crizi Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Tror ikke gamlinga er det største problemet i trafikken akkurat. Heller de som kjører som absolut skal forbi.. Kan ta et eksempel som skjedde i dag da jeg øvelsekjørte. Lå i 80n bak en traktor i 40 sona på svingete og høyt trafikkerte veier. Ingen sjans for å komme forbi oversiktelig og trygt. Så kommer det en van bak meg og legger seg 1 meter bak meg.. midt i en sving kaster han seg ut i venstre og skal forbi meg selv om det ikke var tilstrekkelig med plass mellom meg og traktoren siden jeg også ville forbi men ville ikke kjøre forbi i sving. så kommer det en bil imot.. ikke noen bombe akkurat, han hadde krasja eller presset meg av veien hvis jeg ikke hadde bremsa.. det er hensynløst for andre sin helse.. Han kom seg forbi traktoren med den gamle transitten sin senere i en annen sving og holdt søren meg på å krasje da også.. 300m senere var det klart og jeg kom meg forbi og 3 andre bak meg uten noen risiko.. så transitten senere i rundkjøringa og jeg kom frem like fort uten å risikere mitt eget eller andre sitt liv. Og en traktor kan på en måte sammenlignes med en gamling i forhold til fart hvertfall.. Og sjåførene kommer forbi bare at de må vente litt lengere, men det er fult mulig at de kommer like fort frem til destinasjonen. Ironisk nok i forhold til innlegget mitt så har jeg mistet lappen for råkjøring selv, men mener at jeg har lært leksa mi. Bot på 8000 svir ganske hardt for en student og 3mnd uten førerretten. Og ikke for å nevne at oppkjøring og prøver osv blir 4000 til.. Men så lenge det er mennesker på veien skjer ulykker..
Gustav C. Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 Da jeg kjørte lett sykkel opplevde jeg 2 ganger ganske farlige situasjoner med eldre mennesker som ikke overholder vikeplikten osv.. Kjørte i en 60 sone forbi Olrud da en liten rød bil med ei gråhåret dame som kaster hodet sitt mot høyre i et brøkdels av et sekund og så hiver seg utpå rett forran meg. Jeg rekker å hive meg ut på siden mens jeg bremser. Pluttslig ligger jeg da på siden av førerdøren hennes. Gammel skrall dame i en liten rød mazda. Jeg girer ned og holder tuta inne mens jeg kjører bort. Dama hadde tydligvis ikke sett meg i det hele tatt og skvetter så bilen vingler over hele vegen! Ble litt engstlig for at hun fikk infarkt av tutingen min.. men hun kom seg etter noen meter 2. gangen kjører jeg i Hamars farligste kryss Det er minst en ulykke der i uka. Det er et forskjørsvei kryss i ei 50 sone.. Det som gjør det så farlig er hekkene til de som bor i dette krysset. Du kan ikke se en dritt fordi alle der har gjengrodde hekker for å dempe alt støyet fra trafikken. Uansett da så kom jeg der på kvelden. Jeg kjører på forskjørsvei og kan kjøre rett uti om jeg vil. Retten er jo på min side, men jeg ser at det kommer lys opp fra venstre så jeg bremser ned for å se om personen viker. Kjett på bli påkjørt! Personen holder en 40-50 km/t og kjører rett igjennom krysset uten å se til venstre eller høyre og han skal egentlig vike for begge sidene i dette krysset fordi det er en forkjørsvei! Stiv som en mumie sitter han over rattet og stirrer rett NED i veien!!! Jeg ser lyset mitt treffer han i ansiktet men han reagerte ikke engang.. Og jeg brukte fjernlys da Dette var de 2 værste. Opplevde mange med bil også, men disse er værst med tanke på at jeg kunne ha strøki med! Jeg er for at når man passerer 65 må man ta en test som tester syn, hørsel , reaksjonevne (kunne ha blitt gjort hos legen) og teori prøva oppå der igen!
Gustav C. Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 Tror ikke gamlinga er det største problemet i trafikken akkurat. Heller de som kjører som absolut skal forbi.. Kan ta et eksempel som skjedde i dag da jeg øvelsekjørte. Lå i 80n bak en traktor i 40 sona på svingete og høyt trafikkerte veier. Ingen sjans for å komme forbi oversiktelig og trygt. Så kommer det en van bak meg og legger seg 1 meter bak meg.. midt i en sving kaster han seg ut i venstre og skal forbi meg selv om det ikke var tilstrekkelig med plass mellom meg og traktoren siden jeg også ville forbi men ville ikke kjøre forbi i sving. så kommer det en bil imot.. ikke noen bombe akkurat, han hadde krasja eller presset meg av veien hvis jeg ikke hadde bremsa.. det er hensynløst for andre sin helse.. Han kom seg forbi traktoren med den gamle transitten sin senere i en annen sving og holdt søren meg på å krasje da også.. 300m senere var det klart og jeg kom meg forbi og 3 andre bak meg uten noen risiko.. så transitten senere i rundkjøringa og jeg kom frem like fort uten å risikere mitt eget eller andre sitt liv. Og en traktor kan på en måte sammenlignes med en gamling i forhold til fart hvertfall.. Og sjåførene kommer forbi bare at de må vente litt lengere, men det er fult mulig at de kommer like fort frem til destinasjonen. Ironisk nok i forhold til innlegget mitt så har jeg mistet lappen for råkjøring selv, men mener at jeg har lært leksa mi. Bot på 8000 svir ganske hardt for en student og 3mnd uten førerretten. Og ikke for å nevne at oppkjøring og prøver osv blir 4000 til.. Men så lenge det er mennesker på veien skjer ulykker.. Lover deg at når du har hatt lappen i 3-6 mnd begynner du å kjøre gris igjen selv! Uansett så vet jeg ikke om noen mennesker som blir liggende bak en bil med L på. Holdt 90 på E6 i min tid med L, men folk måtte forbi! Har denne "testosteron-sykdommen" selv, som noen kaller det.. men helt seriøst! Sånn tullekjøring er veldig farlig, men jeg ser det veldig skjeldent! Gammlinger som ikke kan se,høre eller tenke er det mange av.. Når de kjører 10 km/t under fartsgrensen blir folk oppfordret til å kjøre forbi. Det kan skape farlige situasjoener enten det er i ei 30 - 50 - 80 sone.
skillbill Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 Tror ikke gamlinga er det største problemet i trafikken akkurat. Heller de som kjører som absolut skal forbi.. Kan ta et eksempel som skjedde i dag da jeg øvelsekjørte. Lå i 80n bak en traktor i 40 sona på svingete og høyt trafikkerte veier. Ingen sjans for å komme forbi oversiktelig og trygt. Så kommer det en van bak meg og legger seg 1 meter bak meg.. midt i en sving kaster han seg ut i venstre og skal forbi meg selv om det ikke var tilstrekkelig med plass mellom meg og traktoren siden jeg også ville forbi men ville ikke kjøre forbi i sving. så kommer det en bil imot.. ikke noen bombe akkurat, han hadde krasja eller presset meg av veien hvis jeg ikke hadde bremsa.. det er hensynløst for andre sin helse.. Han kom seg forbi traktoren med den gamle transitten sin senere i en annen sving og holdt søren meg på å krasje da også.. 300m senere var det klart og jeg kom meg forbi og 3 andre bak meg uten noen risiko.. så transitten senere i rundkjøringa og jeg kom frem like fort uten å risikere mitt eget eller andre sitt liv. Og en traktor kan på en måte sammenlignes med en gamling i forhold til fart hvertfall.. Og sjåførene kommer forbi bare at de må vente litt lengere, men det er fult mulig at de kommer like fort frem til destinasjonen. Ironisk nok i forhold til innlegget mitt så har jeg mistet lappen for råkjøring selv, men mener at jeg har lært leksa mi. Bot på 8000 svir ganske hardt for en student og 3mnd uten førerretten. Og ikke for å nevne at oppkjøring og prøver osv blir 4000 til.. Men så lenge det er mennesker på veien skjer ulykker.. De som "absolutt skal forbi" bare for forbikjøringens skyld (og foretar farlige forbikjøringer) er nok unntakene, kjære bimmer-venn! de fleste er som jeg har nevnt tidligere, oss som vil ha flyt i trafikken! Og jo, gamlinger i trafikken er et av de største problemene! Traktorer og andre kjøretøy som faktisk ikke kan kjøre fortere kommer i mine øyne i en annen kategori;) Selvfølgelig er det ikke store forskjellen på og ligge i 70 kontra 80km/t når det gjelder tiden det tar og ankomme ens destinasjon, men ofte er det mer enn 10km/t som skiller! Som bilfører er vi overhodet ikke pliktet til alltid og ligge i maks tillatt fart, vi plikter og tilpasse fart etter vær og føreforhold, men det er grenser for hva man skal måtte finne seg i av "søndags/snegle-kjøring" Og når man da snakker 20km/t+ UNDER fartsgrensa, og vær/føre ikke tilsier at dette er nødvendig, så ser jeg ikke problemet med og foreta en forbikjøring, men personlig vil jeg vente til jeg kan gjøre dette på en trygg måte! Hva andre gjør, får være opp til dem, men det er synd når endel utsetter andre bilister for unødvendig fare Det jeg også reagerer endel på, er f.eks på E6, med 4-felt, og folk ligger og subber i venstrefila som "uoffisielt" har blitt høyhastighets-fil! Det er utrolig irriterende når fartsgrensen er 100km/t, og folk i høyrefeltet ligger i 90km/t +/- og man legger seg i venstre for og kjøre forbi, og der ligger en "kjøttpuck" i samme hastighet, som absolutt nekter å flytte seg! For her har man jo faktisk gode muligheter til og foreta en trygg og oversiktlig forbikjøring (på 4-felts E6 hvertfall) Dette har hendt meg ganske ofte da jeg ofte kjører tur-retur strekningen E6 Fredrikstad-Oslo
Glenno Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 Denne artikkelen viser vel at politiet ikke viser mere aktsomhet enn at noen foretar forbikjøring av sinker i kontrollerte former? ("Mange reagerer på hasardiøs kjøring fra politiets side under biljakten"). http://dt.no/article/20071109/NYHET/71109005/1099/NYHET
opt Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 jeg også irriterer meg støtt og stadig over alt mulig rart i trafikken, men velger å konsentrere meg om min egen kjøring i stedet. skal man hisse seg opp over alt mulig rart hele tiden ender man med infarkt som 30-åring. ingen er feilfrie, heller ikke i trafikken. alle glemmer seg en gang iblandt. i disse teknologiske dager er det jo langt mer som kan forstyrre oss også, spesielt mobiltlf. når det gjelder eldre i trafikken er det like stor forskjell på de som på andre bilister, noen kjører bra, andre kjører med hodet under armen. jeg synes en test hvert 10 år høres fornuftig ut, så lenge det blir gjort skikkelig og ikke koster flere tusen kroner. en oppfriskning av reglene kan alle og enhver trenge med jevne mellomrom. som pensjonist burde man kanskje "testes" hvert andre år eller noe slikt. naf er flinke til å arrangere slike "eldretreff", men de har jo ingen myndighet til pålegge noen det. det er jo en kost-nytte sak for staten også dette, kan de spare 10 mill på å ikke skrape folk av asfalten burde jo noe av disse pengene brukes til andre forebyggende tiltak enn midtdeler. men snart er ikke dette noe problem lenger, bilene føres av datamaskiner mens vi ligger bak og sover e.l. moro blir det ikke, men det er den leia det bærer. vi har jo bevist at vi ikke kan kjøre bil, så det blir overlatt til maskinene som alt annet. slik må det bli siden alt her i verden dreier seg om penger. nå ble dette jævlig mye bla bla bla, får ta en bayer i stedet
Kjell Z3 Skrevet November 10, 2007 Skrevet November 10, 2007 Det er meningsløst å teste erfarne sjåfører, bare pengesluk, det som er viktigere er at legene gjør jobben sin, det er de som er ansvarlige for om eldre er skikket til å kjøre eller ikke. IKKE GLEM Å SE LITT PÅ DERE SELV OGSÅ, de fleste av oss gjør ting som kvalifiserer til fotgjenger av og til enten det gjelder fart eller for rask kjøring i svinger. Skal man ha det morro må man bryte en regel eller to. Om man lar seg stresse til farlige forbikjøringer er man faktisk ikke psykisk skikket til å ha lappen. Det koker i toppen min også av og til, men klarer å vente til det er klart , så bruker jeg heller lyd og lys og i verste tilfeller fing for å ta ut min agresjon mot de som har sinket meg i flere kilometer (vet det ikke er pent gjort, men det er tilfredstillende).
E36Cab1 Skrevet November 10, 2007 Skrevet November 10, 2007 Eg høyrer vel til de "forhatte" ettersom eg køyrer vogntog til daglig(les:saktegående kjøretøy). Prøver så godt eg kan å slippe biler forbi ettersom eg ikkje liker å ha biler bak fordi eg må alltid være på vakt med speilet for en aner jo aldri når de kommer opp på siden av bilen... Vi får nye regler neste år(eller 2009,hugser ikkje). Da må vi ta et slags kurs eller eksamen for å beholde lappen på tunge kjøretøy. Dette blir kvart 10 år. Er veldig for at det hadde blitt påbudt for et slags lignende kurs for bilførere i alle aldre ettersom det finns folk i alle aldre som sliter med ulike ting i trafikken. Trur virkelig ingen hadde protestert på noe slikt,kansje kun de som ikkje hadde bestått et slikt kurs eller prøve Gagner alle ville eg tro .
Gunnar Skrevet November 10, 2007 Skrevet November 10, 2007 Det ser ut som trafikkopplæringsbransjen er det man bør satse på for fremtiden - om man vil gjøre gode penger...
Kjell Z3 Skrevet November 10, 2007 Skrevet November 10, 2007 Men hva er vitsen med å teste alle? La oss si at jeg slurver mye med blinklyset, om jeg hadde en ny kjøretest ville jeg selvsagt kjørt helt etter boka, og etterpå ville jeg vært lik som før.
Gustav C. Skrevet November 10, 2007 Skrevet November 10, 2007 Vi er vane mennesker. Alle sammen! Noen vaner er veldig bra, andre middels og noen bare idiotiske! Så jeg hadde vært for en slik ordning hvert 10 år på alle under 65 år. Og litt mer hyppig på de eldre. For å få en påminndelse om "åssen det var" igjen. Ang 4 felten på E6: Var på vei ut av Oslo mot Hamar og lå i 110 i venstre fila på firefelten, pluttslig på ble hele cupen lyst opp i blått lys. Ser i spelet og der ligger det en hissig Audi. Skvatt som faen! La meg til høyre og lot han passere. Hold på å klikke når jeg så at han "bare" kjørte i 115. Så da han endelig kom seg forbi fikk han smake sin egen medisin! Kickdown og fjærnlys på! Han flyttet seg med en gang! Hehe.. Da kjørte jeg faktisk sikklig gris resten av 100 sona.. Så jeg skulle kanskje blitt vurdert om jeg var psykiskt i stadt til å ha lappen Uansett så kan man kjøre fort på 4 felten, ganske trygt egentlig. Mener jeg da!
