg kjøre hjem å legge meg. men jeg kan ikke sove særlig lenge fordi det er mye som skal gjøres ellers også. Hvis da den lille søvnen jeg får skal bli kuttet ytterligere ned pga et gammalt semskskinn i en yaris så blir jeg nesten psykotisk
Dirty Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Ta lappen fra de gamle helvetene!Jeg sitter å brøler å banner hver faens dag,når jeg kommer bak en gammel sur skrått i en liten fittebil. Irriterer meg så grenseløst at jeg burde oppsøke psykolog.Så det som er like ille, er de derre super kristne fjottene med en FISK på bagasje lokket. De kjører også rullator rally.Farlig som faen. haha Kim jævli bra
T.R.Melum Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Tenk selv når dere blir gamle, å bli låst til huset/leiligheten er ikke drømmen. Når man pensjoneres er det jo først da man kan nyte livet - og kun det. Tenk for en krise å være uten lappen. Hvis de da har fått et bevis på at de er skikket til å ferdes i trafikken, er det ingenting som er bedre enn at de kan kjøre bil selv. Men viser det seg at de er en fare for seg selv og andre trafikkanter, har de ingenting bak rattet å gjøre og bør derfor overlate ansvaret til en bedre skikket sjåfør som heller kan kjøre dem rundt. Den dagen en av mine små engler, mot formodning, skulle bli skadet og i verste fall drept på en parkeringsplass, eller i andre trafikksituasjoner, pga en eldre sjåfør med synsproblemer og/eller sene reaksjoner, blir denne sympatien skrekkelig lite verdt!
Hansh Skrevet November 8, 2007 Forfatter Skrevet November 8, 2007 Jeg kjenner jeg blir litt provosert av alle som klager på at gamlingene ikke kjører fort nok. Om gamla føler seg litt usikker på glatta, og ikke tør kjøre mer enn 60, så er vel ikke det noe å lage en lynsjemobb for.Den eneste grunnen til at eldre som kjører sakte er farlig, er enda større idioter som på død og liv skal forbi i en sving. Det som derimot er et problem, er de eldre som begynner å miste kontrollen med diverse lemmer, og ikke ser lengre enn fram til frontruta på bilen sin. De som vrenger over i feltet ditt en meter foran deg, de som skjærer ut av rundkjøringa akkurat når det passer de som har glemt hva vikeplikt er, de som knapt greier å nå ned til bremsen, jeg kunne fortsatt i evigheter.. Altså, når enkelte kan kjøre flere kilometer i feil retning på en motorvei...... ... Så jeg mener absolutt at det burde være påbudt med ny teoriprøve og oppkjøring ved 65 år. Det er ikke en menneskerett å sette andres liv i fare. Som skrevet i et tidligere innlegg så er det faktisk brudd mot trafikkreglene å ligge under forsvarlig/lovlig fart og lage en lang kø av hissige bilister. I tillegg er det veldig ofte de samme personene som gjør alt dette du beskriver som ligger spesielt langt under fartsgrensen. Bra at noen dra "fiskebilene" inn i diskusjonen da 90% av disse førerne har en mental alder bak rattet på minst 100 år.. Det skjemaet med antall omkomne i forhold til alder er ubrukelig så lenge det ikke er satt i forhold til det totale antallet på veiene i aldersgruppene. Og hvem har oversikt over hvor mange eldre som har drept andre i trafikken? Er bare noen dager siden en mann på 69 ble dømt her for uaktsomt bildrap.. Tror han hadde hatt det mye bedre med seg selv om han var bedre kjøreteknisk rustet til situasjonen da dette gikk galt. - Evt. ikke hadde hatt lov til å kjøre bil lengre hvis han ikke var i stand til det lengre da ulykken skjedde.
PIIIPower Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Hører Knut Bjørnsen (Gryte-Knut) på vegne Senior-saken. Han MÅ jo være noe pre-senil. Han satt på radio og kunne ikke skjønne at eldre i trafikken skulle være dårlige bilister osv. Hans forståelse for kroppens forfall ved alder var totalt fraværende og mente det var diskriminering av en hel befolkingsgruppe, men hallo! alle eldre er jo eldre og trenger derfor oppfølging. De blir tregere, synet endres, hørselen endres og oppfattelsesevnenen redusers, dette er biologiske hendelser som man ikke kan fjerne ved å kalle det diskriminering. Jeg for min del er tilhenger av tester hvert 5år uansett. med en teoridel på vegvesenet (ca 100,- f.eks) og en tur med sensor i egen bil (ca 300-400.- f.eks) Tror det Norske samfunn hadde spart mye penger på dette totalt og trafikken hadde blitt smidigere og kollektiv andelen hadde økt. + for lavere arbeidsledighet da Vegvesenet måtte ha ansatt ganske mange nye folk Man bruker jo egen bil til påbyggning når man allerede har grunnlappen så jeg ser ikke noe problem med å ikke bruke skolebil til praktisk test. Man HAR jo tross alt lappen på test tidspunktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå