xZoPpY Skrevet November 10, 2007 Forfatter Share Skrevet November 10, 2007 Nei, de er antakeligvis like på begge sider hvis de har symetrisk mønster. Alle dekk av samme type er helt like, men de må settes riktig vei på felgen med mindre de har symetrisk mønster og ikke har en bestemt rulleretning.Jeg satt på vinterdekk på en bil i dag, og det hadde ingen bestemt rulleretning, men mønsteret var asymetrisk. Dvs de hadde to ekstra spor som ikke var på midten av mønsteret, men litt ut mot siden. Så det var samme hvilken felg jeg satt på hvor, men når man setter selve dekket på felgen så må man jo passe på at riktig side av dekket vender ut mot felgens utside. Mye skriving her nå.. Må huske på at pilen på dekket skal peke framover i rulleretningen når du monterer det på bilen nå Ofte er det slik at du har bedre grep når du bremser enn når du spinner, fordi mønsteret er som "tenner" som biter seg fast i underlaget når du bremser. Står de feil vei så risikerer du at bilen bremser skjevt. Jeg skjønner deg Pilene på venstre side peker riktig vei mot rulleretning, mens de på høyre side(passasjer) peker motsatt vei av de til venstre. Så går da ut ifra at det er samme mønster på innsiden under felg, og at denne bare kan vrenges? Da blir det vel som et nytt dekk i tillegg da eller hva? Fatter bare ikke hvordan det har skjedd at de to dekkene peker feil vei holdt jeg på å si.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet November 10, 2007 Share Skrevet November 10, 2007 Antakeligvis så har personen som har satt dekkene på felgene slurva.. Burde jo fått bytta om gratis på det stedet det ble gjort. Men er du sikker på at det er en ordentlig pil? Det var noen slags piler på de hjula jeg satt på tidligere i dag også, men det var faktisk ikke retningspiler.. Se på mønsteret og kjenn med håndflata om det virker likt i begge retninger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xZoPpY Skrevet November 10, 2007 Forfatter Share Skrevet November 10, 2007 Antakeligvis så har personen som har satt dekkene på felgene slurva.. Burde jo fått bytta om gratis på det stedet det ble gjort. Ja, sant Tror du det går bra å kjøre slik det er nå en kort strekning til dekk butikken uten at jeg skal krasje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet November 10, 2007 Share Skrevet November 10, 2007 Se forrige post, jeg oppdaterte litt. Med mindre føret er ekstremt så tror jeg ikke du merker noen forskjell ved normal kjøring. Det er dyrere å få de til å montere av og på bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xZoPpY Skrevet November 10, 2007 Forfatter Share Skrevet November 10, 2007 Se forrige post, jeg oppdaterte litt. Med mindre føret er ekstremt så tror jeg ikke du merker noen forskjell ved normal kjøring. Det er dyrere å få de til å montere av og på bilen. Oki, det er good! Var ikke akkurat en pil, men det var et mønster som var buet et stykke som buet ut og inn. Altså den smaleste biten tok jeg som rulleretning forover og den tjukke delen bakover.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xZoPpY Skrevet November 11, 2007 Forfatter Share Skrevet November 11, 2007 Var ute og spant en god del i bakken i dag på snø med bilen min, men det er vel mye fordi bilen er bakhjuls og mest sansynlig to av dekkene sitter feil vei på felgen Men skal se å få retta på det i morgen. Men saken er det om dekk folkene mener dekkene jeg har (continental) er for dårlig så må jeg vel gå for noen nye. Isåfall, slik at jeg er klar til å si hva jeg vil ha om det er nødvendig, Hvilke vinterdekk piggfrie anbefales her på vestlandet? Fikk et tilsynelatende godt tilbud av megahjul på litt over 3000 kr for fire nye dekk, med alt utstyr ferdig montert. Dette var dekkene som heter Blackhawk Ice-master som dere finner på megahjul.com . Ser dem har en god del andre kjente dekk, men vet ikke hva jeg skulle gått for. Må få nevne at bilen min er veldig baktung med tanke på anlegget som ligger i den. Fikk høre at nokian og bridgestone ble mulig for "myke" til bilen. Hva mener dere her? Har jo en rekke dekk å velge mellom som megabillig forhandler, men vet ikke hva dere ville valgt til bilen min? Har jo hørt at continental dekkene skal være veldig gode?V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet November 11, 2007 Share Skrevet November 11, 2007 Du får søke litt rundt ang det tror jeg. Jeg hadde Hakkapelitta Q, og de er altfor myke som du sier. Bilen ble gele. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hanzo/// Skrevet November 11, 2007 Share Skrevet November 11, 2007 Var ute og spant en god del i bakken i dag på snø med bilen min, men det er vel mye fordi bilen er bakhjuls og mest sansynlig to av dekkene sitter feil vei på felgen Men skal se å få retta på det i morgen.Men saken er det om dekk folkene mener dekkene jeg har (continental) er for dårlig så må jeg vel gå for noen nye. Isåfall, slik at jeg er klar til å si hva jeg vil ha om det er nødvendig, Hvilke vinterdekk piggfrie anbefales her på vestlandet? Fikk et tilsynelatende godt tilbud av megahjul på litt over 3000 kr for fire nye dekk, med alt utstyr ferdig montert. Dette var dekkene som heter Blackhawk Ice-master som dere finner på megahjul.com . Ser dem har en god del andre kjente dekk, men vet ikke hva jeg skulle gått for. Må få nevne at bilen min er veldig baktung med tanke på anlegget som ligger i den. Fikk høre at nokian og bridgestone ble mulig for "myke" til bilen. Hva mener dere her? Har jo en rekke dekk å velge mellom som megabillig forhandler, men vet ikke hva dere ville valgt til bilen min? Har jo hørt at continental dekkene skal være veldig gode?V ikke ett altfor godt tilbud du har fått på de blackhawk dekkene. Ikke noe dekk som jeg ville ha satset på til en bmw i hvertfall. Continental er veldig gode dekk, men er viskelær etter en en stund du kjører på dem. Blir liksom veldig fort harde og du vil ikke ha ett godt vinterdekk lenger. Om du vil ha min annbefaling til dekk så er det absolut michelin x-ice om du kjører piggfritt, og x-ice north om du skal ha pigger. Testvinnerdekk i motor i 2005/2006. i 2007 hadde dem 0,1 dårligere poeng enn continental ( mener jeg det var ) Men personligt så får du mer dekk for pengene med michelin. Mye bedre når dem begynner å bli halvslitt enn andre dekk. minus med de dekkene er at dem koster litt. Skal du bruke litt mindre penger har du jo også Dunloop som er ett bra alternativ, ( personligt så har jeg ikke prøvd disse) Om du ikke kjører så mye med bilen og det er stort sett by kjøring så hadde jeg slått til på sava eskimo s3 som vinterdekk. DET ER IKKE NOE KINA DEKK. produseres i slovakia på samme rullebånd som goodyear. Jeg kjører dem på firmabilen og er godt fornøyd med dem... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xZoPpY Skrevet November 11, 2007 Forfatter Share Skrevet November 11, 2007 Takker for utfyllende svar Hvorfor ville du ikke satset på dette dekket? Har selv aldri hørt om det før, så finner ikke så mye om det heller.. Michelin, hva blir prisen der? Regner med den stiger godt over 4000,- noe som er litt mye. Syntes prisen på de dekkene fra blackhawk var overkommelig, men selvfølgelig, jeg vil ha gode dekk som jeg kommer meg fram med! Skal være piggfritt det jeg leiter etter.. Men det jeg fikk oppgitt fra dekk sjappe var at nokian ble for "myke" med tanke på tyngden bilen har. Så vet ikke jeg, om det er michelin som er den beste å anbefale? Men hva blir prisen her da sånn ca? Takker for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 11, 2007 Share Skrevet November 11, 2007 Ja er skrift på innsiden også Selger ikke venstre og høyre dekk vettu Det finnes da så absolutt.. når mønsteret ikke er asymmetrisk må man i blant ha H/V-dekk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet November 11, 2007 Share Skrevet November 11, 2007 Da også rettnings bestemte i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hanzo/// Skrevet November 11, 2007 Share Skrevet November 11, 2007 Takker for utfyllende svar Hvorfor ville du ikke satset på dette dekket? Har selv aldri hørt om det før, så finner ikke så mye om det heller.. Takker for svar! nettopp derfor... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hanzo/// Skrevet November 11, 2007 Share Skrevet November 11, 2007 dekk er noe av det viktigeste på bilen, betal heller noen kroner mer og kjør sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xZoPpY Skrevet November 12, 2007 Forfatter Share Skrevet November 12, 2007 Da har jeg vært og bestilt meg nye dekk! Det gikk for Nokia rsi piggfri. 195/65-15" Hva tror dere, et bra valg? Hørte at WR er boss i forhold til rsi på norske veier, altfor hardt, så fikk anbefalt rsi på det varmeste. Men kommer jo over 4000 kr! Dyrt, men gode dekk er som gode bremser, ikke gode dekk er det lite vits med gode og dyre bremser.. Hørte om Hakapelliita Q var litt rimeligere, men nesten identisk.. noen formeninger der? Må gå for nye dekk pga det er "morknet" i dekket og er vel bare 4mm igjen.. Takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet November 12, 2007 Share Skrevet November 12, 2007 Har jo skrevet om min erfaring med hakkapeliita Q-bæsj.. For mykt dekk, slites fort ut også, spesielt hvis du kjører litt aktivt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå