Gå til innhold

Har jeg "antiskrens"?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 97 mod 520 step. I dashen står det en knapp merket ASC, den er så vidt jeg kan finne ut antispinn??? Selger sa at det var antskrens på den, men nå har jeg endelig fått snø og is på veien slik at jeg har fått testet det(grus og asfalt er ikke lett å skrens på med en 520 aut :wink: ) men kan ikke merke noe (hjelp) fra bilen når rumpa kommer fremover!!!

Er det ikke antiskrens på den? Er det for tidlig modell, evt andre årsaker? Ble opplyst at "alle" e39 med Aut/steptronic har BÅDE antiskrens og antispinn... Er det forresten noen som vet hvordan det er med diffsperre/brems på disse bilene? Er det noe som leveres originalt på de?

Takker så meget for opplysende svar.

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Du har antiskrens og antispinn ja,det er standard på automat.Diffsperre er det ikke på e39 med antispinn.Dette gammeldagse systemet finnes på eldre audi quatro,tror ikke noen bmw har det.

Skrevet

Når du trykker inn denne knappen så skal det lyse en runding med en varselstrekant omtrent midt i dashbordet.Det lyser orange og konstant. Da er asc utkoblet.

Når den er innkoblet så vil denne lampen blinke når bakhjulene slipper eller du spinner.

ASC står vel for automatisk stabilitets kontroll. Når du spinner så bremser den det hjulet som slipper og overfører kraften til det dekket som har grep.

Skrevet

Takk for raskt svar :D

Men da må jeg jo nesten ha feil her da!!! Den lampa blinker når jeg spinner ja, men ingenting blinker under sleng på bakenden.... Heller ingen "hjelp" å få av bremser ol. Ikke helt bra! :?

Skrevet

Det er vel noe forskjell på ASC og ASC+T? På knappen i 7ern står det bare ASC, men i utstyrslista står det:

214 AUTOMATIC STABILITY CONTROL+TRACTION

Skrevet

For å ha antispinn må du ha ASC+T. Hvis ikke har du kun ASC som fungerer som jolly korrekt beskriver, og er for det meste til bruk i f.eks. svinger når du mister grep på ett hjul.

Skrevet
For å ha antispinn må du ha ASC+T. Hvis ikke har du kun ASC som fungerer som jolly korrekt beskriver, og er for det meste til bruk i f.eks. svinger når du mister grep på ett hjul.

Hvordan fungerer ASC+T kontra ASC??? Spinner hjula spinner dem uansett om det er i sving eller på flatta? Vel kansje litt vrang nå, men jeg vil lære :-)

Skrevet

Hjula prøver å spinne, ja. Er ikke helt sikker på hvordan systemet fungerer, men tror Traction bremser hjulene når de prøver å spinne sånn at det drar likt på begge hjul og prøver å hjelpe deg framover.

Ulempen er at det bremser farta, så det hjelper ikke å trø på. Størst nytte av dette får du ved å ha tilnærmet krypefart og motstå fristelsen til trykke hardere på gassen.

Skrevet

ASC er vel litt tvetyding for hva det står og hva det betyr i praksis. Forkortelsen står for: Automatic Stability Controll og er i praksis en AntiSpinnControl, hvor motoren strupes for å forhindre hjulspinn. Det blir på en måte antiskrens i og med den forhinder at man spinner ut ræva ved gasspådrag på glatt føre.

ASC+T er men mer anvansert form, hvor både motorstyring og bremsene er involvert for å forhindre hjulspinn og raskere rette oppbilen som en følge av hjulspin.

Biler med mer avansert antiskrens har DSC DynamicStabiltyControl som tilsvarer blant Mercedes sin ESP. Disse systeme har mer avanserte deteksjonssystemer en bare å sjekk for hjulspinn, tenker eg. De nyeste systeme har en gyro som sjekker bilens rotasjon og en sensor for rattuslag :) . ME LIKE.

Skrevet

Hva er DSC III da? Har det på E39-en min og etter det jeg har lest meg til så er det en fellesbetegnelse på ABS, ASC+T og to tre bokstav forkortelser til som jeg ikke husker.

Skrevet
Men finnes ASC _uten_ traction-kontroll (antispinn)

Finnes vel på noen eldgamle biler.. Står bare ASC på min knapp også, og de både bremser hjulene og struper motoren.

Noe antiskrens er det dog ikke.

Skrevet

på min 96 520 man, er ASC ikke ESP, altså bare spinn kontroll... ikke som Audien som loser meg trygt gjennom allverdens møkkaveier :)

Bmw'n er mye morsomere å kjør da og man må jo bare bruke hue litt når man kjører.

Skrevet

Antiskrens ligger jo "litt" i ordene til ASC da.. Automatic Stability Control.

+T forteller om antiskrens.

ESP er et VAG-fenomen. BMW bruker ASC og DSC.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...