skillbill Skrevet November 11, 2007 Skrevet November 11, 2007 Vi er vane mennesker. Alle sammen! Noen vaner er veldig bra, andre middels og noen bare idiotiske! Så jeg hadde vært for en slik ordning hvert 10 år på alle under 65 år. Og litt mer hyppig på de eldre. For å få en påminndelse om "åssen det var" igjen.Ang 4 felten på E6: Var på vei ut av Oslo mot Hamar og lå i 110 i venstre fila på firefelten, pluttslig på ble hele cupen lyst opp i blått lys. Ser i spelet og der ligger det en hissig Audi. Skvatt som faen! La meg til høyre og lot han passere. Hold på å klikke når jeg så at han "bare" kjørte i 115. Så da han endelig kom seg forbi fikk han smake sin egen medisin! Kickdown og fjærnlys på! Han flyttet seg med en gang! Hehe.. Da kjørte jeg faktisk sikklig gris resten av 100 sona.. Så jeg skulle kanskje blitt vurdert om jeg var psykiskt i stadt til å ha lappen Uansett så kan man kjøre fort på 4 felten, ganske trygt egentlig. Mener jeg da! Er så absolutt enig med deg! Angående det med bruk av lys/lydhorn når man vil forbi, så er det jo forbudt, men det er jo et ganske godt kjent og brukt fenomen...som jeg selv bruker en gang iblant, for som jeg nevnte tidligere i tråden, så møter man før eller senere noen som subber i både høyre og venstre fil på 4-felts motorvei, finnes ikke noe mer irriterende Kan jo bare se på praksisen og reglene på autobahn, både de offisielle og de "uoffisielle" er vel ikke så veldig vanskelig og innføre noe av dette på norske 4-felts motorveier??? Personlig syns jeg det blir veldig feil hvis man skal innføre regler om legesjekk på personer innen visse aldersklasser, folk er jo så ulike, så man burde vel heller sjekket "alle" med faste intervaller, men at denne sjekken øker i hyppighet i takt med alderen?
Ågedal Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 Helvetes sinke pikker.I dag kjører det forbi meg en gammel skrått med sånn STYGG bestefar lue.Så når han kjører forbi meg ser det ut som den gamle hanen får et epeletisk anfall.Jeg blinker å tuter som en sinnforvirret fyfaen og han brå bremser.Så stopper jeg opp og kjefter på han,men han virket jo ruset på parasetter.Ringte Politi, men de hadde ikke ressurser til å prioritere dette.... HVA SKAL MAN GJØRE????? Ta han med hjem å låse skråtten inne?, sende han i tvangstrøye på gamlehjem?Eller teipe han til en rullator med gressklipper motor og sende de utfor en bratt bakke????!!!
[space] Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 Egentlig er det alltid idiotisk å kjøre forbi. 10 km/t utgjør 10 minutter om du kjører 1 time i 100 sone. Altså kan en nesten ikke komme med argumentet om at en må "fort hjem" eller tilsvarende. Men vet selvfølgelig hvordan det er selv. Blir hinsides irritert når jeg kjører bak slike folk, om jeg ikke er i godt humør, ren bil og god tid På vei til oslo for noen uker siden, lå jeg i kø bak et vogntog som kjørte forbi et annet. Han brukte ca fra Rygge til bomstasjonen ved Moss. Tok LITT tid.
Gunnar Skrevet November 12, 2007 Skrevet November 12, 2007 ":3ozdsusc]Egentlig er det alltid idiotisk å kjøre forbi.10 km/t utgjør 10 minutter om du kjører 1 time i 100 sone. Når du kjører 6 timer da, så er det plutselig en time spart. Dessuten er det ikke alltid man kjører "kun" 10km/t fortere. På mange strekker går det kanskje an å holde litt mer uten at det er farlig. ":3ozdsusc]Altså kan en nesten ikke komme med argumentet om at en må "fort hjem" eller tilsvarende. Jeg kjører oftere forbi fordi jeg kjeder meg eller at førere foran meg irriterer meg, enn at jeg har dårlig tid. Det er så utrolig trått å ligge og surre i 65-70 at jeg kjører forbi i kjedsomhetens navn. Man får ikke lenger noe flyt i kjøringen med fartsgrensene som er her nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå