morteym Skrevet November 18, 2007 Skrevet November 18, 2007 Xenonlys blender egentlig ikke noe særlig med mindre man stirrer på dem.. Alle lys er jo forskjellige, tåkelysa mine blender neppe noen (slik som biltema-tåkelys som er feil stilt inn), men noen kan -oppleve- det som at det lyser mere fordi det er flere lys. Det er en av grunnene til at det er forbudt. Å ta igjen folk ved å blende de tilbake er ikke bra. Folk -kan- glemme seg bort. Jeg ble blenda av en taxi en gang fordi jeg kjørte ganske fort (120), det var vel egentlig ikke så farlig akkurat, før jeg ble blenda og ikke så en dritt på flere sekunder.
crizi Skrevet November 18, 2007 Skrevet November 18, 2007 De fungerer bra i ekstrem tåke, hvor man såvidt kan se den hvite stripa rett foran bilen. Da bruker man kun tåkelys til å lyse opp kanten på asfalten, og dermed kunne lose seg frem i sakte fart. Slik tåke opplever vi veldig sjelden i Norge, kan bare huske en gang jeg har vært i så ille tåke de siste årene her i Norge, men nedover i Europa er det ganske vanlig. Var det i går her i gjøvik, kjørte 20km/t på underkjølt regn og så 2 m fram siden jeg ikke har tåkelys. tok veldig lang tid å kjøre 1 mil plutslig
Dan Skrevet November 18, 2007 Skrevet November 18, 2007 Nær og tåkelys er det bare å gi seg med. Forbanna irriterende. Egoistisk innstilling av lysa. Jeg setter på fjærnlysa når jeg møter sånne forbanna kjøtthuer Er det mindre sjenerende å skape farlige situasjoner ved å sette på fjernlysa? Tror du de skjønner hvorfor? Du blender vel folk før du skal kjøre forbi også. Hvem er kjøtthue sa du?
Bimmerlars Skrevet November 19, 2007 Skrevet November 19, 2007 Nær og tåkelys er det bare å gi seg med. Forbanna irriterende. Egoistisk innstilling av lysa. Jeg setter på fjærnlysa når jeg møter sånne forbanna kjøtthuer Er det mindre sjenerende å skape farlige situasjoner ved å sette på fjernlysa? Tror du de skjønner hvorfor? Du blender vel folk før du skal kjøre forbi også. Hvem er kjøtthue sa du? Setter jeg på fjærnlys før jeg kjører forbi? Hmm.. den var ny. Neidu, er nok en grunn til at det er ulovlig med tåke/nær. Møte sånne biler en mørk regnfull kveld er ikke noe artig. Jeg sa at f. eks du er kjøtthue
KAHenriksen Skrevet November 19, 2007 Skrevet November 19, 2007 og han og jeg (og du, om enn noe indirekte) sier at du er ett siden du også blender folk når du kjører bil.
Bimmerlars Skrevet November 19, 2007 Skrevet November 19, 2007 Er jo ikke helt idiot heller da. Driver ikke å terroriserer folk med å sette på fulltlys på hver enn bil jeg møter, men jeg prøver så godt det går å si ifra at det ikke er noe særlig med de lysa. F. eks ved å blinke med tåkelysa eller fjærnlysa, eller blinke med tåkebaklyset om det ligger en sånn bil bak og er jeg i det rette humøret så ja, da setter jeg på fjærnlys. Merkelig at så mange synes det er greit at folk kjører sånn. Vi mennesker må være utstyrt med forskjellige egenskaper i øynene når det gjelder å bli blenda. En regnfull kveld er det til tider vanskelig å se grøfta ordentlig når folk blender sånn
KAHenriksen Skrevet November 19, 2007 Skrevet November 19, 2007 jeg ble egentlig bare grepet av gamleerik selv en liten stund, følte bare det måtte ut. dette er noe som kan diskuteres opp og ned og fram og tilbake i lange tider uten at man blir enige om noe som helst.
Bimmerlars Skrevet November 19, 2007 Skrevet November 19, 2007 Jeg mener bare det at på noen områder er det fint å følge loven med tanke på hensyn til andre medtrafikanter
erl1d Skrevet November 19, 2007 Skrevet November 19, 2007 Skjønner ikke helt problemet med dette blendings-opplegget. Kjører MYE mellom Trondheim og Oslo på natterstid og det eneste som jeg kan si irriterer meg er folk med Xenon som ligger helt oppi rævva mi og folk som ikke slår av langlysene ! Nærlys+tåkelys har jeg aldri brydd meg om, langlys er litt slitsomt, men det er som regel ikke noe stort problem det heller, hvis man holder blikket der det skal være, dvs. på MIN side av veien. Det som er mest irriterende av alt når man kjører langt i mørket er de FORBANNA tullingene som har kjøpt seg ny 4x4 med xenon og ligger på bakfangeren min, selv om jeg ligger i godt driv og tror de kan stoppe raskere enn alle andre, bare fordi de har firehjulstrekk ! Og alle idiotene som absolutt skal forbi alle andre uansett om det er 50m før en sving, eller kø så langt øyet kan se ! de kan gjerne havne i grøfta for min del. Hvor mange ganger har jeg ikke blitt forbikjørt av en eller annen råne-idiot, eller tosk i splitter ny 4x4 for så å havne rett bak den samme personen rett før ankomststedet...mange som har mye å lære av trailer og buss sjåfører, JEVN KJØRING er det som er trikset !! hehe....ble litt avsporing her men....
Bimmerlars Skrevet November 19, 2007 Skrevet November 19, 2007 Skjønner ikke helt problemet med dette blendings-opplegget. Kjører MYE mellom Trondheim og Oslo på natterstid og det eneste som jeg kan si irriterer meg er folk med Xenon som ligger helt oppi rævva mi og folk som ikke slår av langlysene ! Nærlys+tåkelys har jeg aldri brydd meg om, langlys er litt slitsomt, men det er som regel ikke noe stort problem det heller, hvis man holder blikket der det skal være, dvs. på MIN side av veien. Det som er mest irriterende av alt når man kjører langt i mørket er de FORBANNA tullingene som har kjøpt seg ny 4x4 med xenon og ligger på bakfangeren min, selv om jeg ligger i godt driv og tror de kan stoppe raskere enn alle andre, bare fordi de har firehjulstrekk ! Og alle idiotene som absolutt skal forbi alle andre uansett om det er 50m før en sving, eller kø så langt øyet kan se ! de kan gjerne havne i grøfta for min del. Hvor mange ganger har jeg ikke blitt forbikjørt av en eller annen råne-idiot, eller tosk i splitter ny 4x4 for så å havne rett bak den samme personen rett før ankomststedet...mange som har mye å lære av trailer og buss sjåfører, JEVN KJØRING er det som er trikset !!hehe....ble litt avsporing her men.... Enig i alt unntatt delen om blending
Dan Skrevet November 19, 2007 Skrevet November 19, 2007 Setter jeg på fjærnlys før jeg kjører forbi? Hmm.. den var ny. Neidu, er nok en grunn til at det er ulovlig med tåke/nær. Møte sånne biler en mørk regnfull kveld er ikke noe artig. Jeg sa at f. eks du er kjøtthue Hehe, jeg skjønte det. Og jeg hinta det samme tilbake Men det er faktisk de som setter fjernlysa i deg før de kjører forbi, og sånne skulle blitt slått med noe hardt. Skjønner godt argumentene mot tåke+nær, men at reaksjonene skal være så sterk er litt pussig. Må da være ting som er mye værre som man kan rette såpass sterk frustrasjon mot. Det hender jeg blir litt blendet iblant av tåke+nær, men så kommer bilen bak med kun nærlys og jeg blir like blendet, så at tåkelysene skal utgjøre så mye syns jeg er litt rart. En regnfull kveld er det til tider vanskelig å se grøfta ordentlig når folk blender sånn Du får sette på grøftelysa det eneste som jeg kan si irriterer meg er folk med Xenon som ligger helt oppi rævva mi Sier bare en ting: Automatisk avblendbare speil
Mafia Skrevet November 19, 2007 Skrevet November 19, 2007 Parklys + tåkelys er lov i dagslys, ikkje etter skumring.Tåkelys + fjernlys er lov. Tåkelys + nærlys er ALDRI lov. Kan du da forklare meg hvofor da vår Chevrolet Suburban fra 2000 ikke kan slå av nærlys i det hele tatt... selv når man har tåkelys på. Hva skal onkel politi si da? Og hvor i norges lover står dette? I bergen kjører stort sett alle med grøftelys og nærlys, de som har det da. Om det er lov med Xenonlys, burde tåke + grøftelys være lov... Xenon er mye mer blendende i høstmørket....
erl1d Skrevet November 19, 2007 Skrevet November 19, 2007 det eneste som jeg kan si irriterer meg er folk med Xenon som ligger helt oppi rævva mi Sier bare en ting: Automatisk avblendbare speil Hehe det hadde vært greit det ja. bruker å justere speilet mitt jeg også, men det hjelper ikke med "dagslyset" som fyller hele kupèen
Bjørn 320 Skrevet November 19, 2007 Skrevet November 19, 2007 Parklys + tåkelys er lov i dagslys, ikkje etter skumring.Tåkelys + fjernlys er lov. Tåkelys + nærlys er ALDRI lov. Kan du da forklare meg hvofor da vår Chevrolet Suburban fra 2000 ikke kan slå av nærlys i det hele tatt... selv når man har tåkelys på. Hva skal onkel politi si da? Og hvor i norges lover står dette? Nei, det kan eg ikkje, men sånn er det! Men eg vil da tru det går an å slå over på parklys sjøl om motoren er i gang, iom. at du i følge norsk lov skal slå over på parklys ved parkering langs vegen....
Boss Skrevet November 19, 2007 Skrevet November 19, 2007 Sår en grei artikkel om lov/ regel her http://www.dinside.no/php/art.php?id=30262
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå