Gå til innhold

Import av fabrikksny BMW til Norge


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Som flere sikkert har fått med seg flytter jeg til Norge i løpet av januar måned 2008 og i den forbindelse er planen å kjøpe en ny "dansk" BMW som skal registreres i Norge. Det er tre modeller som er aktuelle for min del og det er en E91 318d, E91 320d eller en E61 520d... der en E91 318d med 143 HK trolig er den modellen som peker seg ut som det mest fornuftige kjøpet.

Jeg har kikket litt på forskjellige importkalkulatorer (bl.a www.tyskland.org og www.toll.no ), men jeg blir ikke så veldig mye klokere iom. at jeg ikke har en dato for førstegangsregistrering (les: bilen er helt fabriksny og har aldri tidligere vært registrert i et land). Det jeg imidlertid vet er at en E91 318d Touring med bl.a automatisk klima, soltak, sportskinnseter og Xenonlys koster ca. 220000 kroner eksklusive avgifter her i Danmark. En E91 318d Touring veier ca. 1505 Kg, har en motor på 1995 cm3 som yter 143 HK. Hvordan finner jeg på en enkel måte ut hva jeg skal betale i engangsavgift til den norske statskassen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen aldri er registrert så skjønner jeg etter hva jeg leser meg opp på at du bruker dato når du tar den inn i norge, f.eks. 30. jan 2008

Om du vil kan jeg sikkert ta en telefon til tollvesenet i morgen å høre for deg, hvis ikke fungerer vel mail godt nok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volum har ikke noe å si - du beregner på co2 på en så ny og gunstig dieselbil.

Såvidt jeg kan se er co2-utslippet på 125gram på 318d touring, så da er det det du må regne med.

På toll.no sin kalkulator kan du taste inn dagens dato, så får du 0% bruksfradrag. Der kommer det dessuten opp en sammenligningslinje med avgift for tilsvarende bil helt ny - som jo blir det samme som resten av regnestykket når du bruker dags dato.

Det blir ca. 117.000,- pluss moms på kjøpesum såvidt jeg kan se... sørg for at du får handlet på eksport eller fra en forhandler som kan refundere momsen du betaler der du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 71 497,05

Avgift for motoreffekt: 38 488,90

Avgift for slagvolum: 39 210,00

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 149 195,95

Bruksfradrag (0%): 0,00

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 150 496,00

MVA: 55 000,00

Engangsavgift + MVA: 205 496,00

Setter bare dato til i dag (brukes kun til beregning av Bruksfradrag som ikke finns på ny bil)

Men man bør kansje regne ut fra Co2 istedet.

Veit du CO2 i g/km

Edit:

Gunnar overhalte meg innenom mens jeg sat og tastet på toll.no :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kom akkurat til å tenke på noe, skal du låne og ha pant i bilen, da må den enten tas inn gjennom firma eller registreres på annen person først.

Man kan ikke få pant i bil som ikke allerede er registrert i Norge, og man kan ikke registrer på seg selv for derefter å få pant i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kom akkurat til å tenke på noe, skal du låne og ha pant i bilen, da må den enten tas inn gjennom firma eller registreres på annen person først.

Man kan ikke få pant i bil som ikke allerede er registrert i Norge, og man kan ikke registrer på seg selv for derefter å få pant i bilen.

Jeg låner konsekvent ikke penger til å kjøpe biler og velger derfor heller en E91 318d enn f.eks en E61 530d. Poenget med å evt. importere en "dansk" BMW er at prisen på bilen eksklusive danske avgifter sånn nogenlunde svarer til hva jeg kan få for min 2003 E46 318d Touring ved et innbytte hos BMW her i Århus. Quadratisch, Praktisch und Gut... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volum har ikke noe å si - du beregner på co2 på en så ny og gunstig dieselbil.

Såvidt jeg kan se er co2-utslippet på 125gram på 318d touring, så da er det det du må regne med.

På toll.no sin kalkulator kan du taste inn dagens dato, så får du 0% bruksfradrag. Der kommer det dessuten opp en sammenligningslinje med avgift for tilsvarende bil helt ny - som jo blir det samme som resten av regnestykket når du bruker dags dato.

Det blir ca. 117.000,- pluss moms på kjøpesum såvidt jeg kan se... sørg for at du får handlet på eksport eller fra en forhandler som kan refundere momsen du betaler der du kjøper.

Takk skal du ha Gunnar... :D ... En ny E91 318d vil dermed totalt koste meg ca. 340-350000 norske kroner. Noe kan imidlertid tyde på at de norske forhandlerne har litt bedre marginer vedr. avansen enn deres danske kollegaer... :wink:

Jeg vet ikke konkret hvor stor avanse BMW her i Danmark har når de selger f.eks en E91 318d, men VAG her i Århus har en avanse på ca. 12000 kroner når de selger en ny femdørs Golf V 2.0 TDI 140 HK Sportline med DSG gear og full pakke med utstyr. Jeg tror ikke BMW tjener stort mer på en E91 318d her i Danmark... kanskje 15 festblanketter, men heller ikke mer. I Norge er nok avansen i området 25-30000 kroner... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgiftsberegningen er med forbehold om at 125 gram er korrekte utslippstall.. du får fort noen små variasjoner. Noen tusenlapper fra eller til må du sikkert regne med, alt etter hva slags vekt tollvesenet finner for godt å bruke, hva slags tillegg de gir deg på klima og lignende.. og nøyaktige co2-tall. Det skal ikke være enkelt.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avanse er ikke alt som teller her.

Danmark har i all tid fått biler litt billigere fra fabrik pga. det ufattelige høje avgifts nivau.

Det er også derfor mange kjøper bil i Danmark uten avgift og importere selv.

Har vert mye frem og tilbake om dette pga. EU, og noen siger det er fjernet hvilket det på papir kansje også er, men i virkeligheten virker det ikke til å vere sannt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avanse er ikke alt som teller her.

Danmark har i all tid fått biler litt billigere fra fabrik pga. det ufattelige høje avgifts nivau.

Det er også derfor mange kjøper bil i Danmark uten avgift og importere selv.

Har vert mye frem og tilbake om dette pga. EU, og noen siger det er fjernet hvilket det på papir kansje også er, men i virkeligheten virker det ikke til å vere sannt.

Jeg har snakket med både BMW og Audi om dette her i Århus og konklusjonen er at de ikke har en eksport av betydning når det gjelder nye biler i dag. Det eksporteres i stor grad eldre brukte biler til Afrika og Mellomøsten, men nye biler eksporteres normalt ikke. Litt flyttevirksomhet a la mitt opplegg eksisterer imidlertid til f.eks Norge, Sverige og Tyskland... dog er dette ikke egentlig et marked man kan tjene penger på. Volvo ville f.eks ikke selge en ny V70 2.4D/D5 på eksport til meg. Mercedes-Benz har jeg ikke snakket med ennå, men basert på tidligere erfaringer sier de nei de også iom. at det er ettermarkedet de tjener penger på (service og deler) og da er det evt. meningsløst at bilene eksporteres ut av Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit at feks. Toyota er et ganske hot emne på dette. Var også en artikkel i VG tror jeg det var, for 1-2 år siden.

Dem hadde sat op noen eksempler med besparelser helt op i 50K.

Uanset om forhandleren ikke vil selge til eksport, så går det an for det allikavel.

Det forholder seg nemlig sådant at man i Danmark nu kan få tilbake avgiften ved utførelse.

Self. ikke 100%, men % messigt i forhold til alder, km og pris på tilsvarende biler som selges hos forhandler.

Men du kan kjøpe bilen i DK da du bor der, registrere den og derefter eksportere den med refusion av avgiften.

Men da bommer du på momsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg ikke å selge 318dT'en privat og kjøpe ny i Norge da?

Ser jo fordelene et evt. innbytte vil ha, men det vil også være fordeler i å kjøpe en bil ny hos forhandleren du har tenkt å ha servicer hos her i Norge.

Jeg tror ikke at det gjør en stor forskjell, men sikker er jeg ikke iom at den nevnte avansen er lavere her i Danmark. Det å selge en bil privat her i Danmark er ikke noe jeg gjør frivillig... det er for mange kjeltringer og folk som låser seg helt fast for småpenger... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...